Annons:
Etikettavel
Läst 1941 ggr
Ernst-Romeo
1/7/15, 10:19 AM

travstatistik 2014

Sammanställningen av russtravarnas statistik hittar du här

www.russtravare.se

Annons:
Reko
1/7/15, 11:44 AM
#1

Håller med, vill gärna se de hingstar du listar inför AVN. Tyson är 20 år i år och vem tar över efter honom?

Tusen
1/7/15, 3:35 PM
#2

Fantom kanske? Eller Ernst Ronaldo? Kanske Kålmans Polar J:r? Ingen av dessa är direkt lastgamla och har fina travmeriter. Sen finns det fler, oprövade, naturligtvis.

Reko
1/7/15, 7:12 PM
#3

#2 Fantom, Ernst Ronaldo och Kålmans Polar J:r har eller kommer säkert att göra nytta i russaveln. Däremot börjar Vagabond-sönerna bli gamla och även om de har många avkommor finns det inte så mycket i avel efter dem.

Tusen
1/7/15, 7:26 PM
#4

#3 Vi får inte glömma alla fina ston med Vagabondblod. De kan säkert få fina föl i framtiden. 🙂

VeronicaP
1/7/15, 7:55 PM
#5

Tycker att många tänker alldeles för mycket på hingstarna , finns många bra ston med rätt blod :D

Reko
1/8/15, 5:30 AM
#6

#4 #5 Det är för att de får väldigt få föl, speciellt om de ska tävla upp till 18 år. Hingstar kan vara i avel parallellt med tävlandet. Jag kommer då inte på så många ston som utmärkt sig i aveln, varken efter Vagabond eller Munter. det gör att vi tappar bort dem i aveln längre fram. Kommer de ner några generationer i härstamningarna har heller inte samma betydelse.

Annons:
Tusen
1/8/15, 7:42 AM
#7

#6 Eftersom möjligheten finns att tävla till 18 års ålder är det större chans att stona får ett avbrott i tävlingskarriären och får föl tidigare än vid 16 års ålder. Det möjliggör chansen till att de faktiskt får föl då de fortfarande är unga och också mer fertila. Det är mycket få ston som tävlar från 3 års ålder t.o.m. 18 år.  Det kan man lätt se i statistiken. Förr väntade många med aveln tills de slutat tävla vid 15 års ålder och då kunde det vara för sent.
Jag tror inte det bara finns en eller två hingstar som kommer att ge bra avkommor. Kombinationen mellan sto och hingst är mer avgörande. De ska liksom matcha varandra. Tänk så många bra ponnytravare vi har som inte är efter just Munter och Tyson. Det finns fler bra hingstar än just dessa.

Reko
1/8/15, 9:27 AM
#8

#7 Det var bara två exempel. Niklas söner börjar också bli till åren utan några avkommor i dagsläget som fortsätter avelsarbetet. Rollo är en annan framgångsrik travare som gjorde mycket gott i avelsboxen. Där hoppas jag att Micky tas tillvara för de som är intresserade av travanlaget. Om man som Bengt, avla för trav, tycker jag att det är viktigt att ta vara på framgångarna och avla vidare på dem utan att avla för snävt. Vagabond är outstanding med sju godkända söner som alla gått under två minuter. Tyson bräcker honom i förärvning så jag hade gärna sett flera godkända söner efter honom för att ta tillvara flera olika kombinationer, eller som morfar. Jag vet att det finns andra hingstar som också är bra men varför uppfinna hjulet på nytt? Det ena utesluter inte det andra. Bra hingstar ska ta tillvara samtidigt som vi använder andra också.

Reko
1/8/15, 9:27 AM
#9

#7 Det var bara två exempel. Niklas söner börjar också bli till åren utan några avkommor i dagsläget som fortsätter avelsarbetet. Rollo är en annan framgångsrik travare som gjorde mycket gott i avelsboxen. Där hoppas jag att Micky tas tillvara för de som är intresserade av travanlaget. Om man som Bengt, avla för trav, tycker jag att det är viktigt att ta vara på framgångarna och avla vidare på dem utan att avla för snävt. Vagabond är outstanding med sju godkända söner som alla gått under två minuter. Tyson bräcker honom i förärvning så jag hade gärna sett flera godkända söner efter honom för att ta tillvara flera olika kombinationer, eller som morfar. Jag vet att det finns andra hingstar som också är bra men varför uppfinna hjulet på nytt? Det ena utesluter inte det andra. Bra hingstar ska ta tillvara samtidigt som vi använder andra också.

palomia
1/8/15, 1:17 PM
#10

#6 Fast enligt Bengts statistik så står ju både Vagabond och Munter i topp som morfäder vilket innebär att för att du inte kan namnge något sto så är det ändå en "uppsjö" som i det "dolda" fått avkommor som presterat 😉

Reko
1/8/15, 1:35 PM
#11

#10 Kanske för att jag är okunnig? Eller för att det är olika ston som lämnat? Jodå, jag kan ett och annat sto efter både Munter och Vagabond som lämnat bra men saknar de båda som morfar eller åtminstone mmf till någon godkänd hingst.

Tusen
1/8/15, 2:10 PM
#12

När jag sitter och studerar dessa listor skulle det vara intressant att se hur många hingstar som själva inte gått under två minuter men som ändå lämnat avkommor som gått under två minuter. Kan man se någon sådan lista någonstans?

Ernst-Romeo
1/9/15, 1:28 PM
#13

#12

Samtliga fadershingstar  till russtravare som startat finns medtagna i statistiken, så det är bara att botanisera i de olika listorna.

Annons:
Tusen
1/9/15, 7:20 PM
#14

#13 Nu hittade jag. Hittade först bara listan med hingstar som själva sprungit under två minuter. Tack! 🙂

Jarhultdenyngre
1/10/15, 8:50 AM
#15

Ett trevligt inlägg att få ta del av.. Men jag har ju då en fundering, är det inte dags att ta tillvara de hingstarna som inte finns representerade och se till att pröva dem på travet, visst vill vi alla ha ett "säkert" kort inom den gener vi beffinner oss i. Men en joker i leken dyker väl allt som oftast upp, ju fler man prövar som inte har statistik ju fler jokrar bör komma upp?

Reko
1/10/15, 9:23 AM
#16

#15 Det kommer ske automatiskt! Bengt hävdar att 100 russ i varje årgång går till travet och i fjol betäcktes endast 91 ston med en hingst som gått under två minuter. Nästan en halvering från året innan. Jodå, optimismen flödar i avelsleden…

Tusen
1/10/15, 9:41 AM
#17

Fast det är ju knappast någon idé att betäcka när folk inte vill betala. Det är nog mer där problemet ligger.

Men 100 russ per år till travet verkar mycket. Hur tänker Bengt där? Tittar man på statistiken som ST gjort så har vi i år knappt 50 startande 3-åringar. Hur kan det bli 100? Så många fler 4-åringar än 50 st har heller inte startat.

MagganS-B
1/10/15, 10:40 AM
#18

#17 Nej just nu går det inte att sälja, men vänta ett par år och använd bra  hästar i aveln så får du se…..Inte första gången jag varit med om att det varit trögt!

Tusen
1/10/15, 10:52 AM
#19

Tycker nog att det finnas otroligt många fina russ som antingen blir osålda eller säljs för löjligt låga priser. Sen verkar denna svacka vara väldigt djup och lång, 10 år, minst.

Reko
1/10/15, 12:00 PM
#20

#17 Jag tror nog Bengt har på fötterna vad det gäller 100 individer. Någon gång under sin levnad är det säkert 100 st som prövar på travet ur varje årgång.

Annons:
Tusen
1/10/15, 12:56 PM
#21

 Vi kanske  tolkar det han skriver på lite olika sätt.

Ernst-Romeo
1/10/15, 5:37 PM
#22

#15

Titta igenom statistiken så kommer du att upptäcka att det är många russhingstar som har avkommor ute på travbanorna så så många oprövade hingstar finns det inte.

#17

Det kommer hela tiden  till ny russtravare i olika åldrar, måna starar inte förrän de är både  8- 10 år och till och med äldre.  2014 hade vi någon som debuterade som 18 åring också vill jag minnas.

Titta på sida www.russtravare.se/408240237.

Tusen
1/10/15, 8:36 PM
#23

Av alla de hingstar som är godkända och verksamma idag (123 st) är det bara avkommor till 52 st hingstar som kommer ut på travet. Dessa 52 hingstar har 661 startande avkommor  och de har tillsammans fått 2566 st avkommor. Detta motsvarar c:a 25 %.

MagganS-B
1/11/15, 9:25 PM
#24

I stället för att snacka om statistik, låga priser på russen osv. så skall vi var jäkligt glada över att ponnytravet finns och inte ifrågasätta om vissa personer har lust att lägga ner en massa jobb på statistik. Om inte travet funnits så hade vi suttit här med våra små mininordisar/s.k. modellhästar, en utdöende ras! Ett tag var rasen helt på väg åt fel håll. När vi nu har fått fram massor av fina ponnytravare, så för 17 ta tillvara det och tjafsa inte om allt! Var och en blir salig på sin tro! Jag avlar efter mitt huvud och skiter i andra, låt alla andra göra och tycka som dom vill också!

PS. Kan det tänkas att det var 100 russ per år, inte varje årgång? Läsfel?

Upp till toppen
Annons: