Annons:
Etikettridsport
Läst 2477 ggr
Vadkanmanheta
2015-05-30 19:24

Maxvikt

Hej!

Vad skulle ni säga är maxvikten för en ryttare som rider ca 2ggr/vecka på ett normalbyggt russ?

Annons:
Tusen
2015-05-30 23:22
#1

Hur stort russ?  Många russ talar rätt tydligt om när det blir för tungt. 
Men ett normalbyggt russ på runt 125 cm klarar en ryttare på 60 kg utan problem (om hästen har muskler). Den klarar förmodligen ännu mer om man inte rider så hårt. Glöm dock inte bort att utrustningen på ryttaren och till hästen säkerligen väger en 10 kilo till.

Qalaspuff
2015-05-30 23:25
#2

Det beror nog på vad ett normalbyggt russ innebär. Vi rider våra russ utan missöden, deras mankhöjder varierar mellan 120-128, men alla förutom en är lite grövre modell (hon som är 128 har blivit misstagen för islandshäst..). Hon som inte är grövre modell körs mer än hon rids för att bygga mer muskler. Med "vi" menar jag då mig själv, 54 kg, mamma, också runt 54-57 kg någonstans, och så min pojkvän på ca 57-58 kg. Om russet är omusklat klarar det mindre och är det välmusklat klara det mer, men det är nog ganska enkelt att räkna ut. 😃

bell
2015-06-25 08:23
#3

Passar på att flika in min fundering om hur långa ni är, hoppas det är ok. :)

MagganS-B
2015-06-25 12:01
#4

#3 Om man rider ute i skogen så är det inte en kotte som bryr sig om hur lång man är! Huvudsaken att man inte väger för mycket och att man har kul med sitt russ!!!!!

StuteriSolo
2015-06-25 15:26
#5

Vi i familjen #2 är mellan 162 och 169 cm långa. Det är bara ett av våra russ som endast rids, dock inte dagligen, övriga körs också(såklart är det den minsta fröken som är fläng att köra…)

bell
2015-06-25 16:04
#6

#4 visst är det så men det är ändå lite intressant tycker jag eftersom man aldrig ser "hemma-ryttarna" :) Tyvärr är det ju så nuförtiden att man inte vågar/orkar lägga ut bilder på ekipage som inte faller inom "normen" för det som "experterna" tycker är rätt.

Annons:
silarp
2015-06-25 18:32
#7

finns otal diskussioner om vikt o längd både här på russifocus, men också på fejjan, har även hittat liknande diskussioner ang. new forest…
Alla är vi nog överrens om att ett russ med lätthet bär iaf uppåt 60 kg oavsett hur hög den är-förutsatt att den är vuxen o musklad på ett vettigt sätt. Nånstans har någon gjort en avhandling där man menar efter lite forskning att man aldrig ska ligga över 20% av hästens vikt… -där ryttaren låg över detta och red uppvisade hästarna ryggbesvär i många fall…
Jag hittade en artikel i ATL som publicerades för några veckor sedan, där någon menade att man inte bör väga mer än 10% av sin hästs vikt, och att det är ett problem att så många rider sina fritidshästar/ponnys som egentligen är "för små"…
Jag hittar inte den , men kan leta upp den i min telefon, dock fanns bara ett namn på författaren, inte någon mer forskningshänvisning…

Jag är iaf 169 o väger 53-55 kg,  märker att mitt lilla grova och hyffsat vältrimmade russ på 6 år, helst INTE rids av mej.. men de kan ju vara för att jag kräver mer och hon är van vid dottern på 20 kg …. som inte heller kräver särdeles mycket…
Det andra russet har BARA jag ridit sen hon var 3, (nu4 år..) hon är 129 o också hyffsat grov… hon verkar inte bekymrad ALLS av min vikt…

Jag anser att sunt förnuft bör råda! Är du tveksam-skaffa större ponny! Russ går oftast fint att köra, -vilket jag också försöker göra mestadels,, men det är klart att det kan vara kul att kunna rida och utbilda dom lite också…

silarp
2015-06-25 18:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

har visat den förut.. visar igen…Teklan tre år…

Upp till toppen
Annons: