Annons:
Etikettavel
Läst 2416 ggr
Christensson
2015-04-22 08:49

Inavel - avel

Skrev detta under en länk som stängdes och eftersom detta var det sista inlägget så syntes det ju bara när man var inloggad. Lägger ut det här på en egen plats istället.

"Ja det har hänt en del inom inavelsvetenskapen - Har ni läst denna intressanta blogg? Vi kanske ska gå vidare med inavelsdiskussionen…..

http://connemara.nu/?p=6289

Vi vet ju att de gamla härstamningarna - före chipmärkningens tid har sina brister….  Hingstlinjen har bara Y-kromosomen gemensam……."

Annons:
Reko
2015-04-22 17:10
#1

Jag kopierar från texten:

"Det är vanligt att man i debatten fokuserar på hingstlinjer, men det enda som två hingstar ur samma linje behöver ha gemensamt är att det har liknande Y-kromosomer." Behöver ha eller har gör stor skillnad i texten.

3500 connemaraföl och 200(?) russföl gör också skillnad.

Connemara är jag inte så kunnig på men russen har en handfull ursprungsindivider vilket också gör skillnad.

Christensson
2015-04-22 21:47
#2

Ett hingstföl har ALLTID fått sin Y-kromosom från sin far som även han alltid har fått sin från sin far…… Övriga gener är mer osäkert efter ett par led och det rör sig om en statistisk beräkning, en sannolikhet att ett visst antal gener är  från mormor eller farsfarsfar.

Reko
2015-04-23 16:32
#3

Med så få individer från början och inavel på det har hingstarna säkert mer än Y-kromosomen gemensamt. Jag har hört en välkänd russuppfödare säga att det är inget problem med inavel i rasen då de är så mycket släkt redan. Jag tycker det har med närheten i släktskapet att göra. Att de är släkt kan vi inte göra något åt men vi kan styra hur nära släktskapet är.

Upp till toppen
Annons: