Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1362 ggr
ryttarn
0

Betäcka i Norge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag tänker betäcka Troll Twix med Isilon Alassë så funderar jag på om det är några speciella regler som man måste kolla upp. Norge brukar ju trasla till det på alla möjliga vis…..

Att jag måste testa TT för CEM när hon kommer hem är jag medveten om, tänkte mest på vad som gäller för övrigt med tullar, moms och annat krångel…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
0

Känns som vi tröskat det här med gränspassering i ett antal trådar, t ex

Sälja russ utomlands

Sto från Norge

ryttarn
0

Grejen är detta att hon skall ju varken säljas till Norge eller tävla i Norge. De reglerna(vilka är hysteriska i sig) har jag koll på. 

Nu handlar det om ett sto som skall över till Norge i ett par tre veckor och sedan hem igen. Känns inte som att någon av åvanstående trådar stämmer in där…..

Jag förutsätter att hälsointyget skall finnas, men frågan är om tex enhetsdokumentet behövs och om det behövs någon försäkran från hingsthållaren (jmfr kravet på startlista för tävlande häst) eller något annat intyg. Känner inte för att bli stående i tullen och tvingas vända…..

Har skickat frågan till både svenska och norska tullmyndigheten men de är ju inte direkt blixtsnabba…..

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
2

#2 Jag skrev om det där ("tillfällig införsel" kallas det) i

http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/4d716ec1b9cb46222707c609-sto-fran-norge#4

men det är ju några år sedan så det är bra att du frågar Tullverket om vad som gäller idag.

Hälsoattesten heter numera hälsointyg, och färdplanen är avskaffad.

Som jag minns det måste du fylla i enhetsdokument även för tillfällig införsel. Ett tips är om du som transporterar är privatperson hjälper tullpersonalen till att fylla i blanketten vid gränspassering. Här är det alltså dumt att uppge firmanamn som importör/exportör eftersom då får man inte gratis hjälp 😎

Hör med ST om de kan vara behjälpliga? ST och DNT hjälper ju till med pappersarbetet när kall- eller varmblodiga travarston åker över norska gränsen för betäckning. https://www.travsport.se/artikel/betackning_utomlands

ryttarn
0

Länken till Jordbruksverket från ditt inlägg är död (404) och som jag fattade det hela så var det vad som gäller åt andra hållet(norskt sto till sverige). Vis av erfarenhet från andra sammanhang vet jag att Norge säkert har en hög med extra regler och avgifter……

Tack för tipset om ST, det tänkte jag inte på. Har skickat frågan till Slipner eftersom jag har kallblod oxå så är jag med där….

Jerker Klang,

www.isil.se

PernillaJ
1

#4 Ja, länken är sju år gammal (från 2007) så det kanske inte är så konstigt om de stuvat om på sin hemsida sedan dess. Här är en aktuell länk till Jordbruksverkets info om ut- och införsel av häst,

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hastar.4.58f2066813fc03d6a207788.html

isla
0

Kontakta Mattilsynet annars och se om de har koll. Borde de ha. :)