Annons:
Etikettridsport
Läst 1489 ggr
iMois04
9/14/15, 9:37 PM

Backar och biter!

Mitt lilla sommarruss har nu börjat bita när jag ska sitta upp, och säg nu INTE att det är fel på sadlen för hon beter sig likadant när man ska upp på henne utan sadel. Iaf så när man ska ta ihop tyglarna och hoppa upp, så backar hon och försöker bitas, (det har hänt att hon har lyckats) och det löser jag med att backa med henne tills hon inser; Åååå, jag får inte tag i hennes feta ben! Det är likadant när jag ska rida barbacka… Ägaren säger ( hon är sommarhäst hos mig ) att jag ska daska till henne och visa vem som bestämmer, men det vill jag ju inte göra. Om jag närmar mig stigbyglen så biter hon… Men när jag väl kommit upp är hon en prinsessa! bilar? Haha inga problem! Fart? Inga problem det heller! Uppsittning? Ne fy fasen!! Så har ni några tips på hur jag ska lösa detta? Hon har nyss börjat med det så jag vet inte om hon testar mig och försöker jävlas men jaja… Hur ska jag göra?

Annons:
JoannaLi
9/14/15, 10:02 PM
#1

Har hon ont någonstans? Rygg, mun, nacke, ben?

iMois04
9/14/15, 10:07 PM
#2

Jag tror inte det, för det ör ju bara när jag sitter upp hon är för tjurig alltså, sen är väll inte den roligaste saken att bli tränad heller men det går bra. Hon är ju ganska gammal men om hon hade ont nånstans skulle hon inte vara så snäll, det bara vet jag

sandra75
9/15/15, 9:47 AM
#3

Jag håller nog tyvärr med hästens ägare, visa att du bestämmer. när hästen tjurar mot dig är det uppenbart ett sätt att testa på och när du inte visar att det är du som bestämmer så går det bara från att hästen tjurar, till att den faktiskt tar sig ett tjuvnyp och vem vet tillslut kanske hon inte ens släpper upp dig. russ som är barnhästar måste lära sig att det inte är ok att nypas/bitas/tjura.

Om du inte vill bestraffa, prova med att belöna, men gör det inte när hon börjat tjura och bita, gör det innan, försök ha någon med på marken som kan ge henne en belöning om hon står stilla och inte tjurar. när hon lärt sig det kan du ge belöningen när du suttit upp - bra sätt att stretcha halsen på oxå ;)

iMois04
9/15/15, 3:13 PM
#4

Ja, asså när jag kommit upp så vill hon gärna börja gå oxå, ska testa att hoppa upp från andra sidan sen idag, så ska vi hoppa lite.

Stallmima
9/17/15, 9:28 PM
#5

Håll tyglarna relativt kort när du sitter upp och gärna den högre lite kortare så huvudet blir lite bortvänt från dig. Ta gärna hjälp av någon som kan hjälpa dig vid uppsittning

iMois04
9/17/15, 9:29 PM
#6

har redan löst det, får backa med henne, så hon ser att hon inte når mig, sen är hon jättesnäll. Tror hon bara vill jävlas

Annons:
Upp till toppen
Annons: