Annons:
Etikettallmänt
Läst 2346 ggr
aze
2/14/18, 11:43 PM

Unghingstprojektet

Ska visa min hingst på avelsvärdering och han är även anmäld till unghingstprojektet och ska dra en släpa. Jag har ingen erfarenhet utav släpor och undrar därför hur de ska se ut? och om någon har tips på hur jag skulle kunna tillverka en egen. Och kanske har en bild på den ni använder.. Tacksam för svar

Annons:
Emmelie93
2/15/18, 12:04 AM
#1

3-åring?
Kör han isåfall med en vagn, det blir lättare imed du redan har en ;)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

aze
2/15/18, 8:54 AM
#2

Ja han är 3 år, men har bara varit i vagn en gång 🙈 Jag får se, det kanske blir så i slutändan..

Christensson
2/15/18, 11:53 AM
#3

Jag anser att om man är med i unghingstprojektet ska man följa checklistan. Även om du väljer vagn ska hästen kunna gå in i ett par skacklar och stå stilla. Dessutom brukar en släpa låta lite mera -- bra (och ett krav) att ha tränat på det med faktiskt.
Släpa är typ ett par skacklar utan vagn - man brukar få dra en liten stock eller en släde på provet.
Glöm inte att du även ska träna på momenten i olika miljöer. Känn att du har gott samvete när du fyller i checklistan så kommer du att få en välutbildad ponny!

aze
2/15/18, 2:00 PM
#4

Kan pricka av allt i checklistan förutom momenten vagn/släpa.. Och i slutändan ska även det kunna prickas av. Om inte så kommer jag inte utföra något prov i år utan istället utföra det nästa år vid 4-års ålder.

Reko
2/15/18, 2:42 PM
#5

#3 Kan inte du lägga in en bild på en släpa från Grevagården?

Christensson
2/16/18, 8:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#6

Jovisst kan jag det -- här kommer bilder på JAS Gripen, som visserligen kastrerades och aldrig visades på Grevagården och så en bild på Nartin när han gjorde sitt prov som treåring. Det var bara du Per-Anders och jag som körde med kälken/släpan det året. (I fjol tror jag att det var bara du.)  Alla de andra körde med kärra.
Nästa år planerar jag att anmäla två treåringar och kommer att visa dem för släpa. Jag anser att det kräver lite mer än att bara klicka på en vagn……..
Nartin visades förresten både i vagn och för kälken.

Sista bilden är på Spoge under vår skogskörningsdag

Annons:
Reko
2/16/18, 11:25 AM
#7

http://backagard.net/index.html Här är en hemsida till fabrikören bakom lunningsbågen, alltså redskapet Sproge går för.

#6 Jo, jag tycker också det är två olika prov och tycker det är hedervärt att kunna göra bådadera, men så gjorde Nartin bästa körprovet det året också. Väl förberedd helt enkelt!

PernillaJ
2/16/18, 12:01 PM
#8

Om man gör bruksprovet körd med en treåring hingst och det är ett godkänt bruksprov är det körprovet även godkänt som prov i Unghingstutbildningsprojektet (om hingsten är anmäld/ansluten). Däremot inte tvärtom - alltså om treårig hingst gör ett prov för Unghingstutbildningsprojektet spänd framför släpa är det inte ett godkänt bruksprov.

Man kan ju göra båda proven samma dag om man tycker det är kul 🙂 men annars tycker jag det är mest rationellt att köra sin treåriga hingst enligt bruksprovsreglerna.

Bifogar en liten videosnutt från förra året, treårige Valders körprov.

Reko
2/16/18, 2:20 PM
#9

#8 Du väl bjuda på en bild när han går i släpa på Strömsholm hösten innan? Han är ju också väl körd!

PernillaJ
2/16/18, 3:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#10

#9 Ja, Petronella på Viking Ponnystuteri gjorde ett kalasjobb med Valders inkörning, utbildning och körprov ✨ Vet inte om kälken syns så väl men här kommer två bilder från rådgivande unghingstbedömning på Strömsholm i oktober 2016. Det är tvååriga hingstarna Diamon (brun) och Valder (fux) som körs framför liten kälke 🙂

aze
2/17/18, 8:42 PM
#11

Kan säga att min hingst är väldigt cool med allt vi hittar på! Idag drog han en släpa i metall som om han inte gjort annat 😁 ( och det lät som själve fan) Imorgon blir det en körtur i skogen. Så checklistan prickas av på löpande band nu och det känns lovande.

Reko
2/19/18, 9:41 AM
#12

#11 Det är det som är grejen! Han litar på dig och är inte bakrädd trots skramlet bakom.

Upp till toppen
Annons: