Annons:
Etikettallmänt
Läst 1087 ggr
Stallmima
10/7/15, 10:10 PM

Nya regler för hästpass

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/hastpass/nyareglerforhastpass.4.6a971bcf14fb6c2dfebbd4a.html

Hur skall detta tolkas?  Skall passet skickas in varje händelse?  Fick syn på denna länk på en annan iFokus sida. Någon som kan förklara mer om detta?

Annons:
PernillaJ
10/8/15, 7:41 AM
#1

Det här är så nytt än så länge, registrator ska på möte med Jordbruksverket nästa vecka för mer information. Så här står det på JBVs hemsida,

"Uppdatera uppgifterna i hästpasset

Om du behöver uppdatera hästpasset så ska du vända dig till din avelsorganisation eller passutfärdande organisation för hästdjur för avel och produktion. Du måste alltid skicka in passet när det ska uppdateras. Exempel på när du behöver uppdatera hästpasset kan vara om du till exempel vill chipmärka en häst som inte är märkt eller när din häst har tagits ut ur livsmedelskedjan för att den behandlats med ett läkemedel som inte är tillåtet för livsmedelsproducerande djur."

Händelser där jag inte tror hästpasset behöver skickas in är t ex vaccination, mätning eller ID-kontroll. Jag vet inte riktigt än vad som kommer att gälla vid ägarbyte eller kastration. Kontakta registrator Liselotte om du har frågor, registrator@gotlandsruss.se

VeronicaP
10/8/15, 5:37 PM
#2

På Shetlandsidan måste man skicka in vid ägarbyte, när de gäller stamboksföring, mm så skickar man inte in utan då får man hem etikett att klistra in på särskilt ställe i passet, när de chippas och alla redan har pass så har ju chipmannen/kvinnan listat i och fyllt i det för hand, även när vi kastrerat så fyller vet. I det och jag har bara passat på att göra ändringen som valack om man ändå ska skicka in något annat pass eller säljer hästen.

Upp till toppen
Annons: