Annons:
Etikettallmänt
Läst 2136 ggr
Reko
1/2/15, 5:28 PM

Pass?

Jag har sett annonser på russ som saknar pass trots att den ena är född -13. Hästar ska ju ha pass inom 6 månader så jag undrar lite över sanktioner de nuvarande ägarna utsätter sig för. Finns även att annat russföl till salu som jag inte kan hitta i blå basen. Då kan den väl inte gärna ha pass heller? Modern står utsatt och hon är inte betäckt med den hingsten som står som far till fölet.

Annons:
MagganS-B
1/2/15, 11:19 PM
#1

Slarv, ointresse eller okunskap…..för vi tror väl inte att nån fuskar?

Reko
1/3/15, 7:44 AM
#2

De två första hästarna kan sakna pass pga av dålig ekonomi men jag är inte intresserad av orsaken utan vilka sanktioner de utsätter sig för. De ska ha pass vid sex månaders ålder. Vad händer om man inte har det? Jag förutsätter att det går att ordna russpass. Russföreningen ser nog hellre russpass än "korsningsponnyer utan känd härstamning". Exempel nummer två är svårare att förstå. Vad skulle vinningen vara där? Pass kanske går att ordna mot DNA-test men låter krångligt och dyrt.

Reko
1/3/15, 8:08 AM
#3

Jag kom på en möjlig lösning för exempel nummer två. Hingsthållaren och storägaren har skött sina åtagandanden men den mänskliga faktorn har gjort en miss i registraturen.

VeronicaP
1/3/15, 10:21 AM
#4

De går att ordna pass till äldre men visst måste de dna typas (tror jag) så är det på andra raser i alla fall, tror du måste göra det även om de reggas som korsningsponny.

Men det är faktiskt olagligt att sälja häst äldre än 6 månader utan pass.

MagganS-B
1/3/15, 12:33 PM
#5

Vad jag vet så måste de DNA-typas när dom är äldre än 6 månader…..

Lena90
1/3/15, 8:56 PM
#6

När ni säger DNA-typas menar ni då att man testar både mot fadern och modern? Eller bara den ena?

Carpe diem!

Annons:
VeronicaP
1/4/15, 5:57 PM
#7

Mot både mor och far

RC71
1/4/15, 6:46 PM
#8

Vid avsaknad av pass vid inspektion är det 2000 kr i böter.

Tusen
1/4/15, 8:13 PM
#9

#8 Det var inte mycket! 😮 Med tanke på vad det kostar att chippa och fixa pass. Det borde vara riktigt kännbart tycker jag.

Reko
1/5/15, 10:09 AM
#10

#3 Min teori håller inte riktigt heller. Fölet är visat på utställning och det borde uppdagas när resultatet läggs in att betäckningen inte finns. Väldigt underligt är det!

palomia
1/5/15, 11:50 AM
#11

Tycker det är väldigt tragiskt att två individer saknar pass… Det kommer ju inte som en blixt från klar himmel att det är obligatoriskt. Om det är ekonomin som sätter stopp så borde man väl vetat det redan innan man övervägde att betäcka och dessutom åren efter sig… Hoppas någon "förbarmar sig" över dom och ser till att dom blir registrerade, dom behövs.

VeronicaP
1/6/15, 11:58 AM
#12

Om de är de två jag tänker på så har de ju en riktigt bra mamma med

Stallmima
1/11/15, 9:54 AM
#13

Någon som vet kostnaden i dagsläge för att registrera dessa russ? Med allt som behöver göras

Annons:
Upp till toppen
Annons: