Annons:
Etikettridsport
Läst 1668 ggr
sandra75
3/2/15, 12:55 PM

Dressyr pepp tråden!

En tråd för oss wannabee dressyrmuppar med russ!

Jag - vuxen ryttare funderar på att ta med mitt russ på en Programridning den 22:a Mars :o :p  Jag vet att vi inte är helt proportionerliga - folk lär väl höja på ögonbrynen - fast vill så gärna visa upp henne och russen och hur käcka de kan vara :)

Funderar på att starta LB:1 och att ev rida den två gånger.

har ni några planer på att starta nån Dressyrtävling/CR/Programridning?

Annons:
sandra75
3/2/15, 1:10 PM
#1

Attans den tänkta Pay & riden den 22:a mars var full, i farten anmälde jag mig till en annan den 29:e mars - gäller tydligen att vara ute i god tid, här kan man inte vänta till sista minuten :p hm kanske ska boka in en dressyrträning oxå innan :p

nika85
3/3/15, 7:55 PM
#2

Får vi uppdatering och bilder sen? :-)

Linnea
3/3/15, 9:24 PM
#3

Jag ska tävla lite i sommar om jag bara får jobb. Ska iaf rida en pay&ride den 5 april.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silarp
3/4/15, 8:40 AM
#4

#0, kan man få se bild? ibland tycker man själv att det ser oproportionerligt ut… -det gör jag själv också, men ingen annan reagerar….

sandra75
3/4/15, 12:19 PM
#5

Absolut kommer det uppföljning och bilder - om jag får med en kameraman ;)

två superkassa bilder taget med mobilen liggadens på ridhussargen - min sambo tycker att jag ser stor ut på henne :p - fast han kanske jämför hur jag ser ut när jag rider min stora häst…

sandra75
3/4/15, 12:21 PM
#6

Jag red i paddocken igår på lillskruttan, fick lite prestationsångest och undrade vad jag ger mig in på, ska vi "visa" upp oss vil man ju alltid ge ett gott intryck. Fast efter ett tag släppte det och hon blev lite mer medgörlig :) Övade på 10m volter i trav och att öka och minska. Ibland tycker man ju att traven går "långsamt" bara för att de har så korta ben även om det käns som man har väldigt bra energi i traven.

Annons:
sandra75
3/4/15, 12:22 PM
#7

ps vill gärna ha in resultat/rapporter och bilder från andra som är ute och tävlar!

silarp
3/4/15, 3:56 PM
#8

tycker absolut INTE du ser stor ut!!! Hon ser ut att vara rejäl också, så det kan du nog släppa! stort lycka till!

janehellen80
3/5/15, 8:39 PM
#9

Vart ska ni rida pay & ride??

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Linnea
3/5/15, 9:27 PM
#10

Jag ska rida hos Åsbo rf den 5 april och kanske Hästhagen den 1 april.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

annaericsson
3/6/15, 8:27 AM
#11

sandra75 - lycka till!

sandra75
3/6/15, 10:35 AM
#12

Tackar! hon är ganska stadig - och lite överviktig - rund om magen så hon ser nog stabilare ut än hon egentligen är ☺️nackdelen med lösdrift och fri tillgång på mat - men hon är väldigt energisk ;)

jag har anmält mig till Gråbo :) - tanken var egentligen Ale - jennylund helgen innan - men det var fullt där. Synd att det inte finns fler pay & ride - är lite snål för att betala licens för tävlingar som för min del mer är på "övningsnivå".  Men skulle jag ställa upp med henne som "vuxen ryttare" i  hästklassen antar jag att man inte behöver slutmäta? - tyvärr har jag inte fått ändan ur och gjort det heller :p

Linnea
3/6/15, 1:51 PM
#13

#12 Du behöver inte mäta alls om du tävlar ponny som storhäst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
sandra75
3/6/15, 3:44 PM
#14

Kanon :) ja för ponnytävling lär jag ju få hitta en annan ryttare till :)

MagganS-B
3/6/15, 5:34 PM
#15

Många år sen Gina 747 vann SM i dressyr för ponnyer med Camilla Lamm…..

sandra75
3/17/15, 10:46 AM
#16

Ajdå fick precis veta att de fått återbud på Pay & riden den 22:a - nu på söndag! :o Jag tackade ja - så nu ska vi ut två helger i rad :p och jag som trodde att jag hade gott om tid på mig att träna på galoppen ;)

sandra75
3/23/15, 10:51 AM
#17

Då var det gjort

Igår var det premiär för Pay & ride med russet!  - Jag får döpa om henne till guldrusset för hon skötte sig exemplariskt, inga problem att lasta - lyckades även få henne att inte "skita" ner hela rumpan när hon åkte transporten - *pust*. och vi genomförde LB:1 med hela 61,96% :D - en åtta för sista ökade traven och däremellan en hel del 6or och 7 or - två 4 fyror eftersom vi hade lite dåligt energi efter mellantraven och vi var inte helt överrens om att vi skulle fatta galopp och vilken galopp. Fick bla kommentarer som "villig", "fin form" :D - ja och såklart en hel del att jobba på som ex, snea halter, ryttaren som inte kommer ner i sadeln och galopp som behöver förbättras - fick lite travinslag då och då :p Mer energi i skritten… 

Vi var båda lite matta efter framridningen och inser att vi båda måste jobba mer på vår kondition ;) när jag kom ut trodde jag att jag skulle få ca 55% pga alla travinslag.

En fin vit/lila rosett fick vi med oss hem! :D

Då är det dags för nästa Pay & ride redan denna helg - egentligen lite för tidigt för det finns ju inte så mycket tid att träna på det vi behöver eller att bygga kondition :p men ska försöka tagga till lite mer alldeles innan vi ska gå in på banan istället för att "varva ner" som det blev denna gång.

silarp
3/23/15, 10:53 AM
#18

så roligt! grattis! BRA gjort!!!

annaericsson
3/23/15, 1:37 PM
#19

Snyggt jobbat! Grattis och lycka till!

sandra75
3/30/15, 9:27 AM
#20

andra starten avklarad, vädret var inte lika roligt och det var framridning utomhus, vi hade tur som inte fick regn på oss men banan var blöt och tung - så jag försökte rida fram så kort stund det gick - vi behöver uppenbarligen mer konditionsträning. tog korta pass för att "tagga igång" henne. Men det kändes som jag planerat lite för lång framridning. det var 16 startande i LB:1  - Pay % ride - vi som enda startande B ponny, en C & en D och sen stora hästar.

Ritten kändes lite mer ofokuserad än förra gången från min sida men kändes som jag hade lite bättre energi i henne även om hon flåsade så det ekade i ridhuset när vi galopperade :p ;)

60% exakt fick vi. Nöjd - tyckte konkurrensen var hårdare & så även dommaren. fick mest 6or och 7or, som vanligt blev det fel i högergalopppen men jag rättade i halva efter volten. Fick lägre poäng på allmänt intryck än förra gången,  men fick kommentaren "Duktig, Energisk ponny" :D

Delad 6:e plats hamnade vi på i "startfältet" precis utanför placering om det varit tävling. Jag är mycket nöjd! Nu vet jag lite vad vi behöver träna på och så ska jag börja nosa lite på LA på hemmaplan :) Nästa programridning är inte förren 13Maj men jag tror jag ska fokusera lite mer på träningar fram tills dess. Tyvärr inga bilder då jag inte hade någon fotograf med mig :p Men det är så skönt att ha en ponny som är så snäll att ha med sig, lastar sig i princip själv och inga bekymmer att göra iordning på plats.

Annons:
sandra75
5/15/15, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Ingen som varit ute och gjort reklam för russen? :)

Jag startade en pay & ride i onsdags, på granngården :) Nära och bra när man kan rida dit.

Vi hade lite otur med vädret, under framridningen så sken solen men när vi skulle börja rida så började det regna :p Inte så mycket iof. Amanda gick jättbra, och känslan stämde tydligen överrens med poängen - mest 7or. Red LB:1 igen och fick 63%- det tar sig! hade fortfarande lite problem i högergaloppen - det har blivit ett riktigt "spöke". Hade lite dålig energi och fick ett avbrott innan snett igenom. så några 5:or där :p Hon var lite "tjafsig" i munnen - kan bero på att jag bytte från gummibettet till det "vanliga" inför tävlingen och inte hade ridit på det så mycket innan. Fick kommentaren att jag framförallt måste jobba på samlingen /styrka i galoppen - vilket jag vet.

Dagen efter så tränade vi lite galopp på ridbanan och när ryttaren skärper sig och sätter mer energi i galoppen och begärsamling då kan minsann russet visa jättefin galopp, men det är lite jobbigt. :)

Frågan är bara var man ska gå nu, jag är sugen på att komma upp på LA:1 nivå innan året är slut. Ska man starta någon mer Pay & Ride i börjanav hösten i LB:1 igen för att kolla att man kommit längre fram och sen LA:1 senare på hösten om man känner sig redo. Eller ska man våga sig ut på någon klubb/lokal tävling, känns så dyrt med alla licenser för att bara starta några enstaka tävlingar :p

Vi fick iallafall en riktigt fin rosett!

Upp till toppen
Annons: