Annons:
Etikettavel
Läst 3487 ggr
Tusen
11/8/16, 10:20 PM

Dräktighet och fång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte höra om det är någon som hört talas om ston som fått fång för att de varit dräktiga. Alltså INTE dräktig ston som fått fång utan tvärtom. De har fått fång just för att de varit dräktiga.

Annons:
MagganS-B
11/8/16, 11:05 PM
#1

Jag har haft ston som vrit dräktiga, kastat och fått fång…..antagligen för att dom inte fått ut allt…..hade vet. men hon gav inget sammandragande! Tyvärr så är det så att man skall inte veta/kunna  nåt själv!!!!!

RC71
11/10/16, 5:29 PM
#2

Ja det finns ston som har hormonella rubbningar som kan framkalla fång under senare dräktighet

Tusen
11/11/16, 7:44 AM
#3

Tack för svar.
Vårt sto som fått fång två av fyra dräktigheter (varannan gång) har fått det i januari båda gångerna och fölen har fötts i mitten av juni.
Vår veterinär tycker det är konstigt och funderar på om det kan vara något annat som utlöser hennes fång.
Hormonrubbningar kan jag mycket väl tänka mig då hon annars gått på kraftiga beten och fri tillgång på grovfoder utan några som helst problem genom alla år.
Att jag frågar är för att vi har beslutat att inte ta fler föl på henne pga detta men samtidigt tycker vi det är väldigt synd då hon är väldigt nära att bli A-premierad men det går ju inte om hon inte fått 5 föl. (Hon har fött 4). En fruktansvärt knäpp regel egentligen.
Tycker ni att vi gör rätt att inte ta fler föl på henne, för vad har vi för nytta av ett A-premierat sto som mår jättedåligt eller t.o.m. dött pga av dräktighetsfång?

Annette
11/11/16, 2:54 PM
#4

Det finns kvinnor som får graviditetsdiabetes. Kanske är fång under dräktigheten ungefär samma sak?

Jag hade inte fortsatt avla på detta sto oavsett hur bra avkommor hon får. Fång är en hemsk sjukdom med allt den för med sig och jag skulle inte ta risken.

hannibal-roll
11/12/16, 10:39 PM
#5

Har du funderat på om det finns något samband med vad ni fodrat med när hon fått fång? Har ni tagit prov för cushings/PPID?

Mitt ena russ har EMS+insulinresistens. Han tål inte foder med stärkelse i alls. Inte ens lusern som ofta rekommenderas av foderrådgivare till fånghästar och inte grovfoder med lusern eller klöver i eftersom det innehåller stärkelse.  Mängden socker i fodret är också intressant, runt 10 % brukar rekommenderas. Sen jag börjat köpa ett grovfoder med sockerinnehåll max 10% som räcker ett helt år (för att undvika foderbyte), med innehåll i övrigt som gör att jag inte behöver komplettera med tex lusern så  har vi inte haft några fånganfall. Är också stenhård med daglig motion, om det så bara är en promenad på 30 min. Det gör stor skillnad för storleken på fettdepåerna han har, ffa över ögonen. Enligt min veterinär är minst 30 min motion om dagen nog för att minska insulinresistensen märkbart.

MagganS-B
11/13/16, 11:11 PM
#6

Jag ror att alla dom här konstiga tillstånden beror på att russen får alldeles fel foder! Vi ger dom en massa konstiga kraftfoder, hö som är alldeles för bra, grässorter som inte hästar tål, alldeles för bra bete osv…..Russ har alltid varit en ras som varit väldigt friska, men jag tror att någonstans i aveln har det gått fel……och utfodringen! Naturraser skall inte gödas som kor…..

Annons:
Tusen
11/13/16, 11:13 PM
#7

#5 Nej vi har inte tagit några prover alls då hon inte visat några andra symtom på dessa sjukdomar.Men vi har funderat på att ta prover. Hon har alltså levt i 20 år med samma tillgång på foder. Inga förändringar utan fång enbart i januari 2011 och 2015. Hon har däremellan varit helt sympomfri utan att vi ändrat på hennes foder eller levnadssätt. Hon har fått föl 2005, 2012, 2014 och 2016. Dvs. Hon har inte fått fång varje dräktighet utan bara varannan. Hon får enbart hösilage och mineraler på vintern men går på fullt bete varje sommar utan problem.

hannibal-roll
11/14/16, 9:46 AM
#8

#7 Testet är enkelt, ett blodprov bara (kostade några hundralappar när jag gjorde det för nåt år sen). Kändes väldigt skönt att veta tyckte jag. Är det PPID så går det ju att medicinera. När testet var negativt så tyckte min vet. att vi skulle utgå från att det är EMS. Det går att göra glukosbelastning för att få veta om det är insulinresistenta, men jag har avstått eftersom testet kan framkalla fång. Behandlingen är ändå samma, rätt foder och daglig motion.

Det jag menade med fodret är att hon inte ätit exakt samma grovfoder alla år. Innehållet varierar ju år från år.  Det kan ju vara så att det varit högt innehåll av socker i grovfodret de år hon fått fång. 

Innehållet av socker i bete varierar klart, men de flesta ponnyer släpps ju på magert bete eftersom erfarenheten sen gammalt är att de annars föräter sig och får fång. Mitt EMS-russ kan också gå på bete av rätt sort.

Om äldre hästar får fång under vintern beror det mest troligen på att hästen har antingen PPID eller något metabolt problem (EMS) som leder till minskad insulinkänslighet som ger för höga nivåer av insulin i blodet (vilket i försök har framkallat fång). EMS brukar visa sig när hästen är mellan 5 och 15 år. PPID brukar drabba äldre hästar, oftast över 18 år.

Tips på bra länkar: http://www.hastsverige.se/Filer/Diagnostik%20av%20EMS%20och%20PPID%20131021.pdf

http://stud.epsilon.slu.se/286/1/lindback_m_090702.pdf

http://www.distriktsveterinarerna.se/download/18.60820b9f14cf846e461cfef/1462867841663/Cushing.pdf

http://www.hastsverige.se/ems.html

Tusen
11/14/16, 11:30 AM
#9

Ja, det är enkelt men ändå inte gjort.
Det du skriver vet jag om men vad jag har förstått så är inget av detta knutna direkt till tidig dräktighet. 
Det stämmer inte heller på henne då hon går på rätt bra bete.
Sockerhalten i grovfodret kan absolut variera men det har jag inte bytt ut ens då hon hade fång. Så det verkar inte troligt det heller. Men, men… Jag får väl analysera på sockerdelen också framöver. 
Fast om hon i fortsättningen inte får fång då hon inte får bli dräktig fler gånger så misstänker jag någon typ av "havandeskapsförgiftning".

MagganS-B
11/16/16, 9:22 AM
#10

Konstigt att inte russenpå Heden får dessa sjukdomar……eller?

Tusen
11/21/16, 3:06 PM
#11

#10 Ja, har funderat på det också. Är det så att inget russ på Lojsta har fått fång? 
Vad får de för foder på vintern? Vi ger aldrig kraftfoder så därifrån kommer det knappast.
 Vet att det är kalkrik mark på Gotland och där är det också lika för oss. Vi har väldigt mycket kalk i vattnet. 
Sen är väl betet inte särskilt kraftigt på Lojsta men det är ju inte betet hon blivit sjuk av. Har gått över helt till näringsfattigt hö och hösilage pga att hon haft fång. Hon är heller inte tjock så jag och veterinären är helt rådlösa.

Jag är orolig för att hon ska få fång igen för det är precis som du säger Maggan konstigt att inte Lojstarussen får det. Eller är det så att dessa tas bort då det händer?

MagganS-B
11/21/16, 10:37 PM
#12

Russen på heden får helt vanligt torrt hö! Lite kraftfoder sista månaden innan dom skall föla. Jag tror inte på hösilage till ponnyer heller…..Deras tarmflora kanske inte klarar av det! Många sjukdomar kommer ju från magen, alltså fel tarmflora.

Har aldrig hört ens talas om att det förekommit fång på nån hedenhäst, nån annan kanske vet bättre!

VeronicaP
11/22/16, 7:11 PM
#13

Vi har haft ett New forest sto som fick dräktighetsfång  och det berodde endast på dräktigheten och inget annat.  Hade en jättebra veterinär på den tiden som faktiskt förklarade det precis som våran havandeskapsförgiftning, hon åt medicin väldigt länge och fick ett välskapt stort föl.

På den tiden fick de bara hö och hon hade inte ens börjat få kraftfoder, hon reds ju även fram till hon fick sitt fång.

Direkt efter hon hade fölat så blev hon frisk från sin fång och gick på bete precis som alla de andra hästarna här hemma.

Det här med ensilage eller inte spelar ingen roll , läste ett jättebra inlägg på en sida på FB kommer så klart inte ihåg vilken om just forskningen om det, det stör inte tarmfloran mer än bra hö.

Sen är alla hästar olika känsliga mot foderbyten mm

Annons:
Annette
11/23/16, 6:55 AM
#14

#13. Samma för en kompis till mig. Hennes sto fick fång under dräktigheter och det var när de utfodrade med hö.

silarp
11/23/16, 8:40 AM
#15

#12… alltså det här med "hö" och "hösilage"… det är alltså samma sak. Det som kan skilja på inplastat hö är fuktigheten. Jag plastar allt mitt hö, alltså, det är TORRT HÖ, men det är plastat för att det ska hålla och inte bli dammigt. 
Det innehåller exakt samma som om, det inte vore plastat eller om det hade pressats i småbalar osv.. 
Om det är en fuktig tuss någonstans med när man pressar, sätter det igång en ensileringsprocess, och jag upplever att det är bättre hållbarhet på dom då, men det är likväl torrt! 
Däremot har jag upplevt, att ensilage (tidigare taget, inte legat lika länge och torkat och ofta rejält gödslat) när det är blött INTE funkar till hästar. Jag skulle vilja gå så oångt som att säga att det är direkt olämpligt. Men om det är TORRT funkar det betydligt bättre-även om det är bra fräs dvs höga värden i det!

silarp
11/23/16, 12:24 PM
#16

..har för övrigt försökt under många år att få till tillräckligt DÅLIGT hö (låga värden och torrt) till mina, och kommit så långt med detta, att det nu är så jag kan fodra hyffsat stora mängder utan att dom blir för feta… New foresten behöver tom ha lite kraftfoder nu när hon är dräktig… Magarna funkar fint och hullet är bra. ..

Annette
11/23/16, 1:01 PM
#17

#15. Nä "mjölkkomat" är inte lämpligt för hästar, så där håller jag med dig.

silarp
11/23/16, 1:46 PM
#18

nä, verkligen inte… men om det är TORRT kan man ge det till sådana som ev skulle behöva lite bättre värden än det ponnyhöt dom i övrigt får… men är det BLÖTT-oavsett om det är låga värden, så ballar magarna ur… kan inte svara på varför det är så riktigt. .. men det är konstaterat genom 10 års tester här på gården !;)

palomia
11/23/16, 7:54 PM
#19

Visst har det förekommit fång på heden, dom tog väl tom bort en för ett par år sedan…

Tusen
11/24/16, 7:48 AM
#20

Tack för all information. Jättespännande att ta del av era erfarenheter, verkligen. 🙂
# 13 Veronica P: Fick ditt sto detta enda föl eller hade den fått föl tidigare eller senare också?

Detta med hösilage eller hö till fånghästar. Jag läste någonstans att man rekommenderar hösilage till just fånghästar just för att själva jäsningsprocessen ju tar bort en hel del av det socker som gör att hästar får fång.

Själv ger jag numera en blandning av hösilage, hö och halm hela tiden till alla för att jag törst inte ge enbart en typ av grovfoder ifall något inte skulle vara bra för våra hästar. 🤔 det är en djungel detta med foder och hästmagar då alla säger olika. 
Men kraftfoder ger vi inte ens till våra tävlingshästar eller dräktiga ston. DET är i alla fall något jag lärt mig från flera håll. Kraftfoder är inte hästmat.

Annons:
silarp
11/24/16, 1:33 PM
#21

ja, det är en djungel.. just nu har jag "problemet" att mitt "mösahö" -dvs perfekt ponnyhö med låga värden som dom därav kan äta mycket av, torrt o fräscht -inte faller ponnyerna på läppen… det är ju ingen som helst fara med russen för dom petar i sej väl det dom behöver, men den dräktiga new foresten skulle jag önska fick i sej lite mer… så jag får springa o fjäska för henne o sticka till henne av ett lite bättre hösilage…. alltså bättre vären o lite fuktigare… inte optimalt nånstans, men…

Jag fodrar oxå med halm när det blir för bra med höt, men just nu kan jag som sagt ge en hel del hö.. så det är mindre av halmen just nu…
Kraftfoder får bara den som är dräktig nu-det är bara för hon haft ett föl vid sidan och riskerar att tappa för mycket annars,,, annars är det sällsynt me kraftfoder här..

Tusen
11/24/16, 3:08 PM
#22

#21 Jag fick ett tips att istället för att ge det tunna, avmagrade stoet kraftfoder, ge extra foder till fölet vid sidan. Detta skulle ge bättre effekt. Speciellt för ston som ger bra med di och därför blir tunna och fölen blir runda som klot. 😉😂😉

VeronicaP
11/24/16, 7:14 PM
#23

#20 hon hade fåt föl innan när hon var yngre och hade inte haft några problem då, men nu var hon över 20 år när hon fick det och vi valde att inte betäcka henne igen .

Tusen
11/24/16, 10:17 PM
#24

#23 Jag funderar på om risken blir större då de blir äldre. Vad tror du?

silarp
11/25/16, 8:50 AM
#25

#22, det gör jag! Och fölet får bara lite kraftfoder, för han är stor o rejäl o äter bra me hö ute och även inne!

VeronicaP
12/2/16, 6:00 PM
#26

#24 Jag tror faktiskt att hennes ålder spelade in men jag vet ju inte säkert.

hannibal-roll
12/4/16, 11:16 AM
#27
Annons:
Annette
12/4/16, 1:53 PM
#28

Fång är inte alltid ett välfärdsproblem. Det är även en komplikation till annat, tex cushing och livmoderinflammation.

Tusen
12/5/16, 2:48 PM
#29

#27 Nu är hon ingen direkt tjock häst utan har snarare haft problem att hålla hullet. Och även om hon inte tränar regelbundet, som då hon tävlade, så rids och körs hon ibland. Hon går dessutom på lösdrift året runt och rör sig en hel del själv utan vår påverkan. 
Hon har dessutom, som jag skrev tidigare, aldrig fått fång annat än vid två tillfällen då hon varit dräktig. 

Det är mycket möjligt att våra hästar idag får för bra grovfoder, men det betyder inte att de därför automatiskt får fång, då fång beror på insulinbrist samt för stort intag av socker. Men sockerhalten i grovfodret har man inte börjat analysera rutinmässigt förrän för några år sedan.

Förr trodde man ju att proteinet gav fång men nu vet man att det är andra faktorer. Att fetma är en orsak till fång är egentligen inte sant utan det är fetman pga av för stort sockerintag som kan ge fång. KAN ge. Nu vet man att även smala hästar får fång.

MagganS-B
12/7/16, 9:05 AM
#30

Bara en gissning……Kan det inte vara så att hästn haft ett litet fånganfall tidigare i livet och att det vid kan komma tillbaka senare ex.-vis vid dräktighet. Inte alls säkert att man tänkt på det när hästar går på bete. Jag har faktiskt sett 2-årsston som haft fång när det vuxit upp vitklöver i hagen…..

jagohäst
2/14/17, 9:28 PM
#31

Hur fodra du din dräktiga fång ponny. Va fick den medicin i så fall vad o hur länge. Hade den fång länge. Fick den stå på box hela tiden.

Upp till toppen
Annons: