Annons:
Etikettavel
Läst 1409 ggr
Ernst-Romeo
4/12/16, 6:34 PM

Välja avelshingst

Avelssässongen har precis börjat och många står fortfarande inför beslutet vilken hingst man skall välja till sitt sto.

Tänker du att du skall satsa på att så småningom sälja ditt för trav finns det en del att tänka på.

Läs mer på www.russtravare.se/408240220

I år är det en del omflyttning av hingstarna t.ex återfinner vi Gumino i Skåne och Manicken i Norrtäljetrakten men även en del andra nyheter.

Glädjande är det två av de nya på listan som är extra intressanta

Giganten rek 1,42,9. Giganten är den enda hingsten i Sverige efter elitförärvaren Tyson II.rek 1,36,3 Tyson II har lämnat 100 avkommor som tävlat på travet och 62 har rek bättre än 2-min. Det som också skall sägas om Giganten är att han har ett otrolig bra temperament och är mycket lätthanterad.

Tolängas Mirror rek1,50,5 är också mycket intressant, Torlängas Mirror är efter Junisorken rek 1,43,7 och på mödernet Memory som är mor till 10st 2-min avkommor och med Manfred som morfar. Memorys snabbaste avkomma är Micklas med rek 1,40,7.

I listan över russtravhingstarna finns presenterat både hingstarnas egna meriter och hur avkommorna gått på travet men även för mor, morfar och mormor.

Du hittar även en sammanställning på russtravhingstarna som tävlat och har travrekord under 2-min.på www.russtravare.se/408240219

Lycka till med ditt val av hingst.

Annons:
Reko
4/12/16, 7:42 PM
#1

Kul med omförflyttningar! Jargas har ju bytt station också enligt din lista. Vet du om han ska gå i avel också? Han har bara vilande licens enligt russavelsföreningens hingstlista.

Stallmima
4/12/16, 10:19 PM
#2

oj vad rolig info, den får jag titta vidare på  👍

VeronicaP
4/15/16, 11:44 AM
#3

Finns ju en 3 åring som godkändes i år som har Skotte till pappa som jag tycker skulle vara intressant , vet inte varför han inte är med på listan ?

Axtorps Salmiak

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=398596

VeronicaP
4/15/16, 11:46 AM
#4

Finns ju även helbrodern 

Axtorps Cayenne 

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=137548

Reko
4/15/16, 12:23 PM
#5

#3 Listan består endast av hingstar som gått under 2 minuter.

VeronicaP
4/19/16, 10:14 AM
#6

 #5 Kan ju jag tycka är synd, vi måste ju använda de nya hingstarna med och inte bara de gamla …. hur ska de som är unga annars få ston att betäcka ;)

Annons:
Reko
4/19/16, 11:48 AM
#7

#6 Fråga inte mig, jag tycker vi har fått flera intressanta hingstar godkända senaste åren även om de inte har meriter som gör att de kvalar in på den här listan. Katrinebergs Pardon, Luke och Clip är unga hingstar med intressanta härstamningar. Ijor och Tigerlilja är andra goda exempel på framgångsrik avel utanför den här snäva boxen.

VeronicaP
4/19/16, 3:58 PM
#8

#7 Menade inte det  som en fråga på det viset utan mer att jag tyckte att de var synd ;)

wilson
4/19/16, 4:37 PM
#9

#1 Svaret på frågan är att vi har löst vilande på Jargas för nu, MEN finns intresse att betäcka med honom kommer vi se över pappersarbetet och givetvis står han till förfogande.

Upp till toppen
Annons: