Annons:
Etikettridsport
Läst 1668 ggr
iMois04
7/27/15, 6:33 PM

Bara försöker sparka

Igår när jag skulle kratsa bak/framhovarna på mitt russ lyfte hon upp benet och sparkade mig! så har hon aldrig gjort innan och det förvånade mig, försökte idag igen, men jag kan inte ens känna på hennes ben om det är varmt. likadant är det på båda bakbenen…

jag har försökt lära henne spansk skritt och vi kom halvvägs så nu håller hon hela tiden på att krafsa med hoven i ett försök att sparka mig?

Jag är nu nästan rädd för henne för igår när jag skulle kratsa hovarna så gick den på 3 hovar, idag på bara 2.

hon är 22 år och dräktig.                                                                                                                                   

Hon är okej att kratsa på fram hovarna men om du ska kratsa bakhovarna kan du lika gärna dra åt helvette enligt henne, hon låter sig ens inte borstas, hon bara står och vänder och vrider sig hela tiden.

Vad ska jag göra?

Annons:
MagganS-B
7/27/15, 8:02 PM
#1

Antagligen är det nåt som är fel, hästar brukar inte börja sparka utan anledning…..tycker du skall låta bli den spanska skritten, kanske det är den hon inte gillar! Eller får ont av!

iMois04
7/27/15, 9:22 PM
#2

Jag har försökt med det, då blev det lite bättre, så varje gång hon gör så säger jag NEJ och varje gång hon inte gör det får hon beröm

MagganS-B
7/28/15, 11:57 AM
#3

Kolla med en massör eller naprapat!

Qalaspuff
7/28/15, 4:25 PM
#4

Om det är mest bakbenen kan det ju ha något att göra med dräktigheten, beroende på hur hon lyfter bakbenen (mitt ena sto gör likadant men när hon lyfter så åker benet mer rakt ut åt sidan-uppåt istället för bakåt-uppåt, har fått öva i flera år då hon varit väldigt tjorvig med bakbenen, mycket speciell ponny). Det kan ju vara så att bakbenet trycker mot något när hon lyfter det? Be någon skritta och trava henne så du får se hur hon rör sig, eller gå över bommar så att hon lyfter benen högre och se om hon reagerar på något sätt då.

Qalaspuff
7/28/15, 4:30 PM
#5

Hittar ni inget fysiskt fel på henne kan du alltid använda dig av ett grimskaft/liknande för att träna på att lyfta benen. Bara lägga det runt karleden så att du håller i båda ändarna av repet, sedan dra lite så att det blir ett tryck, och släppa efter så fort hon lyfter hoven lite. Tjorvar hon så var konsekvent och upprepa till hon lyfter utan problem, då kan du börja lyfta som vanligt igen. Ofta tycker hästarna att det är bekvämare att lyfta bakbenen om de får ordentligt stöd, så lägg upp benet på ditt knä ungefär som en hovslagare brukar göra (så gör vi med alla våra från det att de är föl, de håller balansen lättare). En del hästar kan ju såklart tycka att det är obehagligt, men det är ett tips i alla fall! 😃

MagganS-B
7/28/15, 6:27 PM
#6

Men herregud, om hon är 22 år och har lyft benen i hela sitt liv och helt plötsligt börjar krångla så är det nåt fel! För alldel börja inte med rep runt benet, då kan både du och hästen skada er!

Annons:
iMois04
7/28/15, 8:01 PM
#7

jag tror hon har varit dräktig i ca 5 mån kanske? vet inte riktigt (lånehäst över sommaren)

det är ju det att så fort jag ska ta tag i hoven tar hon upp riktigt lång, så långt hon kan och lixsom sparkar utåt, hon står också och trippar alltså står inte stilla alls

Tessan08
7/28/15, 10:32 PM
#8

Har du pratat med ägaren och frågat dom vad du ska göra?

iMois04
7/28/15, 11:10 PM
#9

nepp, men ska fråga mamma ifall hon kan gör det imorrn

iMois04
7/30/15, 3:20 PM
#10

Idag gick det bra igen, tror det kanske var nån älg som luktade eller nåt

Qalaspuff
8/1/15, 6:58 AM
#11

#6 Gör man rätt så skadar man varken sig själv eller hästen, och jag gav det som ett förslag om de inte hittade några fysiska fel på hästen. För mig var det otydligt att hon inte haft några problem tidigare, men det verkar ju som att det löste sig självt oavsett! :D

MagganS-B
8/1/15, 8:11 AM
#12

#11 Visst, alldeles rätt, men inte om man är ovan och dessutom med lånad häst…..

iMois04
8/1/15, 4:27 PM
#13

#12 vad sa du? ovan? skulle inte tro det va?

Annons:
MagganS-B
8/2/15, 7:57 PM
#14

#13 Av din fråga att döma så kanske man missförstod lite…..men lånad häst var väl rätt i alla fall? Dessutom har du ju ingen presentation så man vet om du har hållit på med russ länge eller bara i några år…….Hoppas det ordnat sig!

iMois04
8/2/15, 8:01 PM
#15

nej, jag har ingen presentation för när jag ska byta profilbild och skriva står det; Du har inte behörigheter att göra detta

Upp till toppen
Annons: