Annons:
Etikettavel
Läst 1133 ggr
Evis
2016-04-23 17:58

Transportsperma

Hej, fattar att detta kan uppfattas som en kontroversiell fråga, jag har egentligen inte så mycket erfarenhet av russavel men är i stånd att köpa ett fint avelssto då jag verkligen skulle vilja föda upp egna små skogsbaggar. Men eftersom jag bor rätt långt upp i landet så är avstånd en försvårande faktor vid avel, och transportsperma är ju en lösning på det problemet. Men visst tappas inga russhingstar? Finns det någon speciell anledning till det, tex att det är förbjudet, eller helt enkelt för krångligt? 

Det finns absolut fördelar med att snarare jobba med närhetsprincip, precis som förr i tiden då ston betäcktes med hingstar i grannbyarna, kanske främst för att det blir svårare att likrikta aveln på det sättet (med transportsperma speciellt i en ras där det betäcks rätt få ston finns nog risk att vissa väldigt populära hingstar används till alldeles för många av det totala antalet ston som betäcks), och jag vet att i vissa raser pratas det om att en inte vill avla vidare på hingstar som är så "korkade" (alternativt hingstiga) att de betäcker bockar, alternativt att även hingstar som beter sej illa mot stona kan föra sina gener vidare jämfört med fribetäckning där hingstarna ändå måste ha ett visst mått av gentlemanna-manér. MEN för mej som kommer ha ett enda sto i avel o ändå känner mej väldigt intresserad av att använda hingstar som verkligen tilltalar mej, så blir det väldigt långa resor om jag inte kan använda transportsperma :D, och kanske inte alltid riktigt försvarbart att försöka ha hingst på station bara för att den eventuellt ska få betäcka 1 eller ett par ston.

Hur tänker och gör ni norrlandsuppfödare? Vet ju att det finns några stycken! :)

Annons:
PernillaJ
2016-04-23 19:18
#1

Det är inte förbjudet att ha en russhingst på semin, men det finns begränsad efterfrågan från stoägarna. Inte för att det är så väldigt krångligt, men framförallt för att det blir ganska kostsamt.

En hingst kan inte skifta mellan att tjänstgöra via semin och att betäcka naturligt hursomhelst samma säsong. Alla seminhingstar måste provtas för CEM, EVA och EIA inför varje avelssäsong. Det går bra att byta från semin till naturlig betäckning, men om hingsten ska skifta tillbaka till semin igen krävs ny provtagning, och då hinner det gå ett par veckor innan provsvaren är klara. Se alla regler i Statens jordbruksverks föreskrifter om seminverksamhet med hästdjur; bifogas som pdf.

Det finns en hel del hingstar att välja på i Norrland år 2016.

Gävleborgs län, X

Katrinebergs Pardon 702 (Enånger)

Kurant 462 (Hudiksvall)

Kålmans Polar J:r 689 (Hudiksvall)

Mellanbyns Aragorn 679 (Hudiksvall)

Nordman 569 (Hudiksvall)

Tejas Pegasus 636 (Alfta)

Valiant 670 (Årsunda)

Jämtlands län, Z

Namnlöse 584 (Stugun)

Pelle-Russ 611 (Frösön)

Norrbottens län, BD

Edgar 523 (Kalix)

Solid KL 699 (Svensbyn)

Västerbottens län, AC

Glorias Cumulus 645 (Sävar)

Stuves Monopol 546 (Bygdeå)

Västernorrlands län, Y

Clip 712, prel. (Timrå)

Vidar 521 (Torpshammar)

För mer info och kontaktuppgifter, se SvRAFs hemsida, www.gotlandsruss.se

Evis
2016-04-23 20:33
#2

Tack för svaret! Förstår att det blir krångligt :). Betäckning är inte aktuellt iår, ffa eftersom jag inte hittat nåt sto :) men det är roligt att fundera inför kommande år.

MagganS-B
2016-04-24 08:01
#3

Den ende russhingst som stått på semin är Tyson, dock inte numera. Det är svårare med semin på russhingstar än ex.-vis varmblod. Blandningen måste vara exakt rätt och många hingstar har inte 100% fertilitet. Att inseminera färsk sperma är en sak, men transportsperma är lite osäkert. Dessutom blir det väldigt dyrt med alla omkostader, veterinär, transport mm.

Reko
2016-04-24 09:37
#4

Det är många hingstar som bara har ett eller två ston och många som har inga alls. Dessutom är det en stor grupp som har vilande licens. Tar du upp en hingst för avel så gör du en insats vare sig han får många ston eller inte.

Upp till toppen
Annons: