Annons:
Etikettavel
Läst 1070 ggr
__Prenses
12/29/14, 3:45 PM

What to do, what to do ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ååh…. Idag började jag drömma om ett föl, men alla hingstar är så långt borta från mig i Finland. En av dessa går det att ta semin från, men det kostar flera hundratals euro att göra en seminering, och inte vet man ju om det lyckas heller då det är allra första fölet för mitt sto.

Jag vill inte skicka bort mitt sto heller till hingst flera 100 kilometer, min shetlandsponny lämnar ensam hemma och jag hade bort mitt russ en gång för två år sen och hon var så olycklig även fast hon hade en kompis kvar här hemma.  Dessutom oroar jag mig alldeles för mycket när jag inte får ta hand om dem själva, moderskänslorna tar väl över antar jag.

Så finns det också en annan möjlighet, att ta föl med en new forest hingst, han står nära till och det skulle vara enklast och smidigat. men allra helst skulle jag ju vilja ha ett renrasigt russ föl, och då hjälper det inte med en New forest.

Och så finns det ju ÄNNU en möjlighet, köpa in ett dräktigt sto eller ett sto med föl vid sidan, eller en halvåring.. men det är ju inte alls samma sak… då är det ju inte "mitt" föl, eller "mitt" sto.. jag skulle ju vilja vara med om hela tiden före de fölar.

Vad ska man göra ?

Annons:
MagganS-B
12/29/14, 6:42 PM
#1

Det finns ju fina hingstar i Finland också…..

__Prenses
12/29/14, 8:10 PM
#2

Jo men problemet är ju att det är minst 300 kilometer till en av de som är passande för henne, de andra är det minst 600 kilometer till. :/

Reko
12/29/14, 8:38 PM
#3

Du kan ju köpa en hingst! Löser problemet även på sikt. Finns flera till salu på hästnet.

Annette
12/29/14, 8:57 PM
#4

30 mil är väl inte så mycket. Det har vi åkt med våra Shetlandsston flera gånger trots att det funnits lämpliga hingstar på närmare håll.

__Prenses
12/30/14, 8:22 AM
#5

#3 Det skulle vara en möjlighet, men har ingen erfarenhet med hingstar över huvudtaget så är rädd att det skulle bli pannkaka av allt. :(

#4 Jag tycker det är en bra  bit att åka, men jag skulle göra det bara inte min andra ponny skulle lämna ensam hemma.

silarp
12/30/14, 8:50 AM
#6

kanske kan du leasa en hingst en period på sommaren?

Annons:
Erja
12/30/14, 12:11 PM
#7

Jag kör mina ston varje sommaren från Finland runt Sverige…
Det är sant att russhingstar i Finland står alla i södra Finland.
Jag rekommenderar att du ska betäcka ditt russ-sto, det behövas fler!

Jag tycker du har två alternativ (om du vill inte köpa hingst):
a) låna kompis till din annan ponny, det är säkert inte svårt under sommaren. Då kan du köra ditt sto till vilket hingst du vill betäcka henne
b) låna hingst för en period, det har hänt i Finland att hingst är typ april-maj på annat stället och senare på sommaren på annat stället. Det är bara att fråga! Om du har möjligheter att ta ett-par "gäst" sto, det skulle vara bra för hingstägaren. Hingstar får i för många ston i Finland och det finns kanske andra stoägare upp i Finland som vill betäcka sitt sto :)

__Prenses
12/30/14, 1:40 PM
#8

#6 Som sagt… är lite rädd att det blir till pannkaka av hingsthållning. Jag skulle ha haft möjlighet att ta en hingst för ca. 1 år sen, och den hingsten är en riktig gentleman.. men kände inget behov då av att ta föl och dit for den chansen tyvärr..

#7 Finns inte många som har russ här i Österbotten, av vad jag vet av så finns det mitt och en ridskoleponny här hos i våra trakter.  Sen finns det några valacker men annars är det ganska tomt på russ damer hit.

Reko
12/30/14, 3:12 PM
#9

Kan du inte ta råd av någon hingsthållare? Någon gång måste bli den första, alla hingsthållare har någon gång varit nybörjare. Du kanske rent av kan ställa dina frågor här, om inte annat? Säljaren av en eventuell hingst ställer säkert också upp med goda råd. Hellre ett sto till hingsten än inget alls!

__Prenses
12/30/14, 3:30 PM
#12

#9 Enda rådet jag har fått hittills om hingsthållning är att det är jobbigt på våren vid brunst tider och att man absolut inte ska ha en hingst om man inte måste.jag hade en på tanke på en hingst för något år sen, men ringde och rådfrågade ett stuteri (som inte har russuppfödning, men ponnyuppfödning) och de avrådde starkt att ta den hingsten, som jag dessutom vet att är en väldigt snäll och lätthanterlig hingst.
Och att man sällan hittar så pass snälla hingstar som är lätthanterliga, det var det enda rådet jag fick. Istället att jag hellre skulle då åka iväg med mitt russ, men då jag verkligen inte tycker om att kuska iväg henne flera 100 kilometer för jag vet att min shetlandsponny blir så himla olycklig. 

För två år sen hade jag dessutom en kompis fixad åt shettisen när russet var på tillridning och hästkompisen var en ren KATASTROF, en riktigt uppnosig dam som tålde mig men inga andra människor… och min egna shettis var väldigt upprörd hela två veckorna russet var borta.

Annons:
Reko
12/30/14, 3:40 PM
#15

Om du varken kan köra i väg ditt sto eller ha en hingst så ser jag ingen annan råd än att du lånar ett sto, betäcker henne och behåller fölet. Det går säkert att ordna också!

__Prenses
12/30/14, 3:56 PM
#16

Men det är inte heller samma sak, då jag ju vill ha ett från mitt egna sto… :/ Hingstarna var riktigt fina som du gav annonsförslag till, speciellt den ena såg och verkade riktigt trevlig, men knappast vill de LÅNA ut någon hingst till finland för ett ev. senare köp. Det är för långt helt enkelt… men den ena verkar vara en riktig prins när jag googlade och kikade lite på nätet. :)

silarp
12/30/14, 6:38 PM
#17

Att ställa frågan kostar säkert inget. ..?
Man får nog välja lite, antingen lånar/leasar man hem en hingst en månad eller så och kanske måste man ha ett annat sällskap till shettisen då också, även om dom är hemma allihop. Då får man ta det "mecket" som det blir…och då får man kanske också ta emot andras ston under den tiden, om man inte väljer en period som kanske inte är lika attraktiv att betäcka sitt sto på …

Eller så kör man iväg russet på betäckning den bit som det krävs för att komma till närmsta bästa hingst, och så fixar man ett sällskap till shettisen som är kvar hemma också… man kan välja att ha stoet kvar där över 2 brunster så man ser att det verkligen tagit sej, eller åka och hämta stoet emellan och köra dubbelt så långt…

Eller så får man avstå att betäcka sitt sto om det innebär för mycket resande och besvär…

__Prenses
12/30/14, 8:31 PM
#18

Tja, eller så får man göra som Erja sa som förslag. Kolla om det finns fler ston som skulle behöva bli betäckta här i trakten ? Då skulle man bara behöva hitta en villig hingstägare att kuska hit en lämplig hingst då… ;)

Reko
12/30/14, 8:39 PM
#19

Lycka till med sökandet!

ekbacka
12/30/14, 10:09 PM
#20

Varför kan inte shettisen få åka med till den hingsthållare du väljer åt ditt russ???

Det finns väl alltid plats för den också fast den inte ska betäckas. Det är ju bara att ställa frågan och förklara hur det är så tror jag nog det löser sig för dig och dina hästar.

Lycka till🙂och hoppas det blir en liten fölunge 2016☀️

Annons:
__Prenses
12/31/14, 8:02 AM
#21

#20 Säkert skulle det också gå, men tanken är att hon också ska betäckas med i hingst här riktigt nära till så det är ett problem det också… Dessutom tror jag inte jag vill vara så "hästlös" hela sommaren, jag behöver verkligen mina ponnyer för mitt psykiska välmående kan man lugnt säga. :P

Annette
12/31/14, 10:55 AM
#22

#20. Varför skulle en hingsthållare vilja ta ansvar för ett sto som inte skall betäckas? Det är väl inte bara att förutsätta att det finns plats för att de har hingststation.

Tusen
12/31/14, 10:55 AM
#23

Jag tycker det låter som att du kanske ska vänta med föl tills du har råd med semin, eftersom inget råd verkar passa. Då får man helt enkelt vänta - tills det passar.😛

MagganS-B
1/1/15, 11:02 AM
#24

#23 Det finns ingen semin på russhingstar just nu vad jag vet. Tyson kommer ju att betäcka naturligt! Han är den ende som nånsin stått på semin!

__Prenses
1/1/15, 6:57 PM
#25

#24 Det finns i Finland ;)

Upp till toppen
Annons: