Hopplöst!?
Köper tillbaka en av våra gamla ponnyer och får med ett 21-årigt russto, UTAN PAPPER!!
HON ska heta POLLY e. Vagabond ue. Ponte, finns det någon liiiten chans att man kan hitta damen i några papper???
Lothar

Jag kollade Blå Basen men det finns ingen avkomma efter Vagabond som heter Polly, inte heller någon med Polly i namnet…
//Mickan
Hon är född-88 (sägs det) får hem henne på lördag, SER ut att vara Mbr, men under 10 cm päls ..vad vet vad som döljer sig!
Får försöka luska reda på mer genom ännu tidigare ägare.
Tack för all hjälp ändå!!
Den enda märren född -88 e. Vagabond med Ponte som morfar var min Leilu, och hon betar sen ett par år på dom evigt gröna ängarna……
finns en på blå basen som är född 90 som heter bonetta
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Stämmer, kan vara hon……!
Fått reda på att hon gått på NORF som ridskoleponny, så funkade inte deras mail….och sen svarade ingen när jag ringde
så nu skrev jag på deras gästbok, om man åtminstone kunde få tag på ägarna innan ridskolan, fattar inte VARFÖR det inte finns papper på hästkraken
Om hon nu skulle vara *Bonetta* hur går man vidare då???
Tänkte min favvorusskompis skulle komma in på sidan och säga nåt också!!!
Ia var är du???
Lothar
Här är jag!! Jättekul att du är med russ igen tycker i alla fall jag….
Det är klart att det måste gå att få fram vem hon är….får komma till dig och titta på henne när du fått hem henne. Tills dess får vi hoppas att NORF hört av sig, de borde ju i alla fall veta vem dom köpte henne av….

Har ni kollat om damen är chipmärkt?
Var finns hennes originalhandlingar, hon bör ha ett hästpass - för inte var väl ridklubben lagbrytare?
På SvRAFs hemsida finns blanketter och info om hur man går till väga vid dödande av originalhandling (fast man bör ha hästens identitet klarlagd). Det är en ganska omständlig process att ansöka om ett dubblettpass (bl a måste hästen DNA-typas om den inte är chipad eller frysmärkt), så man bör vara säker på att det är omöjligt att få fram originalet.
Om "Polly" är e Vagabond 360 verkar det inte troligt att hennes födelseår stämmer, eftersom de tre Vagabond-döttrarna registrerade födda 1988 alla är "kändisar": Bella Bond 3210 (isabell), Felicia Fri 3490 (gulbrun) och Leilu 3489 som Maggan ägde. Men det skulle förstås kunna röra sig om en oregistrerad Vagabond-Ponte-dotter född 1988 (Vagabond betäckte 11 ston 1987 = 7 registrerade föl födda 1988)?
Hej Pernilla, ja frågan är när kom lagen om pass? *Polly* har gått i 4 år hos *grannarna* nu, så frågan är om det var passlag då eller inte??
Har ej kollat om hon är chippad får inte hem dom förren lördag
om jag nu ska ta henne??
Precis det är ju jättebestyr med att fixa pass när inga papper finns, det som gör att jag inte vet om jag ska ta henne eller inte. Å andra sidan tror jag att det liksom är vilkoret för att jag får köpa tillbaka vår gammelponny!!
Lothar

#10 Sedan den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass, se Jordbruksverkets hemsida.
Om "Polly" skulle visa sig vara en Vagabond-dotter har hon ett visst avelsvärde, det kan vara bra att veta ifall att du funderar på att skicka henne till hingst. ELIT-hingsten Vagabonds blod är eftertraktat, han är en av tidernas bästa travförärvare.
Lycka till!
Har nu fått tag i ridskolan NORF, *POLLY* kommer från början från Öknehult…..och tjejen jag pratade med var väldigt skeptiskt till att det kunde finnas några papper där.
Dock skulle ridskolechefen höra av síg till mig då tydligen *POLLY* låg henne varmt om hjärtat.
Det här med hennes påstådda stam får man nog ta med en nypa salt, även om dom på ridskolan hade fått dessa uppgifter från Kapten Hansson.
Något avelsvärde har hon ändå inte även om vi får tag i stammen då hon tyvärr lider av solexém.
1 jan 2006 innebär att det är *grannarna* som ägde henne då och dom bryr sig tyvärr inte om några passlagar
Nu hoppas jag att ridskolechefen hör av sig och vill *köpa* henne, så jag kan leta annat sällskap till vår ponny.
Tackar så mycket för att ni har brytt er!!
Lothar
#0: Hej!
Många år efter att detta inlägget publicerades.
Polly var min sköthäst på NORF i många år, en ponny som vart min hjärtehäst som barn. En dag hade hon lämnat stallet och jag fick aldrig veta vart hon tog vägen. Skulle vara kul att veta hur hennes sista år blev och om hon någonsin blev skadefri? Fantastiska, envisa Polly!
Med vänlig hälsning, Malin