Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1858 ggr
Lindorm
1/26/15, 9:54 PM

Fallit ur

Hej alla russkunniga!

Nu ska vi ta hem våra två russton från utplacering då de fallit ur väldigt mycket, den ena mer än den andra. De har stått en bra bit iväg från oss så vi har inte varit där så ofta, men de har gått ute, haft fri tillgång på halm och fått ca 5 kg torrt hösilage per russ och dag. I somras hade båda fång, den ena var riktigt dålig, om jag förstått det hela rätt (Vi ägde dem inte då), den som var sämst i somras är också den som fallit ur mest.

Hur mycket mat får era russ? 

Tänker att jag får börja ge dem samma som de fått och sedan utöka efter behov. Tänker också komplettera med biopromin och primero total. 

Jag har ingen erfarenhet av fånghästar - mina andra hästar är lite mer åt andra hållet…

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Annons:
Tusen
1/26/15, 10:54 PM
#1

Fri tillgång på grovfoder kan man ge så länge det inte innehåller en massa socker. Har du ingen analys på just sockerhalten så ge t.ex. havrehalm förrutom de 5 kilo hösilage de får. Är de tunna kan du alltid fodra extra med lucern som inte är någon fara att ge fånghästar. De blir rundare av lucernfodret. (Helst opelleterat då pelleterat foder alltid innehåller lite socker)

Våra får obegränsat med hösilage (c.a 10-12 kilo om dagen) samt havrehalm.
Vår magra fölmärr får dessutom c:a 1 liter torrt lucernpellets som vi blötlägger och låter svälla några timmar.

MagganS-B
1/26/15, 10:59 PM
#2

#0 Hästar som går ute kräver mycket mer mat…..dom äter för att hålla värmen. Det går åt massor av energi när det är blött och blåser ex.-vis och vädret kanske inte har varit så bra.

Tinula
1/27/15, 12:47 PM
#3

Min erfarenhet av hästar som faller ur i början på året är att det varit för lite protein i deras foderstat. Hade jag varit du hade jag analyserat mitt grovfoder, om inte det redan är gjort, och sedan fodrat utifrån det.

Lindorm
1/27/15, 1:27 PM
#4

För att förtydliga:

Mina hästar går på lösdrift i ett inackorderingsstall. Russen har gått ute, men det finns bara boxplats ledig i samma stall. Ska jag ha tid för två hästar till så måste jag ha dem på samma ställe. Det är inte riktigt lönt att göra en höanalys. Det är balar från flera olika ängar och skördar och det är lite random vilken bal som kommer när.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Tusen
1/27/15, 4:46 PM
#5

#4 Fodra då på med lucern till den som är mager. 

Se till att alla ponnysarna alltid har något att äta. 5 kg hösilage är absolut det minst de ska äta per dag (gärna mer) Resten av dagen kan de äta halm.

isla
1/27/15, 5:01 PM
#6

Ett russ på lösdrift skulle jag ge fri tillgång till grovfoder (hö eller hösilage) , även om den haft fång. Fång betyder inte att hästen inte behöver god mängd mat, men att man måste vara ännu mer försiktig med vad den äter. Hästar på lösdrift äter för att hålla sig varma och mycket energi går åt till att värma sig så här års. Halm är mest sysselsättning så hade det varit mina hästar så hade jag ökat fodergivan. Skulle tippa på att ett russ äter någonstans mellan 10-15 kg hö om dagen när den går på lösdrift om inte mer.

Annons:
Tusen
1/27/15, 5:55 PM
#7

#6 Halm är inte enbart till för sysselsättningen. Det gör att hästen inte får magsår genom att hästen alltid har mat i magen. En tom hästmage utsätts för en mycket starkt syraangrepp vilket lätt kan leda till magsår. Vilket är otroligt vanligt bland hästar som får grovfodret uppdelat i portioner. Fri till gång å grovfoder i alla former är bra för hästens mage.

isla
1/27/15, 6:20 PM
#8

Ja, sysselsättning, för hästen och för magen. ;) Som du säger, magen behöver sysselsättning att den ska må bra. Själv föredrar jag dock fri tillgång till hö istället för halm, då vet jag att hästen får det hö den själv anser sig behöva.

silarp
1/27/15, 8:08 PM
#9

har typ ALDRIG haft bekymmer med urfallet russ… iaf MYCKET lite urfallit… mina är tvärtom.. har inte haft fång, men är feta som attan JÄMT.. kämpar o kämpar… den ena som fick föl 13 o 14 bantar jag hårt, o hon är ändå jättegrov…. hon får 2,5 kg hö per dygn… o en del halm också…
Matar ofta -ute mest med halm, och så står hon på halm…
Förut har hon fått 4-6 kg /dygn på vintern… men nu måste hon ner i vikt.. är bekymrad över hur det ska gå i vår annars…
Tränas en del.. nån eller ett par gånger i veckan är hon ute o körs… givetvis inte tillräckligt, men så mycket vi hinner iaf..
Det andra russet är 4 i år, och större, hon är nog dräktig, därav har jag på senare tid höjt hennes giva… annars har hon också hållt sej mycket bra på samma giva som märren ovan….

jag fattar inte hur dom överlever på detta.. men jag kan bara inte öka mer.. jag tror dom blir som elefanter då faktiskt…

MagganS-B
1/27/15, 10:32 PM
#10

#0 Ursäkta, alla goda råd till trots! Det är precis som "silarp" skriver, det är sällan ett russ "faller ur/tappar hull", antingen har dom ett föl som diar, ett ordentligt maskangrepp eller vassa kanter på tänderna! Det hjälper inte hur många goda råd man får om foder och fodring om inte tänderna är kollade! Sen kan jag tycka precis som jag skrev i början av tråden att det verkade lite lite foder…..Men börja med tänderna!

silarp
1/28/15, 7:34 AM
#11

#10 kan hålla med,, man kanske ska kolla tänderna o så att allt annat verkar funka.. avmaskning och ev diande föl, men föl verkade ju inte finnas i bilden här…
När jag vid ett par tillfällen haft russ som man kanske kan säga har "fallit ur"-pga sjukdom, .. så har det gått oerhört fort att få upp dom igen… vi snackar ett par veckor som högst…
Men det krävs som sagt att dom är friska på alla andra sätt…

Önskar mej inget högre än ett russ som är svårfödd… som det är nu är jag dagligen livrädd för kolik och annat , -och så fort våren kommer är jag istället livrädd för fång… Jag vågar säga att nån billigare häst får man leta efter att föda!

silarp
1/28/15, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

… eller tycker ni att detta sto ser ut att ha levt på 2,5-3 kg hö per dygn sedan i oktober…? Hon dias fortfarande -lite av sitt föl.

Halm får dom mer eller mindre "fritt" av, slänger ut det i hagen en eller ett par gånger per dag.. dom går på gammal stubb. Halmen är verkligen bara HALM, inget insått eller grönt i den… fodrar med hö 4 ggr per dygn till henne…SMÅ pyttehögar.
Höt är taget veckan efter midsommar på en gammal mosse… torrt o fräscht, riktigt sk "hästhö" med låga värden…

Samtliga bilder tagna sista veckan.
Man känner revbenen med fingrarna,  men det är "kuddar" som synes, både här och där…
Nacken är mycket svår att få ner…. Fång har hon inte haft, hon har haft betesbegränsare i somras och gått i mkt begränsad hage… motionerats mer eller mindre hela tiden,  även när fölet var litet…
hon är f 09. Bra kondition.
INTE lätt…. man får nästan ångest…
Hon har alltid varit grov i typen… men …
Om detta russ ville "falla ur" lite vore jag mycket taxam…

Att ha detta russ på lösdrift med fritt hö.. vore det en bra idé…?

silarp
1/28/15, 8:47 AM
#13

som tips till om man har problem som  trådskaparen, skulle jag vilja säga, att du om du kan köpa riktigt "fräshö" , eller "kossehö" som jag säger, och komplettera med det efter behov kanske det är bättre än kraftfoder om dom haft fång?  Som komplettering till det du har om det inte räcker till…
I första hand hade jag nog dock ökat givan med det du har och se vad det ger…

Annons:
Lindorm
1/28/15, 8:48 AM
#14

Tandläkare är redan inbokad till måndag. 

Vi har inte ägt dem länge och de har varit utlånade under i princip hela tiden. Vi tar alltså hem dem för att fallit ut väldig mycket under de senaste två månaderna.

Tack för goda råd.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

silarp
1/28/15, 11:38 AM
#15

låter klokt!
Lycka till!

MagganS-B
1/28/15, 12:51 PM
#16

Det blir säkert bra! Lycka till!

Upp till toppen
Annons: