Annons:
Etikettallmänt
Läst 1011 ggr
jennyjenny
3/14/15, 11:54 AM

Hur kraftigt bete till unghästarna?

Jag ska iväg och titta på bete imorgon till mitt 1-åriga russ och hans jämngamla kompis.  Jag funderar lite på hur kraftigt bete ett ungt russ ska ha? Han är ju fortfarande i växten, men jag ser att han är ganska lättfödd trots att han växer. Så jag undrar lite om hur kraftigt bete han ska gå på? 

Vuxna ponnyer har jag sen tidigare och vet precis hur lätt de lägger på sig alldeles för mycket och riskerar fång om de går på för kraftigt bete. Men hur resonerar jag med en 1-åring? Han ska ju fortfarande växa. Kan han gå på ett så kraftigt bete som man skulle släppa ett halvblod på eller ska man redan nu kolla på magrare ponnybete?

Annons:
PernillaJ
3/14/15, 12:36 PM
#1

Det är inte negativt att släppa en ettårig russhingst på kraftigt bete, snarare tvärtom. Stora ytor, mycket mat och några jämnåriga kompisar är idealiskt.

Vimlan
3/14/15, 4:49 PM
#2

Min russling gick på "storhästbete" både som 1- och 2-åring och trivdes bra med det, Han höll sig fin i hullet, rörde sig mycket och byggde en hel del muskler av allt bus. 

Med kompisar, stora ytor och med ett extra öga på hans utveckling så borde det vara lugnt med ett kraftigt bete.

 http://jagochminbagge.blogg.se

jennyjenny
3/16/15, 9:34 AM
#3

Tack för era svar! Jag har själv en jämnårig kompis i samma storlek, men jag vill gärna att de ska få gå som del i en flock även om de andra är i större storlek. Då vet jag att det är funkar bra med "halvblodsbete" också.

Anemona
3/17/15, 10:02 PM
#4

Vi har haft uppfödning över 35 år och har alltid haft våra unghästar och ston med föl på bästa betet utan några som helst problem. Växande unghästar och lakterande ston omsätter så mycket enegergi att de normalt inte får fång.

Upp till toppen
Annons: