Annons:
Etikettallmänt
Läst 936 ggr
nypåruss
2017-04-22 18:35

Lite stel

Hej! Har lånat ett russ som gått på travet. Han är underbar och går så himla bra att rida- inga problem med galoppen och skuttar lite lätt över bommar med dottern. Han har ridits ca 4 ggr i veckan sen han kom för 3 v sedan. Idag tyckte jag att han var lite stel i bakbenen. Dottern tog det lite lugnt i ridningen och jobbade lite lätt från marken. Efter ett tag var stelheten borta. Kan det vara så här? Kan det vara träningsvärk? Verkade kanske något lite trögare i ridningen men inte nämnvärt. Vi är ju nya på detta så jag ber om ursäkt om det är dumma frågor …

Annons:
MagganS-B
2017-04-22 22:59
#1

Om han inte var i form innan ni började jobba honom så tänk på att han är som en idrottsman, behöver tid på sig att träna och börja försiktigt. Ge honom lite B-vitamin också, han kanske behöver det nu när han byter päls…..

nypåruss
2017-04-22 23:38
#2

Ja vi red ca 2 ggr i veckan innan han kom till oss… B-vitamin har han fått sedan han kom.

Tusen
2017-04-23 07:37
#3

Klart det kan vara träningsvärk. Om hästen inte brukar ridas så kan det absolut bara träningsvärk även om hästen för övrigt är i toppkondition. Vid ridning och hoppning används andra muskler än då hästen går för vagn. Men han kan också ha sträckt sig. Det är lätt hänt. Lite massage och lite lugnare ridning under en tid kommer säkert att hjälpa. Lycka till.

nypåruss
2017-04-24 10:27
#4

Tack för svaren! Jag har masserat honom och igår blev det ridning men lugn sådan och då var han inte stel.

Skönt att kunna få tips och råd här när man är nybörjare på ponny innehav :-)😃

Upp till toppen
Annons: