Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 1285 ggr
__Prenses
2015-01-03 17:49

Fysiska skador efter dräktighet och fölning ?

Är det någon här som nån gång kan säga att de upplevt att någon av era ston har blivit sämre i skick fysiskt under dräktighet samt efter fölning ?

Jag tänker speciellt på leder och ben, knän os.v., kan de inte påverkas starkt av att ha ett föl? För när man tittar på många dräktighetsbilder så är det ju många som verkligen ser ut som en stor jordglob med fyra ben typ. :P

Annons:
StuteriSolo
2015-01-03 18:00
#1

Det har jag inte märkt på någon av våra hästar, snarare tvärtom.

Lena90
2015-01-03 20:50
#2

Har inte heller märkt något på de ston vi har haft. Beror kanske lite också på i vilket skick stoet är innan hon blir dräktig. Om hon har dåliga leder så blir det nog lite extra belastning med ett föl i magen. Men sämre är svårt att säg..
De sista månaderna känns kanske lite jobbiga för dem med en stor mage som guppar rundor 😉
Men generellt tror jag att de är gjorda för att klara av detta, det är ju en naturlig process som sker och hade det funnits massa skador på grund av dräktighet så tror jag att det inte hade blivit många föl. Sen finns det så klart special fall på ston som har fått skador men där tror jag det fler omständigheter som spelar in. 
En annan sak som jag kan tycka ger mer skador på leder, ben och knän med mera är ridning, där är väl skade statistiken högre? Men det är en annan diskussion 😎

Carpe diem!

MagganS-B
2015-01-04 18:21
#3

Har aldrig märkt några skador….har haft ston som haft både 10 och 12 föl! Vet inte om kvinnor blir så värst skadade av få 4-5 barn heller…..det är ju naturens gång, eller hur?🙂

Upp till toppen
Annons: