Annons:
Etikettavel
Läst 3615 ggr
Ernst-Romeo
2018-01-22 12:20

Vilka ponnyer travar vi med i framtiden

Vi summerar 2017 års travsäsong och blickar nu framåt. En av frågorna för framtiden är ”vilka ponnyer tävlar vi med på travtävlingar i framtiden”.

läs mer på www.russtravare.se

Bengt

Annons:
Reko
2018-01-23 10:28
#1

Vad det gäller olika poäng vid olika tillfällen så vill jag poängtera att det är viktigt att visa fram hingstarna i så gott skick som möjligt med så god visning som möjligt. Det gjorde susen för Fazit och det kan säkert göra susen för fler. I år har vi ett starkt startfält tycker jag så jag hoppas de blir stambokförda.

MagganS-B
2018-01-23 11:28
#2

Jag håller verkligen med! Det är jätteviktigt att den som visar hingsten verkligen KAN visa häst och får fram rörelserna ordentligt i skritt och trav, det gäller övning, övning, övning! Lycka till med alla fina hingstar!

Erja
2018-01-24 09:56
#3

Fråga om den här sitaten: "Reglerna säger att vi skall tävla med renrasiga russ (kat-B) och shetlandsponnyer (kat-A),    vilket avser de tävlingsindivider som är födda 2019 och senare. "
Vart kan ma se den här regeln?

Bra skrivit Bengt, håller med dig! Om man tittar statistiken:2017 3-åriga gotlandsruss, hingstar/valacker, är det inom 10 snabbaste bara två hingstar! Och bara ett, om man tittar fyra åriga! Fem åriga, ingen!

Som uppfödare har jag hoppat att dom hållas som hingst minst till 3-4 åring att man kan se hur domutvecklas sig men det är ju inte många som vill hålla på med hingstar - tyvärr.  Men det är jätte viktig att diskutera om den här ämnen.

MagganS-B
2018-01-24 22:22
#4

#3 Har i alla fall stått i det Svenska tävlingsreglementet….

Pontuzz
2018-01-25 07:26
#5

#1#2

Kan någon genetiskt insatt förklara för mig varför en hingst får en bättre arvbarhet av en utmärkt visning.

Jag har full förståelse när det gäller 3-åriga hingstar att man vill se hur de rör sig, men när det gäller äldre hingstar som tävlat på travet och har rekord en bra bit snabbare än 2-min och kanske även under 1,50,0. I dessa fall tycker jag inte det är någon tvekan om annat än att de kunnat röra sig bra.

Bara som nu exempel Fazit som #1 skrev om. Hade hans tänkbara föl blivit sämre efter den första avelsvärderingen då han inte blev godkänd, än vad hans föl blir efter den andra avelsvärderingen då han blev godkänd enligt rasvisa krav tack vare en bättre visning?

Är det så att man många gånger blandar ihop avelsvärdering och utställning?

Utställning skall väl avse hästens skick och visning för dagen –

Avelsvärdering borde avse hästens värde för avel.

Reko
2018-01-25 11:18
#6

#5 Nej, arvbarheten på rörelserna blir inte bättre men visas han fram ordentligt så kan avelsvärderingsnämnden se vad han går för och det är det som är deras jobb. Når han upp till avelsföreningens uppsatta mål går han in, annars inte. Fazit såg jag visas båda gångerna och Hannah gjorde ett jättefint arbete när han gick in. Det är lätt gjort att tappa poäng på rörelserna och det är synd om det är en bristfällig visning som ska vara haken. Ta hjälp av Hannah eller någon annan som kan!

Annons:
Reko
2018-01-26 10:28
#7

#5 Jag kan även vända på steken och fundera om Fazit har en annan förärvning nu sedan han gått under 2 minuter, vilket han inte hade vid godkännandet. Inte heller Katrinebergs Pardon.

Pontuzz
2018-01-27 11:42
#8

För russ som skall tävla på travet vill man ha ett russ som har föräldrar som visat att de travat fort på tävlingsbanan och har ett bra rekord. Synd att det räknas mindre än hur dom visas på avelsvärdering. Det finns många bevis på hingstar som fått höga poäng på travet på avelsvärdering men inte kunnat trava särskilt fort på banan. Synd.

Reko
2018-01-29 10:09
#9

#5 Avelsvärderingsnämnden ser inte bara till exteriören utan även till individens egna prestationer och föräldrarnas meriter. Giganten ska ju visas i år och där har uppfödaren/stoägaren lagt sig vinn om att höja både mor och mormor. Båda har SuperElit, främst tack vare travmeriter bland avkommorna. Zlatan Nick ska också visas i år och där har hans mamma meriter för en höjning till Elit men det är inte gjort. Dessutom har hon lämnat en kriterievinnare och Zlatan Nick har vunnit derbyt och femårsmästerskapet. Det är tunga argument så det hoppas jag ägaren har skickat med i meritförteckningen för honom för det kan vara det som avgör. På Wången ska en son till Zissel visas och där är det en merit för henne och honom att hon vann kriteriet. När Tokajer ML godkändes fick han en fördel av att han varit trea i derbyt så nog kan meriterna avgöra hur det går.

Förresten tycker jag Bengt Westergren går förbi att vi har exporterat och kastrerat godkända hingstar med intressanta härstamningar och meriter vilket också har dränerat landet på goda alternativ.  Micklas har vi fått tillbaka men jag hade gärna sett även Ernst Romeo på svensk mark igen.

Däremot tycker jag att vi har intressanta hingstar i Finland. Två godkända dottersöner till Regatta, en son till Aida Roll, en son till vardera Tyson och Gumino och dessutom en Skotte-son med Darius Roll som morfar. Manicken-sonen är ju exporterad till Sverige och där är ännu en som ska visas i år. Vi har ett intressant startfält!

Reko
2018-01-30 10:23
#10

En annan lång följetong har Petro varit. Han är ju också kriterievinnare men jag vet inte om avelsvärderingsnämnden har upplysts om det. Däremot har uppfödaren gjort en värdefull insats genom att först höja modern till A och sedan till Elit. Modern har också en halvbror med A och en halvsyster med Elit. Speciellt halvsystern har förärvt sig bra. Det går inte att utläsa om de meriterna är anförda men är inte det gjort hade jag gärna sett honom göra ett försök till.

Avelsvärderingsnämndens ordförande har vid flera tillfällen sagt att han gärna ser att ägarna skickar in en meritförteckning över sina hingstar och på det sättet hjälpa hingstarna över målsnöret.

Det stora problemet, tycker jag, är att så få hingstar visas på hingstpremieringen. Hadar och Ernst Ronaldo har ungefär lika många avkommor men långtifrån lika många visade hingstar efter sig. Avelsvärderingsnämnden är inte skyldiga till det utan det är uppfödarna och hingstägarna som inte har intresse/möjlighet att visa sina hingstar. Gumino har likaså många avkommor men hur många hingstar har vi sett efter honom på hingstpremieringen?

VeronicaP
2018-02-03 15:59
#11

Det är ju upp till hingstägaren att skicka in bra meritförteckning på hingsten som ska visas och där är väldigt många lata och tror att det är avelsvärderingsnämdens sak att ha koll på och leta upp, helt fel med andra ord ,.

Ni som ska visa se till att ni skickar in allt om er hingst numrera alla papper  och skriv in hur många bilagor ni bifogar mm.

Sedan träna , träna och träna era hingstar så de är väl förberedda för uppgiften det är lika viktigt som när ni tränar för en stor travtävling eller lopp, för vill man att hästen ska visa sig från sin bästa sida så är det träning och matchning som gäller.

Tänk även på att det inte alls är ovanligt att en häst kan dra upp sig vid stress mm och då tappar typ och se omusklade ut mm

VeronicaP
2018-02-03 16:01
#12

#10 Vi har visat Kattedals Petter på utställning som valack och han fick ju guld och 40 poäng där som Gumino kan räkna med i sina meriter. Att Petter blev kastrerad beror stor del pga hans mamma aldrig var avelsvärderad ( vilket jag tycker är väldigt synd om man använder dem i aveln) och hon meningen  var att hon skulle visas fram hos sin nya ägare men fick komplikationer efter en vaccinering som gjorde att hon fick vandra vidare.

Då var det inte lönt att behålla honom som hingst längre

Reko
2018-02-07 17:06
#13

#8 Zlatan Nicks mamma Cloetta har ett rekord på 2.05,2. Uppfyller det dina krav på trava fort på tävlingsbana? Gigantens mamma, Russi 3085, har inget rekord noterat hos travbsport.se. Diskvalificerar det Giganten enligt dina kriterier? I mina ögon räcker deras förärvning gott och väl.

Annons:
Reko
2018-02-07 17:08
#14

#12 Stjärn Scot visades för några år sedan och han hade inte kunnat godkännas oavsett då hans mor inte är stambokförd. Mor till Rosens Vilde är däremot stambokförd i somras, säkert med tanke på hans visning i vår.

MagganS-B
2018-02-07 21:39
#15

Vad Gigantens mamma Russi anbelangar så levde hon först sitt liv nere på södra Gotland och senare hos John-Erik och Anki på Blädingeås, hon var aldrig i närheten av en travbana. Men om man ser till hennes stam så var den högintressant när det gäller trav! Det är så dumt att bara se på hur fort mamman eller pappan har gått, dom kan ha levt ett helt annat liv än på travbanan men ändå ha tävlingsblodet i sig!

Christensson
2018-02-08 08:59
#16

Inlägg nr 6; Jo då arvbarheten på rörelser blir högre om alla hingstar tränas lika mycket - i samma miljö och av samma person - samt om de visas på samma plats, vid samma tillfälle  av samma person och bedöms av samma domare --- arvbarhet är ett mått på hur stor del av variationen som består av att djuren är lika/olika som består av genetiken och hur stor del av skillnaden som beror på miljön.

Reko
2018-02-08 09:31
#17

#15 Jag tyckte väl att det var lite snävt tänkt, att mödrarna också måste ha ett bra travresultat. Jag hade gärna sett en avkomma till det här stoet på en hingstpremiering framöver. En avkomma under två minuter och en treåring som var fjärde snabbast i landet i fjol borgar för att hon förärver sig, speciellt som fjolårets treåring var efter en omeriterad hingst. Måtte de hålla lite på hennes unghingstar! http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=134175

MagganS-B
2018-02-11 21:31
#18

#17 WOW! Vilken stam!

Reko
2018-03-16 13:31
#19

Bland de tio snabbaste treåringarna i fjol var det ändå två som hade oprövade fäder. Svårplacerade som de är, är det strongt gjort att få fram de bägge. Kanske manar till efterföljd?

Upp till toppen
Annons: