Annons:
Etikettallmänt
Läst 1648 ggr
Anynomousfish
3/14/15, 11:12 PM

Hur mycket klarar ett russ?

Hej!

Jag har ett russ på 127 cm i Mankhöjd, han är ganska grov (och lite tjock hehe) Väger ca 300-400.

Jag väger ca 85 kg. Klarar han att ha mig på ryggen, en skrittur på ca 3-6 km?

Annons:
nika85
3/15/15, 3:21 AM
#1

Nej det skulle jag inte rekommendera.

StuteriSolo
3/15/15, 10:02 AM
#2

60 kg är ju inga problem, men 85 skulle jag inte rekommendera.

Tusen
3/15/15, 11:45 AM
#3

85 tycker jag är alldeles för mycket. Man glömmer ofta att ryttarens och hästens utrustning tillsammans väger ytterligare 10-15 kg. Det blir mycket för ett russ att bära.

silarp
3/15/15, 12:41 PM
#4

ja, där håller jag med ovan talare.. då får man håll sej till större hästar…

MagganS-B
3/15/15, 1:27 PM
#5

Om man drar av dom 10-15 kilo som utrustningen väger så är det väl ok med 85 kilo! En skrittpromenad barbacka är inte fel. Du kommer ju upp till 85 kilo om du väger 70 kilo + utrustning…..Är det ett russ som är lite grov och stor så orkar dom! Det är ju inte fråga om nån hopptävling eller fälttävlan precis!

nika85
3/15/15, 2:52 PM
#6

Jag skulle inte rekommendera 70+ utrustning heller. Det finns andra raser i stället. 6 km är mer än en timmes skrittpromenad. Man kan motionera sitt russ på andra sätt.

Annons:
silarp
3/15/15, 5:45 PM
#7

håller med #6, en människa i den storleken bör leta större häst, och kanske använda rockard till russet istället. Det finns inget som säger att man inte KAN göra det, men därifrån till att säga att man BÖR göra det tycker jag är en bit…
#5,, vad är det för mening att vänta med inridning av russ (och andra hästar) till dom är 4, och har vuxit "klart", om man tänker sitta ner dom sedan senare i livet?
Det förstår jag inte logiken i….

Stallmima
3/15/15, 8:26 PM
#8

Varför inte bara köra hästen? Om jag vägde 85 kilo skulle jag inte rida mitt russ, ev skulle en isis klara det bättre. Red mitt maxade russ någon gång då och då för länge sedan och med utrustning låg vikten på max 67-68 kilo

Anynomousfish
3/15/15, 10:42 PM
#9

Har ingen sadel utan rider bara barbacka.. 

Men då vet jag :)

#8 För att jag vill variera träningen.. Har inte mycket annat än att köra rakt fram på en grusväg eller rida. Vilket blir rätt tråkigt tillslut…

Stallmima
3/15/15, 11:12 PM
#10

#9 Du kan inte fixa en liten medryttare till din ponny?

karisma
3/16/15, 8:28 AM
#11

Det skulle jag inte rekommendera och är du inte en van ryttare så är det värre utan sadel

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Anynomousfish
3/16/15, 10:30 AM
#12

#10 Jo det skulle jag säkert kunna men han är otroligt envis och vänder om han inte vill. Och då är det istortsett omöjligt att vända tillbaka honom åt rätt håll.  Han kan sparka om man kräver nåt av honom som han inte gillar..

karisma
3/17/15, 9:35 AM
#13

Börja då med att träna lydnad med töm körning körning löshoppning mm och ta reda på varför han sparkas Kan ju vara så enkel att han sluppit jobba efter dylikt

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Annons:
Anynomousfish
3/18/15, 9:55 PM
#14

Han är lydig och snäll.. -.- Bara väldigt envis och lat.. 

Han har aldrig sluppit jobbat efter att ha sparkat, det är bara hans sätt att säga åt en att sluta och inte vara så hård mot honom..

Upp till toppen
Annons: