Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 2662 ggr
__Prenses
2015-01-03 17:51

Är du med vid fölning ?

Är du närvarande vid fölningar och brukar du hjälpa till och "dra" i fölet när det är på väg ut ?

Titta nyss på youtube lite olika klipp på ponnyer som fölar och det var flera som drog när man verkligen såg att inte ponnyn krystade utan vilade, det måste väl göra mer skada än nytta ?

Annons:
StuteriSolo
2015-01-03 17:59
#1

Oftast passar stona på att föla när man inte är där, har dock dragit ut några föl som suttit fast(två på ca 50 fölningar) men vi försöker ha uppsikt ifall att det skulle vara något problem, i 99% av fallen klarar de av det hela helt själv utan dumma människor som lägger sig i 😃

silarp
2015-01-03 18:21
#2

#1 håller med! Oftast reder dom ut det helt själva, men om det skulle FASTNA måste man ju vara snabb på plats…
Dock tycker jag INTE man ska vara där o dra om allt är som det ska…

Tusen
2015-01-04 11:02
#3

Vi har varit med om stoet har velat det. Efter 5 fölningar har vi varit med på 3. Vi har aldrig dragit i något föl. Man kan göra mer skada än nytta om man gör det. Oftast klara stoet av det helt på egen hand i alla fall.

MagganS-B
2015-01-04 18:17
#4

Dom allra flesta fölningarna, säkert mer än 50-60, har stoet klarat utmärkt själva, det har stått en liten knatting i boxen eller i skogen på morgonen. När jag har sett att fölningen är jättenära så har jag kollat och lyckats vara med på kanske ett 20-tal. En fantastisk upplevelse! Jodå jag har hjälpt till också, men man drar ju inte om det inte behövs, eller man ser att stoet har det jobbigt. Har plockat ut ett shettisföl en gång där bogarna fastnat och vänt och tagit ut ett dött russföl en gång, inga trevliga saker precis! Och naturligtvis skall man inte dra i fölet om man inte vet hur man skall gå tillväga!

Fidelia
2015-01-06 19:27
#5

Jag är i princip alltid med. Av de 50-tal föl som fötts här har ett fåtal suttit så fast att jag fått dra ut dem. Endast nått felläge har det också varit. Vid de tillfällen jag fått hjälpa till var det ju tur jag varit med. Annars har de klarat det helt själva.

Bijna
2015-01-08 17:25
#6

Har oftast blivit snuvad på att få vara med om själva fölningen.

Att få vara med om en fölning är magiskt och dramatiskt om man inte vet vad som väntar. Själv föredrar jag fölningar på den tid när fölning kan ske utomhus och så naturligt som möjligt.

OM man ska/behöver dra så är det i samband MED en värk. Det ska vara riktigt kritiskt/akut om man ska behöva tvinga ut en fölunge utan värkarbete. Många är nog där och petar och försöker "hjälpa till" av oerfarenhet/okunskap om hur en fölning går till.

Annons:
StuteriLA
2015-01-10 17:24
#7

jag är " alltid " med.. nån har nog lurat mig men eftersom jag har kamera och tar in de som ska föla, så lurar de mig inte så lätt..Jag har endast behövt hjälpa till och dra vid ett par fölningar av ett 30-tal. I år väntar vi 8 föl. Det blir en del vaknätter:)

Anna Manberger, www.stuterila.seSkämtar



Lena90
2015-01-11 18:56
#8

Jag har alltid blivit snuvad. Har velat vara med men icke :P Både de föl som har fötts tidigare i familjen och Villemos fölning 2013 har missats. Plötsligt har fölen stått där 😛 Villemo fölade på förmiddagen så där var jag verkligen inte beredd, märkte ingenting vid utsläpp på morgonen. Senare märkte jag att hästarna hade lämnat maten och hittade då den lille stapplandes runt mamma en liten bit bort :) 
Jag vill gärna att mina fölar utomhus om vädret tillåter. Nu väntar jag fjording föl till maj. Så jag kommer hålla koll men troligtvis med min tur lär hon lura mig 🙂

Carpe diem!

trolldalen
2015-01-12 08:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag tar alltid semester under fölnings perioden, brukar bli dåligt med sömn under några veckor. Har också övervakningskamera (med ljud) uppsatt i boxarna, så jag slipper vara ut och störa i onödan. Min först fölning missade jag helt, släppte ut stoet och märkte inget på henne och vips stod det ett föl i hagen ett kort tag efter!  Var mer förebred vid nästa fölning. Såg på övervaknings kameran att fölningen gick som den skulle, gick först ut när allt var klart. Nr tre stod i boxen, torr och fin när jag kom hem efter nattjobbet (tog för lite semester! föddes två dagar efter jag börjat jobba!). Nr fyra var jag och hela russflocken med och tittade på. En fantastisk upplevelse och vad försiktig alla stona i flocken var om lilla Vivvi, nyfikna men med respekt! Nr fem kunde gått sämre. Såg/hörde på övervakningskameran vid strax före fyra på morgonen att stoet hade jobbigt, hon födde ett stort stoföl som låg kvar i hinnorna och mamman orkade inte hjälpa henne. Var snabbt ute och hjälpte till. Stoet släppt inte efterbörden så veterinär fick komma ut å hjälpa henne.

Är verkligen en upplevelse att få vara med från dag ett i dom smås liv och se dom växa upp som unghästar🙂

Foto: nyfödd Vivvi. Storasyrran Tara kollar in henne

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

sjofreden
2015-01-14 21:18
#10

Har missat alla mina med ca 15 min, visserligen endast tre men ändå. Har vakat många nätter men damerna har sedan passat på just när man ätit frukost eller duschat och tänkt att du får väl gå ut en liten stund och lufta dig då. Alla fölningar har skett på dagtid och ute. Lite tråkigt när man vet att det är nära och på G och har vakat massa nätter men samtidigt så skönt att kunna andas ut när man ser att allt gått bra utan att jag stått nervös bredvid.

"Husbonn" har sedan fått äran att bära in nyfödda, blöta fölisar till den välhalmade, renstädade "fölningsboxen" och det har varit vändpunkten, för efter det har det aldrig gnällts på kostnader eller tidsåtgång !

isla
2015-01-15 15:25
#11

När vi hade fölston så var det inte ofta vi fick vara med när de fölade, ofta passade de på när vi inte var närvarande, tex ett sto fölade under tiden vi höll på med en annan fölning och ett annat hann föla från det jag tittade ut genom fönstret (och såg att ett annat sto fölat) till dess jag hann ut till hagen. Vi har haft turen att aldrig haft en komplicerad fölning och det är jag tacksam över. Jag har däremot varit med vid flera fellägen och det är aldrig kul. Att bara dra och slita i en fölunge för att få ut den, kan skada både stoet och fölet. Ofta finns det en anledning till att de sitter fast och att slita och dra i något som sitter fast istället för att ta reda på varför det sitter fast, är lite som att behandla symptomen istället för orsaken och orsakar mer skada än nytta.

MagganS-B
2015-01-16 08:01
#12

#11 Jag tror inte att nån som är van vid fölningar "sliter och drar" som du säger……dom som inte vet eller kan ringer till veterinär!

Tusen
2015-01-16 08:24
#13

#12 Jag tror inte heller att någon som är van vid fölningar sliter och drar i fölet. Dock kan en oerfaren få den uppfattningen då många filmklipp visar just på hur stoägare drar i fölet då det ska ut. Fast sliter kanske de inte gör direkt men det kan se så ut.
Det som gör mig mest bekymrad då jag ser dessa klipp är hur mycket dessa stoägare "stör" stoet då hon fölar. De är inne och tittar, lyfter på svansen, drar i fölet, sliter i fosterhinnor, torkar fölet och lägger till rätta. Inget av detta behövs vid en normal fölning. Jag får en känsla av att stoägarna vill agera "barnmorskor".😛

Annons:
isla
2015-01-16 10:57
#14

#11 Om min text tolkades som att jag menat att någon van skulle slita och dra för att få ut ett föl, så ber jag om ursäkt för dålig text. Kanske skulle gjort ett radbyte mellan det att jag varit med vid fellägen och att man kan göra skada om man sliter och drar. Hade texten varit tydligare då? Den sista biten var mer som svar på frågan som ställdes i trådstarten.

Upp till toppen
Annons: