Annons:
Etikettavelshingstar
Läst 2284 ggr
PernillaJ
5/31/16, 9:10 AM

Elektronisk betäckningsrapport

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Betäckningsrapportering via web

Från avelssäsongen 2016 kommer genomförda betäckningar att kunna rapporteras via webben, elektroniskt direkt i Blå Basen, av hingstägaren/hingsthållaren.

Elektroniska rapporter beställs via Svenska Hästavelsförbundets webshop. Möjlighet att köpa färre rapporter än  10 st till ett lite högre pris kommer att införas.

Tjänsten kommer att lanseras under juni månad.

Det går såklart fortfarande bra att rapportera via pappersblanketter som postas om man har betäckningsblock kvar till sin hingst.

Annons:
PernillaJ
5/31/16, 9:13 AM
#1

Nu går det att köpa elektroniska betäckningsrapporter i SHs webbutik, http://www.svehast.se/produkter

Årets priser:
1 st - 204 kr
3 st - 412 kr
5 st - 620 kr
7 st - 828 kr
10 st - 1041 kr
20 st - 2082 kr
etc.

PernillaJ
5/31/16, 9:16 AM
#2

Instruktion för elektronisk betäckningsrapportering bifogas som pdf-fil

PernillaJ
5/31/16, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Som stoägare glömmer du väl inte att rapportera  resultatet av betäckningen till avelsorganisationen? Lägg in resultatet direkt i Blå Basen, med hjälp weblösen som står på talongen "Resultat av betäckning". Läs mer på SHs hemsida, http://www.svehast.se/sto

Tusen
5/31/16, 11:06 AM
#4

Ser toppenbra ut och enkelt! 🙂
Men hur gör jag som hingstägare i år med fölen som föds i år?
Stoägaren har redan rapporterat in resultatet och vi har lämnat över beviset för registrering av fölet.
Ska vi ändå göra en papperssammanställning av resultatet från 2015 års betäckning? Eller räcker det så här?

VeronicaP
5/31/16, 11:41 AM
#5

Verkar  super bra , jag vill kanske inte köpa ett helt block och då är de ju bra om man kan köpa en eller två bara :D

Ja just det , har jag ju glömt att rapportera fölis ;)

PernillaJ
6/1/16, 9:53 AM
#6

#4 Redovisning för föl som föds i år hanteras precis som tidigare, med betäckningsrapporten på papper som underlag för utfärdande av hästpass (grundstambokföring), och resultatrullan som ska in till SvRAF senast 30/9.

Över huvud taget är det enda som ändras, för de hingstägare som fr o m år 2016 väljer elektronisk betäckningsredovisning för sin hingst, att det fysiska blocket byts ut mot ett web-"block" med betäckningsrapporter. Det ska även fortsättningsvis redovisas språngrulla (år 1) och resultatrulla (år 2) på papper, så helt papperslöst blir det inte.

För de som gillar papper och penna kommer det även framöver att gå bra att fortsätta använda betäckningsblock och redovisa analogt 🙂

Annons:
Stallmima
6/1/16, 7:43 PM
#7

Hur långe räcker betäckningsrapporterna?  Är det på årsbasis eller går det att köpa upp ett gäng och spara till nästkommande år?

PernillaJ
6/1/16, 9:25 PM
#8

#7 Betäckningsrapporterna, det här gäller både elektroniska "block" och pappersblock, har inget bäst-före-datum utan gäller under flera år, tills alla man köpt är använda.

Det är precis som tidigare noga att man endast använder betäckningsrapporterna för betäckningar av just den hingst de är utfärdade till. Om man äger flera hingstar kan de alltså inte dela på ett block utan varje hingst måste ha ett eget block. När hingstägaren köper ett block lägger SH in numren för betäckningsrapporterna i det blocket för namngiven hingst i Blå Basen.

Det finns en rutin för makulering och inlösen av oanvända betäckningsrapporter (serie L). Inlösen görs av SH med 100 kr (inkl. moms) per oanvänd betäckningsrapport. Makulering sker endast då hingsten är död, exporterad eller kastrerad. Betäckningsrapporter serie K och tidigare (utfärdade t o m 2010) kan inte längre lösas in.

Normalt ska en hingsts betäckningsrapportblock följa med hingsten vid försäljning eller utstationering. Om hingsten är död, exporterad eller kastrerad och ägaren har en ny hingst kan ägaren kontakta SvRAF och få oanvända betäckningsrapporter överförda till en ny namngiven hingst.

Info på SHs hemsida, http://www.svehast.se/hingst

Stallmima
6/1/16, 9:55 PM
#9

#8 Kalastack för ett bra svar!   🙂

RC71
6/2/16, 2:51 PM
#10

Varför ett högre pris på enstaka rapporter kan man undra? Drabbar ju bara ytterligare de raser med få betäckningar och små inkomster

Stallmima
6/2/16, 5:33 PM
#11

#10  Om man vet med sig hingsten kommer att betäcka minst 10 stycken under några år är denna post samma pris som 50 rapporteringar, det tycker jag inte är så farligt

RC71
6/3/16, 12:53 PM
#12

#11. 50 rapporteringar?

Stallmima
6/3/16, 6:31 PM
#13

#12 Gå in i länken och kolla vad de olika antalen kostar att köpa, 10 rapporter kostar lika mycket styck som köp av 50

Annons:
Laura I
6/3/16, 8:41 PM
#14

En fråga! Jag fick några pappersrapporter med när vi köpte en hingst. Kan jag använda upp dem och sedan gå över till webrapportering i år? Har beställt elektroniska rapporter men inte fått tillgång till dem ännu. // Mia

RC71
6/4/16, 8:53 AM
#15

#13 Nej priset är för set om tio stycken.

RC71
6/4/16, 8:54 AM
#16

#14 se startinlägget

Stallmima
6/4/16, 9:24 AM
#17

#15  Nu förstår jag inte riktigt vad du menar   🤔

RC71
6/4/16, 9:43 AM
#18

Du skrev att 50 st var samma pris som tio stycken. Stämmer inte då det står pris per set om tio stycken

Stallmima
6/4/16, 10:09 AM
#19

#18  Om du köper 10 rapporter är priset per styck 104,10:-    och om du köper 50 rapporter är styckpriset samma, alltså 104,10:-. Det var det jag menade, sedan fick jag till svar att dessa inte är årsbaserade utan löper på år efter år tills rapporterna är slut och man måste köpa nya.   En till fråga till den som kan svara;  Är det hingstägaren eller stoägaren som betalar rapporterna eller hur löser ni kostnaderna för denna post?

VeronicaP
6/4/16, 12:21 PM
#20

#19 hingstägarna står för det, du får väl baka in de i språngavgiften annars?

Annons:
Emmelie93
6/5/16, 9:56 AM
#21

#14 ja det kan du! :) Beställde själv ett pappersblock innan jag visste att dem elektroniska skulle komma ut.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

VeronicaP
7/1/16, 7:37 PM
#22

Ni som har beställt elektronisk betäckingsrpport hur lång tid har det tagit för er att de blivit inlagt?

Jag beställde i helgen och har fortfarande inte fått det inlagt ännu .

Croneld
7/2/16, 9:37 AM
#23

Det tar ca en vecka. Jag glömde själv att skriva hingstens namn och då får jag vänta till efter den 7 juli, då ansvarig är på semester.

_"Livet fick en skjuts när vi skaffa russ!"
Välkommen att besöka min hemsida:
Cronelds Stuteri
_

PernillaJ
7/17/16, 9:34 AM
#24

Kan inte ni hingstägare som börjat använda de nya elektroniska betäckningsrapporterna berätta vad ni tycker - funkar det bra eller?

Jag har själv valt att fortsätta använda ett nyligen påbörjat betäckningsblock till min hingst, men är nyfiken att höra era åsikter 😎

Croneld
7/17/16, 11:00 AM
#25

Jag har börjat använda det, då det bara var två rapporter kvar i blocket. Först måste du skapa ett konto, gå in på SH:s och in i deras butik, sedan under elektroniska rapporter så finns det instruktion om detta. Sen är själva funktionen enkel att använda, bara att välja sto via namn så är den uppsatt på hingsten. Ungefär som när jag ska anmäla till premiering via blå basen. Sen så ska man fylla i stoägarens uppgifter och betäckningsdatum. Enkelt. När detta är gjort så kan du se i blå basen att den är betäckt. Så nu står de ston som är betäckta med Malton 655 under betäckningar på honom. Sen är det bara att skriva ut rapporten, så du kan ge den till stoägaren.

_"Livet fick en skjuts när vi skaffa russ!"
Välkommen att besöka min hemsida:
Cronelds Stuteri
_

Upp till toppen
Annons: