Annons:
Etikettallmänt
Läst 2549 ggr
Ann1ros
2014-12-26 20:33

Fuskröstnning?

Im ni vill att man ska rösta på fotografier ni har upplagda borde det stå att man måste ha varit medlem ett viss antal dagar innan man FÅR…? rösta. Det är ett krångligt förfarande att överhuvudtaget komma så långt. Att sedan bli kallad fuskare är inte speciellt kul… Locka inte folk att rösta om ni inte har klara synliga regler! Vänligen "inloggad medlem utan profil… & därmed kalla fuskare"

Annons:
taylor__lambert
2014-12-26 20:51
#1

Det är inte konstigt att man måste ha varit medlem på iFokus under en viss tid för att DELTA men att RÖSTA ska alla ha möjlighet att göra utan att bli kallad fuskare. Men om det inte ens står i reglerna så ska dom varken klaga eller säga saker.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
VeronicaP
2014-12-27 01:21
#3

Det står faktiskt i reglerna om hur man röstar här på Gotlandsruss iFokus, just för att de inte ska bli så kallad *fusk röstning*

Teja-Bea
2014-12-27 12:31
#4

Det finns klara regler bara man är villig att läsa dem.

1. I varje omröstningstråd tår det: "FÖR ATT DIN RÖST SKA RÄKNAS SÅ MÅSTE DU HA EN UTFÖRLIG PERSONLIG BESKRIVNING OCH MOTIVERA/KOMMENTERA DIN RÖST HÄR I TRÅDEN!"

Redan här faller du #0 tyvärr på bristen av utförlig personlig beskrivning.

I tävlingsreglerna kan man därtill läsa 

  • För att rösta ska du ha en personlig beskrivning och ha vart medlem i Gif i minst 7 dagar. Detta för att undvika fusk!

Önskar du ner förtydligande så fråga mig gärna Ann1ros

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

C-Ainerud
2014-12-27 13:46
#5

Jag tycker det är tydliga regler :-)

taylor__lambert
2014-12-27 14:49
#6

Jag tycker inte det borde stå med stora bokstäver för det där har jag skit svårt att läsa då jag har dyslexi. Så om ni kunde ändra det så vore det toppen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Reko
2014-12-27 17:54
#7

#6 "För att din röst ska räknas så måste du ha en utförlig personlig beskrivning och motivera/kommentera din röst här i tråden." Blev det lättare att läsa?

taylor__lambert
2014-12-27 17:56
#8

#7 ja det blir det faktiskt :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Teja-Bea
2014-12-27 20:04
#9

Jag är lessen att ni med dyslexi har svårighet att läsa versalerna.. inte alls min mening att göra det svårare för er.

Anledning att jag skrivit med versaler är för att många missade texten när den stod i gemener.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

taylor__lambert
2014-12-27 20:51
#10

#9 det funkar (iallafall för mig) om man använder fet stil om det är något speciellt man vill meddela om det är specifika ord som man ska ta till sig :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Teja-Bea
2014-12-27 22:08
#11

#10 Det har du rätt i =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tessan08
2014-12-28 04:31
#12

Kan förstå att det kan bli lite missar från nya medlemmar som vill rösta speciellt när man går ut på FB på russidor och uppmanar folk att rösta på bilderna på GIF. Alla på FB är inte medlemmar på GIF, kanske skulle man tala om redan där att är du inte redan medlem kan du inte vara med och rösta! Ibland är tonen lite för hård i inläggen mot de som råkat göra fel, lite vänlig förklaring är mycket trevligare :)

MagganS-B
2014-12-28 09:00
#13

Men det är ju faktiskt inte Beas fel att det annonseras…..Och naturligtvis skall man vara vänlig i sina påpekanden, men efter 120:onde gången kanske man bara skriver på ren rutin!!

Annons:
Tessan08
2014-12-28 09:35
#14

Har inte påstått att det är Beas fel…var mer en tanke att lägger man upp om röstning kanske man ska säga att det bara är för redan registrerade medlemmar. Är man ny vet man inte om att regler påtalats förut så att många måste vara snabba att påtala det igen på ett sätt som göra att man känner sig påhoppade kan inte vara så kul, då får man hejda sig för det räcker väl att Bea meddelar den som inte gjort rätt enligt gällande regler.

VeronicaP
2014-12-28 12:16
#15

Kan inte tycka att de var någon hård ton någonstans om när det påpekades att rösterna inte gällde.

Tror nog att de är i *läsarnas ögon tolkas som hårda ord *

Tessan08
2014-12-28 12:48
#16

Jo jag tycker själv att många här inne är väldigt snabba att hoppa på någon som inte följt reglementet, lite återhållsamhet och vänlighet uppskattas nog mer från nya/gamla medlemmar än snabba påhopp! Jag lägger ner mina synpunkter nu så får ni som vill fortsätta göra så god fortsättning och gott nytt år!

silarp
2014-12-28 13:11
#17

sen har JAG fått höra att man ABSOLUT INTE ska skriva något NÅNSTANS med versaler -om man inte avser med det att man faktiskt GAPAR RAKT UT!
Bara ett allmännt påpekande.
(Själv tycker jag att det endast ger eftertryck till ordet, och det är det JAG menar när jag skriver stora bokstäver…)
Så det borde inte stå med stora bokstäver bara för att folk har lätt att missa det….

MagganS-B
2014-12-29 18:49
#18

Aha! Så det var jag som var boven….Jag ber om ursäkt å det allra ödmjukaste, jag skrev med stora bokstäver, inte för att gapa, utan för att klargöra att precis så stod det…….Regler är till för att följas och jag tycker inte att det behövs nån pajkastning mer angående det här!

silarp
2014-12-30 08:54
#19

nej,,, men vänligen hugg inte ner när ANDRA uttrycker något med stora bokstäver då heller kanske..?

Nånstans härinne fick jag minsann veta HUT som hade skrivit något med stora bokstäver och det blev en Jättediskussion trots att jag skrev ungefär som i inlägg #17, -att när JAG skriver med stora bokstäver så avser jag inte att jag GAPAR eller ROPAR, utan att jag ger eftertryck till just det ordet… men då skulle man använda fetstil istället.

I övrigt borde man kanske själv FÖRSÖKA tänka på att skriva till andra, såsom man själv vill bli tillskriven?

MagganS-B
2014-12-30 10:24
Annons:
Annette
2014-12-30 11:37
#21

Jag tycker också det är otrevligt när folk använder versaler. I skriftspråk betyder det att man skriker åt folk. Bättre att fetmarkera det man vill betona.

PernillaJ
2014-12-30 13:30
#22

#19 Har du testat att lita på läsarens förmåga att sortera ut det viktiga ur din text?

#21 Håller med dig.

En annan aspekt (än att dyslektiker har svårt att läsa versaler, #6) av hur man skriver i olika forum är att visa hänsyn för synskadade - texten nedan från http://synskadade.ifokus.se

-------------------------------------------------------------------------------

Att läsa med skärmläsare kan vara jobbigt när folk använder förkortningar eller upprepar samma tecken i sina inlägg.

När man är synskadad och ska läsa på datorn så använder man ett tilläggsprogram som talar om vad man skriver. Detta program talar även om för oss exakt vad som står på skärmen.

När ni skriver inlägg i de olika trådarna är det bra om ni inte använder förkortningar. Förkortningar gör det mycket svårt för oss synskadade att få ett sammanhang i vad som står på skärmen. Det är mycket bättre att ni skriver ut hela ordet i dess fulla längd för då hör vi ordet och inte något konstigt. Programmet översätter och läser förkortningar som hela ord.

Det finns ett problem till för oss som har skärmläsare. Det är detta ofog att sätta ut många likadana tecken efter vissa ord. Exempelvis: ????? Dessa fem frågetecken läser skärmläsaren "FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA FRÅGA" och ni kan själva förstå hur jobbigt detta blir att lyssna till. Detsamma gäller förstås utropstecken.

Sådana sidor undviker man i största möjliga mån och det drabbar er som skriver genom att vi inte besöker sidorna. Undvik alltså att skriva samma tecken flera gånger efter varandra.

silarp
2014-12-30 18:33
#23

#22. menar du att ni använder det i reglerna nu också då? Fetstil alltså, istället för versaler?
Eller vad menade du med att sortera  i mina texter?
(förstår inte.)

Jag vet att jag på äldre dagar tyvärr övergått till att skriva mer i "talspråk" -mycket "tackvare" internet och olika typer av chatt/diskussionsforum…
Men i grunden har jag ändå ett par femmor på gymnasienivå i svenska i botten, så jag tror att jag kanske skriver rätt hyffsat förståeligt ändå.
Vi fick tyvärr aldrig lära oss skriva så att dyslektiker skulle få det lätt att förstå, därav gravt okunnig på det området.

PernillaJ
2014-12-30 19:07
#24

#23 Nu är det min tur att inte förstå dig. "menar du att ni använder det i reglerna nu också då?" Vilka är "ni" (jag är inte Medarbetare på GRiF)? Vilka är "reglerna" (menar du röstningsreglerna för Årets Russbild? så har jag inget med dem att göra)?

När jag skrev "Har du testat att lita på läsarens förmåga att sortera ut det viktiga ur din text?" menade jag att du kanske skulle försöka ha högre uppfattning om mottagarens läsförståelse. Den som läser dina inlägg behöver förhoppningsvis varken VERSALER eller fetstil för att förstå vad du menar 🙂

silarp
2014-12-30 19:28
#25

#24 ok, då är det ju klart. Jag syftade bara till, att om inte ens de som utformar reglerna till tex årets russbild, vet att det är att skrika och gapa, när man skriver med versaler.. så kanske man inte kan begära att alla andra "skribenter" ska veta det heller…
och ja, jag har testat att lita på läsarens förmåga, det fungerar till stora delar mycket bra, men ibland mindre bra. Bla den gången som inträffade här inne, enligt min beskrivning ovan.

Tusen
2014-12-30 20:03
#26

#25 En punkt i taget, tack. 😉 Tänk på talsyntesen. 🙂

silarp
2014-12-30 20:42
#27

#26 😮

Annons:
MagganS-B
2014-12-31 22:31
#28

Snart är det här som i regeringen…..sandlåda!

Reglerna har Bea gjort så att det inte skall bli nåt myglande med röstningen!

silarp
2015-01-01 11:36
#29

#28, såklart. Det är väll bra!

Upp till toppen
Annons: