Annons:
Etikettavel
Läst 1422 ggr
Ernst-Romeo
2018-11-16 15:26

Dags att tänka på och lägga upp planerna för nästa

Ser man på ponnytravet idag så har det de senaste 10 åren skett en stor förändring i och med att det idag är möjligt att gå direkt från shettislöp till att köra storhäst.

Ponnytravet och speciellt russtravarna har därigenom förlorat en del

fortsättningen läser du på www.russtravare.se

Annons:
Reko
2018-11-20 10:26
#1

Betäcka det bästa med det bästa och hoppas på det bästa är lite för snävt tänkt, tycker jag. Jag har även belägg för att vi måste tänka vidare. 

Halvbröderna Ripadals Jinnic och Ripadals Jecell har lyckats olika bra i aveln och det är den långsammare Jecell som lyckats bäst. 

Helsyskonen Sundbys Tuva och Trofé har också lyckats olika bra och där är det ostartade Sunbys Tuva som lyckats bäst. 

Halvbröderna Parat och Hults Sputtnick travade båda under två minuter. Parat har fått Elit på sina avkommor men det är Hults Sputtnick som lämnade den snabbaste avkomman.

Vi ska inte förkasta syskon till duktiga travare. Vi ska fånga upp mer! Jag hade gärna sett hingstar med Ripadals Jinnic, Trofé och Hults Sputtnick i härstamning. 

Grafits syster har lämnat en godkänd son. Den borde ut på travet för att visa om han har lika gott påbrå som sin morbror. Panters och Qvitts mor är helsyster med Polars mor. Där är några exempel på hingstar som skulle kunna få samma effekt som Ripadals Jecell med lite avelsarbete. Ripadals Jecell ligger för övrigt som morfar till Namnlöse som har sänkt sitt rekord i år. Ripadals Jecell är även höjd till A, mycket tack vare sina Elit-premierade döttrar som i sin tur höjts tack vare sina travande avkommor.

Tusen
2018-11-22 11:18
#2

Det har nu visat sig att det är hur mycket vinnarskalle som nedärvs som gör en bra tävlingsindivid. Det är därför t.om. helsyskon kan vara så olika på tävlingsarenan. Just nu hittar jag inte artikeln om detta men den finns ute på nätet någonstans.

Tusen
2018-11-22 11:42
#3

Titta på Andover Andovers avelsvärdering från 2010 . Där bedömdes hans avelsvärde som mycket lågt. Men någonting måste han ju ha haft i alla fall för gud så bra hans avkommor har gått (och fortfarande går).  2016 omvärderades hans avelsvärde till  B - Godtagbar förvärvning och jag undrar om han inte har ökat ännu mer den senaste tiden.
Så vad vill jag då säga med detta. Jo, en bra hingst - ett bra sto skall nog mest utgå ifrån "vinnarskallen".  Det bästa med det bästa ger tyvärr inte det bästa (ganska sällan faktisk) däremot ger bra individer väldigt ofta bra individer, även om de inte blir "de bästa".

MagganS-B
2018-11-22 15:12
#4

Det bästa med det bästa kan betyda flera saker…..Den bästa förärvaren med det bästa exteriöra stoet är inte fel heller…..Vad som är det bästa sitter i uppfödarens skalle! Har man ett toppensto är det inte alls fel att leta efter en hingst med utstrålning och bra exteriör, kan bli en otroligt fin tävlingshäst, eller tvärtom.  Det är i skallen det sitter och det ser man ganska snabbt. Ögonen och hållningen visar om det är en pigg och glad häst eller om det är en soffpotatis! Pigg och glad innebär inte att det inte också är en utmärkt barnhäst! Det är inga vilddjur vi vill ha!

Reko
2018-11-22 17:08
#5

Har man sorterat ut alla hingstar som går under 2 minuter så har man redan gjort en sållning vad man tycker är de bästa. Jag kan köpa den inställningen men då måste alla de åtminstone användas åtminstone. Manicken med 1.43 i rekord, 19 år gammal och fortfarande inte avelsvärderad är för lite använd t ex. Ja, jag vet att tävlande konkurrerar med avlandet och det slog hårt mot Maxxum som inte hann användas alls i stort sett.

Slätthans
2018-11-22 21:28
#6

Bra skrivit av dig Bengt!  Det finns många åsikter här men statistiken ljuger inte… 

#1 Du skriver att Jecell har lyckats bättre än Jinnic, enligt ST har Jinnic har lämnat 28% 2-min hästar o Jecell 15%.  Ja Sundbys Tuva är fantastisk, vet inte varför hon är ostartad men hon har hunnit lämna många avkommor eftersom hon gick i avel tidigt vilket är väldigt positivt. Parat är värd sitt Elit trots att Hults Sputtnick har lämnat 1 stjärna på 4 avkommor.

#2 Givetvis har bra hästar vinnarskalle, därför ska man avla på dem…… 

Kollar man alla storloppen så har uppfödarna oftast parat de bästa med de bästa!

Annons:
Tusen
2018-11-23 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#6 Jag förstår vad du menar men innan man börjar avla har man ingen aning om vilket resultatet blir. Jag minns när Mack Tyson föddes e. Tyson II och u. Snäckan , den tidens absolut snabbaste russ. Visst vart han bra men ändå ingen supertalang.  5:a på både Derbyt och 5-årsmästerskapet (disk.  på 5 års-baggens final) rek. 2.04,7 (4 år) , 1.58,0 (5 år) , rek. 1.56,0.
Som motexempel kan jag ju ge vår Montró e. Trojka Viking  u.Tejas Monita (u.e. Drömprinsen)  (Monitas mamma var ostartad och pappa med rek. 2.31 då Monita tillverkades. Ingen av hennes föräldrar eller syskon (på mödernet) och endast 2 (på faderns sida) har gått under 2 minuter). Monita betäckes sedan med Trojka som då hade rekordet 2.37.
Ändå sprang Montró  under 2 minuter i sitt 8:e travlopp ,1.59,6 (4 år) blev 4:a i Derbyt (2.03,1) och 3:a i 5-årsbaggen (1.58,2) (diskad i Kriteriet och diskad 5:a i 5-års).  Rek. 1.48,0

Mack Tyson och Montró har haft en väldigt liknande unghästutveckling så därför tar jag upp dessa två som exempel. Mack Tyson hade en mycket duktig tränare och kusk medans jag inte tror att någon ser min dotter som någon superkusk eller supertränare. Självklart tycker jag att hon är duktig men inte kunde hon jämföras med den andra kusken på långa vägar. 
Vad vill jag då ha sagt med detta. Jo, att man inte ska vara så rädd för att pröva andra individer i aveln än alla andra.
Idag avlar vi nästan enbart för försäljning och väljer de hingstar som köparna vill ha. De russ vi vill spara till oss själva, väljer vi lite mer oprövade hingstar till. 

Jag skulle vilja uppmana andra till att våga pröva lite fler individer.

Reko
2018-11-23 16:52
#8

#6 Varför har Jecell A men inte Jinnic? Fundera på den! Och jag har sett statistiken som avelsvärderingen grundar sig på så det är inte där problemet sitter.

Slätthans
2018-11-23 18:21
#9

#7 Det är bara att gratulera att Montro blev så bra! Gör som Snäckans moderstam och producera många sådana….  du skriver att vi ska våga använda fler hingstar-  det håller jag med om men då hamnar man i en sämre del i stamboken och får inte fölbidrag om man använder dem man själv vill. Hoppas ST:s unghingstsatsning ändrar på detta.

#8 Det är du som skriver vilken som är bäst travförärvare av de två, jag har bara skrivit att Jinnic har lämnat nästan dubbelt så många 2-minuterstravare, både i procent och antal. Jag behöver inte fundera så mycket, men du ska kanske fundera på om de där avelsvärderingsbokstäverna har någon betydelse i travaveln.

MagganS-B
2018-11-23 21:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jinnic lämnade Laser Ess med Leilu, han blev godkänd i Norge men inte i Sverige eftersom ingen från SvRaF var med…..Aveln i Norge var väldigt liten, han betäckte bara tre ston, varav en valack, Benny,  finns här i Sverige u. Broängens Fonda. Laser vann Norska Mästerskapet och gick 1.48,4, började sin norska bana hos den välkände Göran Antonsen (Lionel).

Slätthans
2018-11-24 22:50
#11

#10 Laser Ess blev riktigt bra, precis som väntat med den stammen!

Reko
2018-11-26 10:24
#12

#9 Jag håller med om att Jinnic är bra men var finns hans avkommors avkommor? Jecell är morfar till Fantom och farfar till Ernst Ronaldo, som du känner till, men var hittar jag motsvarigheten till Jinnics förärvning? Som tur är har vi Jecell men vi kunde haft Jinnic också, det ena utesluter inte det andra.

Ernst-Romeo
2018-11-26 11:05
#13

Det verkar som det viktigaste i mina tankar haft svårast att nå fram. Nu pratar vi om travprestationer.

De bästa (snabbaste) stona måste komma i avel betydligt tidigare än vad som sker idag.  Gamla ston lämnar inte de bästa avkommorna.

De bra hingstarna måste få avkommor så tidigt  att avkommorna hinner visa sig på travbanorna medan hingsten fortfarande är i livet.  Ernst Ronaldo och Fantom är bevis på detta. Kålmans Polar J:r har inte en chans att visa sina avkommor på travbanan innan han är borta. Tyvärr.

Annons:
Tusen
2018-11-26 11:34
#14

#9 Nu menar jag godkända hingstar. Det finns hur många som helst.
Och jo, vi försökte få till fler med samma föräldrar men även Trojka blev för gammal och steril. Sååå…. Och nu är även Monita för gammal och kan inte få fler. 

Sen förstår jag inte varför du hakar upp dig på ett fölbidrag som ligger runt 1000 kr. Det lär du ju kunna få tillbaka vid en försäljning. 

Och om du dessutom endast är ute efter att få snabba travare spelar väl inte stamboken någon roll heller.  Det finns många som vill ha snabba travare och struntar i utställningsmeriter.

Tusen
2018-11-26 11:44
#15

#13 Nu måste jag fråga dig. För jag förstår inte vad du menar då du säger att " Gamla ston lämnar inte de bästa avkommorna". Betyder det att du anser att ett sto lämnar sämre och sämre avkommor ju äldre hon blir? Kan det verkligen stämma?

Ernst-Romeo
2018-11-26 12:47
#16

# 15 Det är inte jag som säger det utan det är inom aveln för  varmblodstravarna som dom tankegångarna ligger.

Du skriver ju själv att både Trojka och Monita  blivit för gamla för att få fler föl.

Reko
2018-11-26 13:15
#17

#14 Slätthans skriver:"Hoppas ST:s unghingstsatsning ändrar på detta." Det är något helt annat än fölbridraget. Även jag hoppas ST:s hingstsatsning ska göra verkan. https://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/5a6c79db8e0e7474ea0015ff-prestationspremie-for-russ-och-shettishingstar?discussions-2

Tusen
2018-11-26 13:27
#18

#16 Men är det så? Att avkommorna blir sämre ju äldre stoet blir? Eller menar man att det är svårare att få stona dräktiga då de är äldre? För då är jag med.

Trojka (f -89) ville ingen använda då han var ung (han blev godkänd som 3 åring) och Monita (f -96) tog vi föl på redan under hennes tävlingskarriär (vid 9 år, 16, 18 och 20 år ålder föddes hennes föl). Så vi hann ändå med att få 4 föl efter henne. Att vi inte tog fler var att hon inte orkade vara dräktig och ge di samtidigt då hon blev alldeles för tunn då.  Man måste tänka på hur stoet mår också.

Reko
2018-11-26 14:07
#19

#13 Och Manicken är 19 år, gått 1.43 men har ändå inte använts så mycket att vi kan avelsvärdera honom. För lite ston! Hans halvbror Maxxum är ändå sämre och är redan borta.

Christensson
2018-11-27 07:27
#20

Glöm inte att ponnytiden är kort - siktar man på ett elitlopp så har man kanske inte tid att betäcka också ….. Att sälja föl efter en elitloppsponny går mycket enklare än efter en ostartad märr …..
Visst klart att stona ska i avel, men man höjde faktiskt ålderstävlingsgränsen för stona, varför?

Annons:
Tusen
2018-11-29 08:32
#21

#20 Ser du inte fördelen med detta? Att man höjt tävlingsåldern även för ston  gör att man hinner ta ett föl på stoet redan som halvgammal (8-10 år) för att hon sedan kan komma tillbaka och tävla. Oftast blir de ännu bättre efter att ha fått föl och vilat mentalt från tävlandet. Ser inga problem med det.

Reko
2018-11-29 10:40
#22

#20 Tävlandet och avlandet görs knappast av samma personer längre. Snarare konkurrerar de om hästarna. Jag håller med Bengt, snabba hingstar ska vara i avel men ofta står de oanvända under tävlandet. Stona tas inte tillvara efter tävlandet, se bara Ripadals Jinnic som Slätthans hävdar var bättre än Ripadals Jecell. Var har vi avkommorna till Jinnics döttrar?

Tusen
2018-11-29 11:43
#23

Jag känner till flera som både avlar på och tävlar sina russ, ston som hingstar. Dessutom är det inte alltför sällan som kuskar lånar ut sina ston för avel för att de ska kunna komma tillbaka igen efter fölning och kusken "slipper" ta hand om ett föl.

Slätthans
2018-11-29 15:47
#24

#22 Jag har inte sagt att Jinnic är bättre än Jecell, bara ifrågasatt att det skulle va tvärtom som du påstår

MagganS-B
2018-12-02 23:02
#25

#22 Jinnic fick inte många döttrar, finns ett sto i Skåne, Linella Ess ( 49 starter, 26-2-0, 1.52,3), som lämnat Kattina Ess och Kattlin Ess (dipl.), dessförinnan varit såld till Finland och levt på en lantbruksskola!!!!! När hon äntligen kom till en familj som ville ha ett sto så uppförde hon sig så illa så hon blev till salu. Susanne "Kattedal" Jansson och jag köpte tillbaks henne från Finland, nu finns hon på Ekslätts Stuteri

Reko
2018-12-03 09:56
#26

#24 "Halvbröderna Ripadals Jinnic och Ripadals Jecell har lyckats olika bra i aveln och det är den långsammare Jecell som lyckats bäst. " Jag har inte heller skrivit att Jecell är bättre utan att han har lyckats bäst i aveln. Två SM-vinnare med honom i härstamningen, en Elit-premierad hingst och 5 Elitpremierade döttrar har han på sin lista. Jag tycker att det är att beklaga att inte Jinnic tagits tillvara. Vilka andra duktiga hingstar missar vi på vägen?

Reko
2018-12-06 10:03
#27

#25 Astrid då? http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=126123 Finns hon i livet? Hyggliga prestationer, gott påbrå på mödernet men inte i avel eller inom sporten. Högintressant med några föl på henne, om hon finns.

Annons:
Upp till toppen
Annons: