Annons:
Etikettavel
Läst 2975 ggr
ryttarn
5/25/07, 1:40 PM

Sto från Norge....

Jag har fått en förfrågan från en stoägare i Norge om att komma och betäcka sitt sto med Tejas Monljus. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av liknande fall? Vad är det för regler som gäller vid gränsöverförsel? Vad gäller utifrån SvRAF? osv…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
5/25/07, 1:50 PM
#1

Vad jag förstår finns inget hinder för att norska ston betäcks i Sverige, det sker ju med både varm- och kallbloden. Lättast är ju att helt enkelt fråga Svenska Russavelsföreningens styrelse och prata med norska tullen får ju stoägaren göra. Man tävlar ju över gränsen så varför inte betäcka, det är ju ingen export eller import det är frågan om…..

Russ är russ även om dom bor utomlands!

Tittut
5/25/07, 1:58 PM
#2

Det händer nästan varje år att ston kommer över på betäckning.

Detär ingen skillnad från föreningens sida mot de svenska stona. Fyll i betäckningsrapport, betala stoavgifter precis som vanligt. Be om att få titta på passkopia, det kan bli trassel om stoet är infört till Norge som resgods och inte är förtullat. Då kan inte stoets avkomma bli reg som renrasigt russ, vilket är lite trist.

Det lologiska är att hingstar som varit utomlands och betäckt skall cemtestas innan de får betäcka igen i Sverige. Det finns däremot inget som säger att stona måste cemtestas innan det betäcks här, eller att hingsten skall cemtestas efter att ha betäckt utländskt sto i Sverige.

Ev frågor som lkan komma upp vid överförseln vid gränsen uppmanar jag alltid stoägaren eller hästköparen i Norge att kolla upp själva. Det är det bästa.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

ryttarn
5/25/07, 4:10 PM
#3

Tack för hjälpen, tror att jag har koll på läget nu….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

PernillaJ
5/25/07, 8:21 PM
#4

Det finns info om in- och utförsel av levande djur på Jordbruksverkets hemsida, kolla länken http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur.4.7502f61001ea08a0c7fff49956.html

Jag har haft betäckningsston på besök från både Norge och Finland. Precis som Liselotte skrev är det viktigt att kolla upp att svenskfödda men norskägda ston är inmomsade i Norge och reggade i NPA, annars blir avkomman inte registreringsbar i Norge.

Allt pappersarbete vid gränspasseringen är förstås stoägarens ansvar. Jag har kunnat hjälpa till genom att gå in som garant för momsen för besökande norska ston, något som var möjligt eftersom jag har momsregistrerad rörelse. Det innebär att stoägaren slapp ligga ute med momspengar för tillfällig införsel till Sverige. Å andra sidan, om stoet av okänd anledning skulle bli kvar i Sverige, skulle jag sannolikt fått en smaskig momsfaktura (problemet har inte uppkommit!).

Pappersmässigt vid Norge-Sverige passage behövs givetvis hästpasset, en trist tullblankett i 8 ex som heter Enhetsdokument (jag rekommenderar att den som ska fylla i den blanketten ffg ringer Tullverket och ber om assistans), en färdplan och en hälsoattest. Färdplan och hälsoattest ska vara utfärdade av en officiell veterinär (distriktsveterinär) och max 48 timmar gamla.

Samma papper krävs egentligen vid Sverige-Finland (och säkert Sverige-Danmark) resa också, men jag har fått intrycket att här är tullarna inte lika nitiska och hästägarna mer benägna att chansa?

Reko
6/13/07, 8:27 PM
#5

Hur skulle det verka om man åker över och betäcker med Laser Ess då? Blir det ett russ som går att stamboksföra?

MagganS-B
6/13/07, 11:56 PM
#6

Fråga Liselotte, det var ju en svensk rasrepresentant med…..skulle vara kul att veta, han är ju den ende som för Ripadals Jinnic vidare…..

Annons:
PernillaJ
7/31/07, 11:22 PM
#7

Ämnet gränspassering med häst blev högaktuellt nu, jag tänker på det avslöjade försöket att smuggla in fem shetlandsponnyer till Norge förra veckan.

Smugglade shettisar ska avlivas

Fem shetlandsponnyer som en man i 50-årsåldern försökte föra över gränsen till Norge måste avlivas efter ett norskt beslut.

_Mannen, som är från mellansverige, stoppades av tullen vid gränsövergången i Röjdåfors. I sin lastbil hade han fem shetlandsponnyer utan några dokument på deras ägare eller hälsotillstånd. Det rapporterar SR P4 Värmland.

Tullen kontaktade norska mattilsynet som beslutade att ponnyerna måste avlivas. Mannen har släppts men ärendet är polisanmält enligt tidningen Glåmdalen. (från_ www.tidningenridsport.se_)
_

De fem ponnyerna är nu avlivade. Läs mer här

Teja-Bea
8/1/07, 6:49 PM
#8

Onödigt att avliva dem…!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
8/1/07, 7:05 PM
#9

Kan så tyckas att det var onödigt men då en av dem hostade rätt rejält och de inte kunde få fram någon fakta om hästarna så valde de den vägen, det enda man kan hoppas på nu är att alla männsikor lär sig något av detta och har alla papper i ordning och slutar smuggla hästar över gränserna .

PernillaJ
1/24/09, 11:27 AM
#10

Ännu ett avslöjat smugglingsförsök, länk.

Tusen
1/25/09, 2:00 AM
#11

Men…kollas det inte upp om de är stulna först innan de avlivas? Det har ju skett en del stölder av ponnysar här i Sverige.

Upp till toppen
Annons: