Annons:
Etikettallmänt
Läst 2462 ggr
Ernst-Romeo
1/29/19, 12:15 PM

Russtravare.se

Så har jag äntligen summerat 2018 års statistik för russtravarna. Återigen kan man konstatera att det är mycket välstammade unghästar som placerat sig högst i listorna över snabbaste russtravare. Under året har vi sett ett nytt Svenskt rekord när Thyra Tyrann i Kalmar noterade 1,34,9

se mer på www.russtravare.se

Annons:
Reko
1/29/19, 2:55 PM
#1

"Så här i början av året är det avelsvärdering av hingstar, tyvärr är det mycket magert i år med hingstar som skall visas som har bra travprestationer i bagaget." Kanske få med travmeriter men det har sällan visats så många hingstar efter Tyson samma år och med genomgående goda möderne också. Det finns vissa förhoppningar om travmeriter efter avelsvärdering, tänker jag.

Reko
1/30/19, 8:47 AM
#2

 "men många duktiga russtravare har under åren visats på avelsvärdering utan att få grönt ljus för att föras in i ”stamboken enligt rasvisa krav”.

En ännu mer betydelsefull anledning är säkert Svenska Russavelsföreningens avelsplan där russtravarna fullständigt jämförs med övrig sport, men däremot poängteras att russet skall vara en häst för jord- och skogsbruk vilket ställer helt andra krav än på travbanan." Det hackas gärna på avelsföreningen och avelsvärderingsnämnden men det nämns aldrig ett ord om hingstar som godkänns med extrapoäng för goda travmeriter. I fjol fick vi två nya hingstar, Zlatan Nick som godkändes av avelsföreningen på dispens och Texaz, som godkändes av avelsvärderingsnämnden med en extrapoäng. Värt att notera är att Texaz gick under den tid som treåring som SPTF satt upp för erhållande av prestationspremie.

VeronicaP
1/30/19, 4:35 PM
#3

Tittade på dina Russtravhingstar 2018 och ser tex att namnlöse har ju fel rekord han har ju gått snabbare än 1:58,6

Ernst-Romeo
1/31/19, 10:32 AM
#4

#3 Tack jag uppskattar vare felaktighet som ni upptäcker för det är många siffror som  snurrar när jag går igenom  listorna.

Men jag tror du tittat före uppdateringen

Reko
1/31/19, 2:52 PM
#5

#4 Då saknar jag Petro i listan över de snabbaste hingstarna. Han har ju snart startande avkommor så han borde stå med. Mycket statistik är det och väldigt roligt att hitta det sammanställt.

VeronicaP
5/21/19, 7:26 PM
#6

Namnlöse har sänkt sitt rekord 2 gånger i år och hans nya rekord är nu 1:48,8

Annons:
Upp till toppen
Annons: