Annons:
Etikettgod-morgon
Läst 970 ggr
sandra75
9/7/15, 11:51 AM

Gomorgon 20150907

Godmorgon

Då har hästarna flyttat hem till "vinterhagarna".

Det blev en hel del jobb med att stängsla eftersom grannsonen kom över och började hjälpa till att dika ur med hans lilla grävmaskin och vi fick ta ner lite tråd för att han lättare skulle komma åt. Det är bara att inse har man gård så borde man ha både traktor och grävmaskin! ovärderligt. Grannens pojk tycker det är roligt att få lite grävprojekt och vi har alltid något som behöver grävas så det är en Win-win situation.

Hästarna såg väldigt glada ut att vara hemma igen och jag var det oxå.

Annons:
Tusen
9/8/15, 11:37 AM
#1

Vi väntar nog månaden ut innan våra får komma hem. Än växer gräset och de äter mer än de borde t.o.m. 😉 Hur det blir i oktober beror på vädret. Det har hänt att de har haft gräs till slutet av oktober innan vi varit tvungna att ta hem dem. Men då har vädret varit riktigt bra och det är ju inte så vanligt i oktober.

silarp
9/8/15, 11:49 AM
#2

mina går ju hemma jämt, oavsett årstid, men än finns gott om bete, tänkte släppa på ett område till om nån vecka, när sinkorna betat av det lite ytterligare först,,, så har dom nog bete hela sept o oktober oxå… kanske får dom komma in om det är ihållande dåligt väder någon natt, men annars har jag dom helst ute tror jag…

Många upplever o hojjar över fångrisk nu när det blir frost… har aldrig tänkt på det riktigt så, men jag slänger ofta ut en tuss hö sent på kvällen om det riskerar frysa på natten… vet inte om det har nån betydelse, men eftersom betet rent generellt är betydligt sämre o "vattnigare" såhär på höstkanten så känns det inte som att det skulle vara värre nu än när det fryser i maj…. 
Hur tänker ni?

VeronicaP
9/8/15, 12:11 PM
#3

Vi har tagit hem 3 st just nu då de skulle verkas och de har inte åkt iväg på hingstbetet igen , men de har som sagt mycket gräs kvar på sitt bete så de kommer nog att köras dit igen , just nu går de ju bara 2 st shettisar kvar på betet och de lär bli väldigt runda om de ska gå själva där ;)

sandra75
9/9/15, 8:08 AM
#4

Hade jag bara haft russ hade de gott och väl kunnat gå kvar på betet ett bra tag till - skulle nog säga att betet är perfekt just nu, och de hade säkert klarat sig "hemma" på gården oxå hela sommaren då vi har fantastiskt fina skogshagar. Men nu har jag ju varit dum nog att blanda "stora" hästar med russ :p så är det när man vill ha det bästa av alla världar ;)

silarp
9/9/15, 8:18 AM
#5

ja, jag hade tidigare russ med fullblod.. men det fullblodet var mycket lättfött, så det var enkelt… han fick sitt lilla extra över nätterna, på somrarna kunde han ha magert oxå… nu har jag russ o new forest, -alla lättfödda… men ändå tycker jag typ alla är för runda…. -och då har jag nuförtiden delat av hagen så dom är fler hästar på hälften av ytan typ… den som ä fetast är den som ska föla tidigt i vår, så det är väll ok… de andra ska ju ridas en del så det kanske löser sej…

sandra75
9/9/15, 9:58 AM
#6

Det är inte lätt detdär att få ihop rätt flock på rätt mark :) och få tiden att räcka till att motionera dem så mycket som det behövs. På det sättet är Russen är nog perfekta i någon typ av ridskoleverksamhet , under tiden de går lektion har de inte tid att äta och får röra på sig ;) Jag var ganska faschinerad över stuteriet där utställningen var för de hade så många "smäckra" russ även om de såg ut att ha otroligt stora och fina hagar :)

Annons:
silarp
9/9/15, 1:47 PM
#7

ja,,, precis.. som unghästar brukar det dock inte vara några större problem med hullet… det är när dom vuxit klart det blir lite värre..
jag TROR.. och det är bara en ren spekulation.. att det oxå hänger lite på vart man bor.. om jag skulle släppa en stor grupp russ -eller andra hästar oxå för den delen… här på våra vallar skulle dom få fång hela högen och bli totalt övergödda o förstörda… 
inte ens våra naturbeten är magra nog för russ el ens nf…. mer lagom för fullblod…

Jag tror det har att göra med vad man har för jordar och även hur man brukar dessa… vi är mjölkbönder och driver våra marker i produktion… gödslar man inte -växer det inte heller , och det som växer innehåller inte heller alls samma som det gör om man gödslar2-3 ggr per år… har man hästar i 4-5 år på samma vall utan att gödla varken växer det eller innehåller särskilt mycket… 
Har flera hästkompisar häromkring som upplever samma sak.. minsta strå i hagen -hur nerbetad den än är, så verkar det innehålla MER än nog av det dom behöver…

Jag fattar dock inte hur mina nerbetade NATURbeten kan ge så mycket, kanske har det att göra med att jag låter dom helt vara i 6 mån om året och släpper in kor som äter det som tar näring för gräset… och även gödslar… vad vet jag! Har nån förklaringen vore jag glad!

sandra75
9/10/15, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja så är det nog, jag får väl skylla mig själv som putsar mina hagar regelbundet - för att bli av med ogräs, men istället så växer gräset och blir fint och "lagom långt" så att hästarna gillar det :p jag skulle gissa att hästgödslet i sig tillför ganska mycket näring eftersom jag inte extragödslar. Förvuxet naturbete/skogsbete känns som det bästa och med mycket kuperad terräng. Tror även att det har att göra med flocksammansättningen, mindre flockar på mindre mark rör sig mindre, större flockar på större mark rör sig mer.

Jag kan tänka mig att det finns en anledning till varför russen på gotland mår så bra, näringsfattig jord, stora marker och en stor flock.

Bild på min "vinterhage" som hästarna flyttade hem till i helgen :p - de verkar även uppskatta rishögen som de drar ut grenar ifrån och bosktavligen står i och käkar.

sandra75
9/10/15, 10:21 AM
#9

:o vad stor bild det blev trodde den skulle bli mindre :)

silarp
9/10/15, 1:18 PM
#10

OJJJ! sååå mycket gräs går INTE mina på! inte på långa vägar!!! dom har typ INGET nu, bara gnagmarker, och tom får dom lite lite hö morgon o kväll nu…!
mina kommer få lite "längre" gräs nu i helgen, men då är det mer åt det bruna tunna stråiga "ogräshållet".. för dom får beta det sinkorna ratat..! Allt det gotta gröna är i princip borta… i princip…

sandra75
9/11/15, 1:15 PM
#11

Jag tänkte ha russet i bantarhage först men eftersom jag bara har tre hästar och risken att hon istället börjar rymma är stor så la jag ner det. Jag får motionera ihärdigt istället! ;) Det ser nog värre ut än det är oxå, de stora hästarna äter ganska mycket och det är redan avbetat på de bästa ställena.

silarp
9/11/15, 3:25 PM
#12

skaffa en begränsare annars,.. mina har det i varierande utsträckning… fridha -den jag visade har haft det i över tre månader denna sommar.. är riden o körd o motionerad MINST 3 ggr i veckan, oftast betydligt mer…. ÄNDÅ inte smal direkt…
men det är ingen ide att bara ha begränsare tex på dagarna, -ha den dygnet runt så länge det behövs och ta sedan av den om det blir för dåligt med bete… dom äter ikapp annars för den tiden dom inte haft den på… och då fyller den inte sitt syfte-snarare tvärtom!

sandra75
9/14/15, 10:01 AM
#13

Jag har provat med begränsare, men jag är nog för mesig, tyckte att russet var så frustrerad och hon lyckades även ha sönder dem ganska snabbt, de överlevde väl högst två veckor. Sambon tittade på russet igår och sa att han tyckte att hon blivit lite smalare :o ;) hoppas att han har rätt och att motion och mer motion kan räcka.

Annons:
VeronicaP
9/15/15, 9:40 AM
#14

Jag gillar inte begränsare tror att de blir fel slitning på tänder mm då de inte kan äta som vanligt och här får våra hellre vara lite rundare än att de ska behöva gå i grushagar eller betes reducerare, sen är det så att vissa blir rundare än andra så är det för oss människor också ;)

silarp
9/17/15, 8:45 AM
#15

ja, jag har oxå hört det om reducerare,,, försöker ha koll.. men tyvärr finns här inga möjligheter att anlägga "grushagar"…. vi driver lantbruk och det känns inte förenligt med det.. då får hon isåfall stå i en pytteliten rastpaddock, och det känns som att det skulle vara rätt elakt… så ang det håller jag faktiskt med…

Ev funderar jag på att förminska den hagen dom går i-så den är ytterligare lite mindre till alla, och eftersom dom går där från april dygnet om, så håller dom faktiskt efter den rätt bra, -alla behöver lika "dåligt" bete ungefär, så då borde det kanske funka helt utan nästa år… Min ena som beskrivits ovan, är inte bara "lite rundare" utan blir gigantiskt grov o fet-nacken samlar på sej och blir jättstor och stenhård… det kvittar hur mycket jag tränar henne… bonne som jag är kan jag tyvärr inte lägga mer än dom timmar i veckan hon redan får.. jag har ju två till oxå-och även om jag oftast har "handhästar" eller knutna hästar vid körning, så tar det ändå sin lilla tid…  

Däremot har jag två som nästa år kommer behöva MYCKET bete, och det har jag ju inga problem att fixa…! Bara sällskap kan återfinnas..!

Upp till toppen
Annons: