Annons:
Etikettallmänt
Läst 767 ggr
MagganS-B
4/15/16, 9:03 AM

Tänkvärda ord skrivet av en russtränare.....

Det här publicerar jag med tillåtelse av Malin Wilson! Hon skrev det på sin FB-sida 2014! 

Malin Wilson

den 15 april 2014 · Visby, Sverige · 

Det är få förunnat att förstå hur mkt arbete det ligger bakom "bra" hästar, de växer inte på träd… Nånstans har någon haft en uppfödartanke, vilken sorts individ ska vi ta fram, vilken hingst passar detta sto osv osv, sedan kommer fölet som behöver sitt för att växa upp och bli en "fin" unghäst, en unghäst som sedan ska tränas igång av någon, som kanske är väldigt noggrann med sitt val av häst att lägga ner tid och pengar på… Om denna häst blir vald av rätt person som sedan lägger ner allt efter sin förmåga, planerar träningsupplägg, när var och hur ska saker göras, skor hästen och ger den alla förutsättningar till att bli en bra individ som är förberedd för sin uppgift när den dagen kommer, man följer regelverk och läser på så man vet vad hästen behöver ha med sig i bagaget för att vara med i matchen, det tar tid och det kostar pengar…. OM man bara skaffar vad som av nån anledning, man selar ut och kör och kör, man har inget upplägg man ger inte hästen grundträning och faktum är att hästen kanske inte ens har exteriör att kunna röra sig då kan man kanske inte förvänta sig jättemycket resultat i tävlingsbiten även om man älskar sin häst, då får man kanske ta hjälp av erfarna människor, se utanför "boxen" om man kan göra nåt för att utvecklas…. 
Det finns många om ,kanske och men inom hästvärlden och mycket har man hört och sett under åren men något som allllllltid kommer tillbaka är den svenska avundsjukan och ifrågasättandet om det går bra för nån om den inte har fuskat eller tillförskaffat sig fördel på något vis… !?! 
Jag kommer aldrig be om ursäkt för att mina hästar presterar, jag lägger ner så mycket tid och pengar på det här, trots att jag har småbarn och arbetar heltid och har ett familjeliv som många andra…
Jag har haft ponnytravare och tränat med mottot att " tränar man inte så tävlar man inte" som nån tjatade in i skallen när jag va 6 år, I 24 års tid har jag skaffat  erfarenheter,  jag vet hur jag vill att hästarna ska se ut, jag vet hur jag vill att de ska funka i hanteringen och hur de ska röra sig och vara mentalt… Och jag tränar för tränare och diskuterar med mer erfarna människor än mig om jag funderar på nåt. Jag tycker därmed att det är SKIT när man blir bemött med tråkigheter och dumma / okunniga kommentarer för att man råkar visa upp en häst som är väl förberedd och bra på sin sak, det gick liksom inte på en natt , resultatet kom varken gratis eller tidsbesparande. Jag kommer inte be om ursäkt, aldrig.

Annons:
Tusen
4/15/16, 9:14 AM
#1

Jag hoppas och tror (fast jag kan ju ha fel) att alla som har en häst förbereder den på bästa sätt inför uppgiften. Själv blir jag oerhört nyfiken på hur vissa lyckas bättre än andra och skulle vilja lära mig mer om bl.a.  deras träningsupplägg, förberedelser, foder osv.  Saker som JAG kan påverka. 

Tyvärr är det så inom travet (även ponnytravet) att man inte alls vill dela med sig på samma sätt som man gör inom ridsporten. 
Att vissa lyckas bättre än andra kan bero på många saker men helt klart är, att är man framgångsrik så gör man i alla fall något rätt. Och det ska man kunna vara stolt över och inte be om ursäkt för.

Reko
4/15/16, 12:19 PM
#2

Världen blir dessutom roligare om man gläds med andras framgång. Nästa gång kanske det är min tur?

MagganS-B
4/15/16, 2:45 PM
#3

Det är just det man saknar, man ser bara sitt eget och kan inte ge beröm eller beundra nån annat för att dom gjort nåt bra! Vissa kan inte ens säga grattis!

Upp till toppen
Annons: