Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 1271 ggr
Tusen
2016-07-09 03:40

Apropå aveösbokstäver.

Jag diskuterade för ett tag sedan med en bekant detta med att få 5 resp 6 avkommor för att kunna höjas. Hon hade ett sto med poäng för Elit (med råge) men det fattades ett föl. Hon fick rådet att föda upp en ("Ta vilken hingst som helst och avliva fölet sen om den inte ser bra ut") var rådet bara för att komma upp i "rätt" antal avkommor. En annan hade fått 5 avkommor där ett föl var dödfött pga felläge. Vi har själva ett sto med 4 avkommor (f. -05, -12, -14, -16) som tillsammans redan nu kommer upp i 90 poäng trots att två av dem ännu inte kan få mer än 10 p var. Då vi förmodligen inte törs skaffa fler föl med det stoet så kommer hon inte heller få sin bokstavshöjning. Jag tycker regeln med att de måste få ett visst antal föl för att kunna höjas är lite konstigt. Vad är motivet till det? Jag tänker utifrån de historier jag nämnt ovan, bland annat.

Annons:
Reko
2016-07-09 05:29
#1

Fertilitet är en viktig egenskap också tänker jag.

silarp
2016-07-09 20:28
#2

men om den fått 4 el 5…? Den kan väll gott kallas "fertil" ändå anser jag…
eller 3 för den delen…
?

Tusen
2016-07-09 23:40
#3

Fast fertilitet är.väl inget man ärver? Och det kan ju finnas fler anledningar till att man inte tar.fler föl än sviktande fertilitet?

Annette
2016-07-10 08:56
#4

Jag tycker hela resonemanget är märkligt. Så stoet skall vara värd högre avelsvärdebokstav på få föl om ägaren väljer att inte avla på henne? Hur rimmar det med alla andra ston som år efter år producerar högklassiga avkommor?

För mig känns det ungefär som att dela ut en EM-medalj till en föredetta idrottare för han var ju nästan av så hög klass 😮

Tusen
2016-07-10 10:48
#5

Nja. Jag tänkte mer att poängen skulle vara avgörande mer än att antalet avkommor.ska vara en begränsning. Ponera att ett sto (sto1) får 4 avkommor som generator poängen 50-50-30-30=120 p Ska det då verkligen behövas två föl (oavsett poäng) bara för att bli Elit? Har inte stoet redan visat att hon lämnat bra avkommor? Vad är det som säger att ett sto som lämnat 10 avkommor med poängen 30-30-20-20-10-10-10-10-10-10=160 p är en bättre förvärvar än sto nr 1 i exemplet. Med tanke på hur svårt det är att sälja och få bra betalt numera, så kanske man behöver tänka om lite. Jag personligen tycker nog att de ston i inlägg #0 är värda en höjning när.det enda som saknas är ett föl ( oavsett poäng) Jag förstår inte varför mängd ska gå före kvalitet.

Reko
2016-07-10 16:43
#6

Har hon bra förärvning blir även de senare fölen bra. Det är de bra stona vi ska avla på.

Annons:
Tusen
2016-07-11 01:19
#7

#6 Så du tycker att antalet är viktigare än kvaliteten? Det kan ju finnas anledningar till att man inte tar 6 föl efter ett bra sto men att de avkommor hon fått ändå når upp till den poäng som krävs. Är inte det stoet värt en höjning då? Och det är inte alls säkert att alla föl får höga poäng. Trots att stoet är bra med vissa hingstar.

Reko
2016-07-11 05:11
#8

Kvalitet och fertilitet är viktiga egenskaper. Inom fjällkon hade de problem med hypoplasi och den var ärftlig. Om du inte tror fertilitet är ärfligt så är åtminstone infertilitet det. Kanske något att begrunda?

Tusen
2016-07-11 18:12
#9

#8 En som inte är fertil lär inte få några avkommor alls. 😃 Ha-ha!
Sen pratar vi inte om några mängder som skiljer. Ett  föl mer eller mindre säger väl inte så mycket om fertiliteten. 😉
Men vi kommer nog inte längre i denna diskussion.
Trodde i min enfald att om ett sto som förlorat ett föl pga felläge eller olycka var lika värdefull som avelssto som ett annat som fått ett föl mer.

VeronicaP
2016-07-11 18:26
#10

Jag tucker iof att de ska ha fått ett antal avkommor för att kunnas höjas och helst med olika hingstar för att de ska kunna sägas att det är ett bra avelsto. Fråga Morgan han gav en bra förklaring för ett antal år sedan och jag kommer inte ihåg ordagrant vad han sa så jag återger inte det här . Men 6 föl är ju inte så många eg om man har ett so i avel .

MagganS-B
2016-07-11 21:44
#11

#10 6 föl är väl mycket om man betänker att massor av bra ston tävlar och dessutom används i aveln! 

Min filosofi har alltid varit att stona som man avlar på skall ha prestationer, inte bara vara snygga att se på. Då kanske man inte hinner upp till 8-10 föl.

silarp
2016-07-12 10:16
#12

instämmer med #5, tycker definitivt ett sto med höga poäng på de avkommor hon fått ska kunna höjas på poäng och inte behöva avkrävas en eller ett par föl till…(kanske vi kunde slippa den eviga prisdumpningen som verkar råda inom rasen oxå, där folk hävdar att det är omöjligt att sälja russ om man inte dumpar priserna..-då råder man bot på att folk avlar fram föl "bara för det krävs för mammans meriter..")  och infertilitet löser ju lixom sejsjälvt som någon skrev ovan… Inget som nedärvs…
Är man bekymrad över att det är för "lätt" att uppnå poängen-höj dom isåfall något istället…

Reko
2016-07-12 21:55
#13

Nej, hypoplasin inom fjällkon visar att det kan bli dyrt att strunta i fertiliteten. Speciellt i en ras med så få ursprungsdjur som russen. Skulle vi då behöva slå ut en del avelsdjur som när slingern härjade som värst, ja då är vi illa ute. Det kan inte vara många som avlar på sina ston för att komma upp i stipulerade antal avkommor så det skulle påverka prisbilden.

Annons:
Tusen
2016-07-13 15:22
#14

#13 Fast ett sto med 4-5 avkommor kan väl knappast räknas som infertil? Och stoet sterilt blir det ju inga avkommor alls. Det är ju så det fungerar. 😊

Reko
2016-07-13 18:25
#15

Har hon fem avkommor och de har meriter för det så kan hon höjas till A. Steril är en sak, fertilitet eller dålig fertilitet en annan. Enkelsidig hypoplasi fungerar, i homozygot form, dubbelsidig hypoplasi, blir djuren sterila.

Upp till toppen
Annons: