Annons:
Etikettallmänt
Läst 1615 ggr
zakkris
2017-12-30 21:20

70kg på stort russ?

Har sett många som är vuxna och rider russ. 
Har en partbred hemma på gården och jag bara älskar hur han är så hade velat skaffa mig ett rent russ. Men jag vill skaffa en häst jag kan rida 1-2ggr i veckan men jag tror jag är alldeles för tung. 
Gillar inte att rida storhäst, har gjort de förr, jag går bättre ihop med ponnys. 
Fick testa en liten c-ponny när jag vägde närmare 80kg, den ponnyn och jag klickade direkt, alla ponnys har jag klickat med oavsett hur de varit, medan storhästar blir jag rädd för och de brukar mer eller mindre ha av mig. 

Aja summa sumarum, är de någon ide att jag köper ett russ eller skall jag hitta nått kraftigare?

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Lona
2017-12-30 22:16
#1

Hitta något kraftigare. Nu är det ju lite olika temperament på dem men jag tänker att det finns en del mer viktbärande hästar som ändå är långt ifrån ”storhäst”. Welsh cob, haflinger, islänning, fjording till exempel. Många tror att de bara är skogsmullar men det går att göra allt möjligt med dem - och de behöver absolut inte vara tröga utan finns med rejäl fart om man skulle vilja ha det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

zakkris
2017-12-31 00:21
#2

#1 Nackdelen är ju att de raserna är sjukt dyra att köpa. Behöver ha hästar i max 10.000 och islänning och fjord brukar bara hamna där om de är skadade eller icke inridna. Men ska fortsätta kolla

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

silarp
2018-01-02 13:27
#3

ja.. jag tycker oxå du ska skaffa ngr lite större än just rent russ… NF tex, som är lite större, är en helt annan viktbärighet på! 
Jag hade sparat lite pengar ett tag och letat sedan, efter rätt ponny! då har du en som du kan ha mer långsiktigt, för man får ofta vad man betalar för!

Upp till toppen
Annons: