Annons:
Etikettavelshingstar
Läst 13961 ggr
PernillaJ
2014-11-16 14:12

Avelsvärdering hingstar 2015

Datumen för vårens avelsvärderingar där gotlandsruss-hingstar får visas är klara,

  • 1 mars, Gotland (SvRAF)

  • 27-28 mars, Grevagården Västergötland (SvRAF m AfSA, FNH)

  • 12 april, Wången Jämtland (SH)

  • 25 april, Boden Norrbotten (SH)

Propositionerna är inte klara ännu, publiceras snart på respektive arrangörs hemsida.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Reko
2014-11-18 16:06
Emmelie93
2014-11-18 18:51
#3

Dem är är riktigt flitiga!

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Reko
2014-12-02 15:16
Reko
2014-12-13 19:21
#5

Så har första anmälningarna kommit! Jag saknar fortfarande Gotland, Wången och Boden men de kommer väl snart.

Reko
2014-12-17 10:46
#6

Nu är även Gotland, Wången och Boden på plats! http://www.xn--blbasen-fxa.se/sh/anmalan/Anmalan

Annons:
Troj
2015-01-02 22:10
#7

Kommer att visa min hingst där :) En 3 åring som jag tänkt göra bruksprov med också. Men någon som vet om man ska ha med sig egen vagn? Inser att det kommer bli ett problem att transportera ponny + vagn 35 mil ^^

VeronicaP
2015-01-03 00:48
#8

Har ingen hingst att visa , kastrerade min :)

Reko
2015-01-03 07:25
#9

#7 "Observera att hästägare måste ange vid anmälan om annat redskap än släpa önskas vid provet" saxat ur propositionen "Egen utrustning skall medföras." Saxat ur hingstreglementet, om bruksprov.

Troj
2015-01-05 19:58
#10

#9 Tack! :D Känner mig lite blind nu ^^

isla
2015-01-15 14:54
#11

Sista anmälningsdatum närmar sig med stormsteg för Gotland och Grevagården. Glöm inte anmäla, ni som vill visa!

Gotland senast 22/1

Grevagården 1/2

Wången 18/3

Boden 3/4

Emmelie93
2015-01-17 19:31
#12

Om man har en 4årig hingst som ska göra enkelt bruksprov vad ska man då skriva?

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-01-17 19:33
#13

3B? Som jag fattar det på proppen..,

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
Reko
2015-01-17 20:10
#14

#13 3B hade jag också skrivit om jag inte ska göra KBI och inte har meriter som gör bruksprovet onödigt.

giffan
2015-01-22 07:20
#15

Vad räknas som meriter? Så man inte behöver göra bruksprov?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Reko
2015-01-22 09:24
#16

#15 Ett resultat från en tävling, alltså en dokument som talar om att hästen är riden eller körd. Det räcker med ett kval för en travare. Det står att läsa i hingstreglementet på russföreningens hemsida, om du vill läsa mer.

Miica
2015-01-28 19:14
#17

Ni som har koll, går alla bruksproven för russ på fredagen? Oavsett ålder? Eller är det bruksprov för fyraåriga och äldre hingstar på lördagen? (kändes liite luddigt i proppen)


Emmelie93
2015-01-28 19:35
#18

vanliga enkla bruksprov är samma dag som hingsten visas enligt utsatta tider.

Unghingsprojektet och KBI vet jag inte.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Miica
2015-01-28 19:50
#19

Tack, vet ni vad bruksprovet kostar med?


Emmelie93
2015-01-28 20:53
#20

kostar inget! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
Jarhultdenyngre
2015-02-01 12:36
#21

Till grevahelgen är det nu typ 36st russhingstar som ska visas som inte tidigare blivit godkända.. Otroligt!!

MagganS-B
2015-02-01 21:11
#22

Såna som både behövs och inte behövs i aveln…..tyvärr! Vad skall dom betäcka om ingen är intresserad eller vill betäcka. Nu är jag pessimistisk, men vi får hoppas den nedåtgående trenden när det gäller aveln vänder!

VeronicaP
2015-02-01 22:17
#23

De är väl bra om många visas fram om inte annat för avelsindexet. De är ju först när alla visas både ston, hingstar mm som man kan få fram rätt index. Tycker aldrig att de är negativt att många hingstar visas fram, vilken stam de än har

Reko
2015-02-03 15:20
#24

Det har tillkommit några stycken. Rekordmånga treåringar skulle jag tro. En rejäl genomlysning av den årgången.

MagganS-B
2015-02-03 20:35
#25

Det jag verkligen saknar i alla anmälningslistorna är hingstar efter prestationsruss, vart tar dom vägen? Vi ser nu exempel på att de s.k. prestationshingstarna lämnar bra avkommor även i andra discipliner än trav! Ex. vis den duktige hopparen e. Rusch! Finns fler exempel! Vi exporterar hästar till Norge, Danmark, Finland och en del andra länder i Europa, vad är det dom frågar efter? Jo, russ som kan trava! Hoppare och dressyrponnyer har dom ändå…..Risken är att många av dom fina gamla stammarna som faktiskt många av travrussen har, försvinner, likaså rörligheten och i vissa fall exteriören! Jag för min del vill inte ha ett russ som ser ut som ett litet kallblod! Jag vill ha ett russ med torra ben, vackert huvud och glöd i ögonen som dom hade förr! Det kallar jag bevarande av en gammal ras! Och kom inte och säg att man vill ha "barnhästar", ett väl behandlat russ som är ordentligt inridet/kört är en mycket bra barnhäst, det ena utesluter inte det andra!

Reko
2015-02-03 21:00
#26

#25 De hamnar på travbanor. Jag är inte alls bekymrad om de har många avkommor och att de skulle dominera aveln. Snarare delar jag dina bekymmer. Annars tycker jag det är ett ovanligt gynnsamt år med två Skotte-avkommor, två Tyfon-avkommor, två Fantom-avkommor och vardera en efter Marlon S, Darius Roll, Tyson, Polar och Sävrarps Zatsiki. Några stycken av dem hoppas jag går in.

MagganS-B
2015-02-03 22:32
#27

# 26 Jag menar att om vi exporterar några valacker och ston utomlands varje år så kanske vi kan få en, om än liten, förtjänst varje år. Men då vill det till att det finns det de frågar efter…..Sen måste var och en som säljer verkligen tänka efter vad som säljs, inte bra ston som är nyttiga i aveln!

Annons:
Reko
2015-02-04 08:10
#28

#27 Det är inte bara bra ston som säljs utomlands. Nu senast försvann Ernst Romeo till Danmark och han är bara en i raden av hingstar som försvunnit utomlands. Har vi råd med det?

Ernst-Romeo
2015-02-05 00:06
#29

#28

Vi behöver nya yngre hingstar med travprestationer. Som det varit i många fall har generationsskiften varit 12-15 år och mer när det gäller hingstar med travprestationer. Är det kanske medvetet bara för att inte travanlagen skall utvecklas.

Vi har idag 2  st hingstar med rekord under 2-min som är under10 år                            7st är 20-år eller äldre, 6 mellan 10 och 15 år och 6 st 16-19 år.

MagganS-B
2015-02-05 08:39
#30

Travanlaget finns där och har funnits hur länge som helst…..Se ex. dom som har hingsten Olle i härstamningen……visserligen står han med okända föräldrar men trava kunde han! Gamla Isabella 299 travade på somrarna 3-4 mil om dagen till mjölkning med fölungen bunden vid sidan, och det var inget småtravande där inte, utan full fart…..stammamma till många fina travruss! Hon lämnade tre godkända hingstar som alla i sin tur lämnat travruss!

Ernst-Romeo
2015-02-05 10:42
#31

För att inte förlora den goda rasegenskapen som russet  att kunna trava fort är det kanske dags att ändra på bruksprovet för russhingstarna.

I stället för  dagens lydnadsprov införa ett travprov där hingstarna klarar att trava under en viss tid per 1000meter.

som lite uppmuntran till alla uppfödare kan jag berätta att i Norge har övriga raser minskat i ponnytrav kat-B och det är nu övervägande  russ som används. Så var det inte tidigare.

Reko
2015-02-05 13:37
#32

#29 Och ändå propagerar du för att gamla prestationshingstar ska visas? Det borde snarare vara de yngre, med god härstamning som skulle visas.

#31 En komplettering till dagens bruksprov med ett obligatoriskt travprov så är jag med på tåget. Så hade dölehingstarna det till fram för något år sedan. De hade ett minimikrav och höll de inte den tiden var det tack och adjö. Vi kanske skulle kunna vaska fram travtalanger på oväntat håll?

MagganS-B
2015-02-05 13:49
#33

Håller med #29 finns äldre hingstar som travat bra men som aldrig är visade. För att bevara russen måste generationsväxlingarna vara långa!

Håller också med om travprovet. Dagens bruksprov kan man lika gärna strunta i, allrahelst om det skall ske med släpa som det stod nånstans…..Finns inte en chans att se hur en häst rör sig som drar runt en vagn i ett ridhus på spångolv!

Ernst-Romeo
2015-02-05 14:21
#34

#32

De gamla hingstarna jag pratat för är där hingstlinjerna håller på att ta slut ex.vis Tyson II och Korsnäs Brådis.

Absolut en komplettering med travprov och minimitid.  Jag är också säker på att vi skulle upptäcka nya hingstar med anlag för trav, men ingen vill ju chansa på oprövade kort.

Annons:
MagganS-B
2015-02-05 18:31
#35

#34 Tror också att ett nytt system skulle gynna aveln överhuvudtaget!

silarp
2015-02-05 19:11
#36

Travprov med minimitider är säkert jättebra för dom som håller på med detta,,, kan bara prata för egen del, men jag skulle aldrig bry mej om att visa alls då, -om man skulle lägga de pengar det ändå kostar att få fram en treårig hingst som fixar momenten/exteriören på avelsvärderingen, -för att sedan blåsas bort på ett travprov… (Jag antar att det skulle innebära någon typ av "travtest" med den typen av utrustning /all träning som det innebär, och där skulle det gå bort för min del, eftersom travintresset är extremt litet hos mej…)
Jag tror inte, att detta skulle innebära att det blev lönsammare för hingstägaren i betäckningsavgifter/antal betäckningar, i  samma motsvarighet , så att det skulle löna sej att införa det momentet…
Men jag kanske  har fel? Eller har fattat fel?

Eller ska hingstarna delas upp? de som klarar körprov o godkänns för det, och dom som godkänns på "vanlig" värdering?

Jag kan hålla med om att det visas många hingstar, och kanske har nån rätt i ovan, att vissa finns redan osv… Men i en så liten o snäv ras som russet, ser jag inte det som ett "problem".. det är ju upp till varje hingstägare, och arrangörer osv borde väll vara mycket nöjda och glada att så många deltager…
Det som är tråkigt är om man isåfall TROR att man kommer få MÄNGDER med betäckningar,,, men kanske har man tänkt som jag gjorde, -jag använder sålänge det passar MEJ, och sen struntar jag i om han blir använd av någon annan…
och då spelar det väll ingen roll… att det visas många?

Då är det väll ett större problem att kanske finns kanonämnen som aldrig visas fram alls…

Reko
2015-02-05 21:08
#37

#36 En anledning till att det är många anmälningar tror jag är hingstutbildningsprogrammet. Hälften av treåringarna är anmälda till det.

Denna kommentar har tagits bort.
MagganS-B
2015-02-05 23:23
#39

# 36 Eller också kanske man får en hingst som får fler än 2-3 betäckningar per år! Det skulle också vara jätteintressant om man fick se hingstar man bara sett i en uppvisningsring eller körda på en knagglig vall eller i ett ridhus, på en slät fin lättsprungen bana! Det har inget med trav att göra, du kan använda en tvåhjulig vagn, det är inte fråga om tävling, utan om ett rättvist bruksprov! Det skulle även gå att rida i trav på banan om det är för jobbigt att köra! Vitsen är att man ser mer av hästens rörelser som jag skrev ovan!

Tusen
2015-02-06 07:21
#40

Det vore ju nå´t. Att hästen rids eller körs i trav på slät mark. Då kan man verkligen få ut steget. Fast någon minimitid tycker jag inte behövs. Har ponnyn ett bra steg ser man det utan klocka.

silarp
2015-02-06 09:45
#41

… en det är väll bara att sätta bruksprov på treåringar i vagn eller ridet som KRAV då, och utveckla själva momentet TRAV.
Det är väll knappast något problem för de treåringar som gör bruksprovet, som  haft några större problem att visa traven? För om inte den kan visas så godkänns det väll inte heller..?
Om det bara är lite mer trav som ska visas, så är det väll något alla borde kunna göra… ? Kanske är olika på olika platser, men bruksprovet brukar väll göras på ridbana eller i ridhus på rätt bra underlag…?

Annons:
Reko
2015-02-06 10:06
#42

#41 Se #39! MagganS-B vill se trav "på en slät fin lättsprungen bana". Jag antar att hon vill se det på en travbana eller åtminstone en rakbana. Det blir lite annorlunda jämfört med att köra serpentiner eller volter på en ridbana.

Om jag får önska så skulle jag gärna se att alla som godkändes som treåringar ska ha ett godkänt kvallopp åtminstone när de kommer tillbaka som fyraåringar. Är de äldre när de godkänns får de ändå ett år på sig.

MagganS-B
2015-02-06 10:21
#43

#42 Tack, du har fattat "galoppen"!👍

VeronicaP
2015-02-06 10:53
#44

Fast alla travbanor är inte släta och fina och hur ska man kunna lägga en avelsvärdering vid en travbana då de inte har ridhus man kan visa ??

Lite väl överdrivet , man kan ju om man vill kvala sitt russ och då slipper man ju göra bruksprovet på avelsvärderingen.

Man kan ju inte tvinga folk att gilla trav även om vi gör det själva är  min åsikt.

Ett snyggt ridprov är ju många gånger svårare än att få hästen att springa runt på ovalen.

Sen tycker jag att underlaget på Grevagården alltid är bra men jag kan ju ha fel ;)

Annette
2015-02-06 11:56
#45

När jag läser vissa inlägg får jag intrycket att att ett Russ endast duger till att ha som travhäst och så illa är det väl inte hoppas jag.

MagganS-B
2015-02-06 12:23
#46

#44 Det var inte fråga om att gilla trav, Veronica, utan att alla hingstar skulle få samma chans att göra ett rättvist bruksprov och vem säger att visningen och bruksprovet skall göras samtidigt….om du läser ovan så hittar du fakta! Dessutom går inte alla hingstpremieringar på Grevagården!

#45 Nej, men den största avsättningen för russ är faktiskt till travet, både inom och utom Sverige! Vi kan inte hela tiden hoppas på att folk betalar mer än nån tusenlapp för barnhästar och vad håller vi då på med?  Kan dom trava så kan dom röra sig även i dom andra disciplinerna, sen är det upp till var och en uppfödare vad man satsar på, ridning eller trav! Det är rörelseförmågan som räknas och den får du aldrig fram för hand eller att snurra runt med en vagn i ett ridhus!

Tusen
2015-02-06 13:02
#47

Man behöver inte en bana egentligen och inte behöver man väl ha kval för russ som inte ska tävla i trav. Det måste väl ändå få vara upp till hingstägaren.
Men en lite längre sträcka på slät mark gör ändå att ponnyn kan sträcka ut på annat sätt än då den rids i ridhus. 🙂
En hyffsat slät grusväg eller en större parkering skulle kunna stängas av för just den delen. Då kan man välja om man vill göra kör-/ridprovet i ridhus/ridbana eller om man vill köra/rida på den avstängda, raka vägen. 👍

Så himla långt måste man ändå inte köra för att kunna visa upp travet. Se på Islänningarna. Deras uppvisningar och tävlingar har betydligt kortare sträckor än travbanorna. 🙂

MagganS-B
2015-02-06 16:43
#48

Vitsen med travbana är just att grusvägar och parkeringsplatser inte är särskilt lämpliga för ett körprov (inte kvallopp!!!!!). Det är hårt och du måste sko hästen, på en travbana går bra att köra utan skor……Jag anser inte att du kan se ett bra trav på mindre än 4-500 meter! 

Verkar som om folk är livrädda bara för att jag tycker en travbana är lämplig…….Ja, jag vet att trav är fult och jag kommer inte att ändra min avel och jag struntar i om folk är avundsjuka och ger blanka fan i om mina russ har 37 eller 40p men jag vill att dom skall kunna röra på sig……men vakna! Tycker ni att det är rätt att göra ett bruksprov med släpa?????????

Annons:
VeronicaP
2015-02-06 17:25
#49

Men Maggan man måste se att alla avlar olika håll och att just ta de till trav i bruksprov är ju kanske lite tufft då de är många som inte kan något om det överhuvudtaget.
Men ett ridprov eller kör prov kan alla lösa .

Det går att visa ökad trav i ridhus med ;)

Hade det varit så när jag skulle visa fram att de måste visas på travbana så hade nog aldrig jag heller visat fram hästen ( innan jag blev intresserad av ponnytrav)

Maggan de flesta visar väl ändå fram i ridhus på avelsvärderingen och då får man ställa krav på att där bruksprovet ska göras att de är bra underhåll på banan

Tusen
2015-02-06 17:30
#50

 Nog klara ett russ av att springa barfota på en grusväg. Är den oskodd normalt så är hoven härdad nog för att klara av att trava på grus. 
Jag är inte livrädd för att visa häst på travbana, det har jag gjort förr. Tycker bara att valfrihet är det bästa för alla.

MagganS-B
2015-02-06 19:16
#51

#50 Men var är varfriheten nu då?

Eftersom det verkar som det bara är 4-5 stycken som debatterar här och inga andra "tycker" nåt så avslutar jag härmed diskussionen i den här tråden! Ursäkta Pernilla Jobs att vi snodde den! Trodde fler var intresserade av hur bruksprovet gick till, men flertalet verkar som att dom är nöjda med att betäcka med "grisen i säcken"!

Tusen
2015-02-06 19:50
#52

#51 Nej.. Det är ingen valfrihet nu. Men det kan väl bli? 😎

giffan
2015-02-07 00:27
#53

Jag  kan ärligt säga att jag varit rädd för just bruksprovet. Mitt russ har aldrig varit körd i ett ridhus, och inte har han heller dragit släpa, rygga och göra massa annat är han nog ingen hejjare på heller. men trava framåt, det kan han.. om ännu inte så jätte fort.  Vet egentligen inte vad som krävs av dom. Men är dom startade på travet behöver man ju inte göra något prov (vad jag förstått) och då är ju problemet löst.

Annars håller jag med, man ser att hästen kan gå framför något, men inte så mycket mera tycker jag om man ser dom med en släpa..

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Emmelie93
2015-02-07 01:11
#54

#53 Ett vanligt enkelt bruksprov är inte så svårt. Körs med valfri vagn, i skritt & trav. Man gör några halter & volter. Spänner för och av. :) Det du tänker på är nog KBI, och det är inte obligatoriskt. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-02-07 01:12
#55

Och är det fint väder så körs det utomhus i paddocken på Grevagården. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
silarp
2015-02-07 08:55
#56

Så russen är alltså en TRAVHÄST? Och alla ston då? Ska dom också visas i trav? Är det nästa steg? Vi som INTE använder eller intresserar oss för trav, eller för att använda russen inom det, är det vi som kallas att vi inte använder våra russ alls eller?

Lika dumt att KRÄVA en travstart för att få godkänd sin hingst, som att kräva att den ska göra treårs med vissa poäng på hopp o galoppen.

silarp
2015-02-07 08:58
#57

#44 och #47 instämmer med er.
Och JA, jag kan tycka att det ä ok att göra Bruksprov med släpa. Men är det inte så att man KAN ha en travstart istället för bruksprov? Då är det väll redan där valfritt? Eller ses det som ett problem, att den hästen som HAR en travstart, inte kan dra en rockard på avelsvärderingen också, eftersom den banan inte är slät?

Tusen
2015-02-07 12:52
#58

Kval i trav räknas likväl som bruksprov. Så på det viset är det valfritt. KBI är något annat.Frivilligt)

CarinaA
2015-02-07 16:36
#59

Jag tror inte att någon som betäcker sitt sto "köper grisen i säcken", utan man tänker noga igenom sitt val ! Väljer man att betäck en med en ung hingst som inte är "varudeklarerad", så gör man det kanske för att den har en íntressant stam  ! väljer man att betäcka sitt unga sto så gör man kanske det med en meriterad hingst för att en av föräldrarna ska ha meriter ! o vilket fall som helst så betyder inte ett enklare bruksprov så mkt, det kostar bara hingstägaren tid o pengar ! har man inte själv möjlighet så måste man ju anlita någon hjälp. Har man själv kunskap o möjlighet så kan man faktiskt få sin unga russhingst tävlad i vilken gren som helst för att marknadsföra den på det viset !

Ska man ha ett "bruksprov" som generar ston att betäcka då pratar vi plötsligt om rätt så stora pengar för att kunna utbilda o visa fram hingsten, det är tillräckligt stor förlust redan idag att ha en gdk russhingst !

Däremot så tror jag att vi missar ett och annat guldkorn för att hingstarna är dåligt förberedda, kanske pga av okunskap el kanske tidsbrist .

VeronicaP
2015-02-07 20:16
#60

Man kan ju faktiskt som andra har skrivit alla redan nu göra sitt bruksprov genom att kvala den på travet och där finns ju valfriheten alla redan nu

Tror verkligen inte att någon betäcker med grisen i säcken .

Erja
2015-02-08 09:49
#61

Det finns ju många många stoägaren som betäcker med hingsten, som bor närmaste…

Reko
2015-02-08 11:30
#62

#48 o #57 Att köra med släpa gäller bara frivilligt körprov för treåringar och det räknas inte som bruksprov. Ett bruksprov för russ ska innehålla både skritt och trav. Däremot kan ett bruksprov räknas som frivilligt körprov för treåringar.

Annons:
Reko
2015-02-10 10:24
PernillaJ
2015-02-10 11:26
#64

#63 Lägger katalogen här som fil också 🙂

MagganS-B
2015-02-10 12:28
#65

Tack Pernilla!

Reko
2015-03-01 13:14
#66

Hur går det på Gotland?

PernillaJ
2015-03-01 14:00
#67

Tre nya hingstar, grattis allesamman!

Treåringar:

  1. Gundar, mkh 120 cm, 98788=40 p, G
  2. Dinkelsson, 124 cm, 88888=40 p, G
  3. Åhoj, 125 cm, 77888=38 p, ej gdk

Brogårds Mustang 680, struken

Helix från Puser, 126 cm, 89789=41 p, G I

Skottjar, 125 cm, 87777=36 p, ej gdk

Darius Roll 491, höjning till ELIT (postumt)

Emmelie93
2015-03-01 14:14
#68

Bugar & bockar för resultatet Pernilla! 😃

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Stallmima
2015-03-01 22:33
#69

Grattis till alla nya godkända hingstar!   🌺

Annons:
VeronicaP
2015-03-01 22:49
#70

Grattis till era nya godkända hingstar

Reko
2015-03-02 10:55
#71

Bilder?

PernillaJ
2015-03-02 18:44
carro83
2015-03-03 22:03
#73

var hittar jag vilka som är anmälda till grevagården. är intresserad av vilka fantom avkommor som ska visas där

Reko
2015-03-04 05:16
#74

#73 Se #6!

Snoffan03
2015-03-05 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#75

Bild på nygodkända Helix från Puser (e Exact 630 u Hilla 3870 ur Rival G 464).

89789 =41p

Muntlig kritik här: 

https://www.youtube.com/watch?v=nE0FePjhMq0&feature=youtu.be

Reko
2015-03-06 21:05
#76

Kvällen är räddad! Katalogen har kommit…

Annons:
Annette
2015-03-07 12:13
#77

Kan man hitta tidsprogrammet för Grevagården någonstans på nätet?

Reko
2015-03-13 13:48
#78

#77 Det finns på russföreningens hemsida.

Reko
2015-03-17 08:53
#79

I morgon är sista anmälningsdag till Wången. Tillkommer det något mer russ?

Emmelie93
2015-03-27 19:02
#80

7st nygodkända 3-åringar 1a Allgunnens Hard 99879- 42p 2a Stabil KL 98889- 42p 3a Sabel KL 88899-42p 4a Fåglabäcks Karl Einar 98978-41p 5a Manet 98878-40p 6a Skans KL 88888-40p 7a Solid KL 88888-40p Reservation av ev fel

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-03-27 22:22
#81

Resultat för alla 3åringar 21. Allgunnens Hard 99879-42p 22. Equus Feruss 77777-35p 23. Fåglabäcks Karl Einar 98978-41p 24. Glorias Galant 77787-36p 25. Kram-Go 87877-37p 26. Manet 98878-40p 27. Moré 87878-38p 28. Mormors Johan 77678-35p --------------------- 29. Mormors Ztrindberg 77877-36p 30. Märkant STRUKEN 31. Nabbens Fridholf STRUKEN 32. Raust 78678-36p 33. Sabel KL 88899-42p 34. Salut KL 87668-36p 35. Savoj KL 87788-38p 36. Sibborp's Walentino 87877-37p ---------------- 37. Skans KL 88888-40p 38. Snits KL 88867-37p 39. Solid KL 88888-40p 40. Spenser KL 77898-39p 41. Stabil KL 98889-42p 42. Ullenes Platon 87777-36p 43. Unikum STRUKEN 44. Vindar 98877-39p 45. White Russian 88877-38p Reservation för ev fel.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Anemona
2015-03-28 07:43
#82
Carpedium
2015-03-28 19:27
#83

Resultat från dagen vore trevligt…

Annons:
Laura I
2015-03-29 11:05
#84

Vart finns resultaten från gårdagen?

PernillaJ
2015-03-29 11:30
#85

#83 #84 Det enda jag vet är att det blev två nygodkända hingstar, Libin (42 p) och Umbrid (41 p). Grattis till ägarna 🙂

Cara-Mia
2015-03-29 20:55
#86

Sibborp´s Wiktor 685 gick 5:a med 99787=40p  och bruksprov/körning med 8999= snittpoäng 8,75

Emmelie93
2015-03-29 21:09
#87

Endast Libin & Umbrid blev nygodkända igår. Poäng vet jag tyvärr inte på övriga

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Wruss
2015-03-29 22:33
#88

Se mina bilder och även de flesta resultat på "Fotograf Pernilla Hägg" på Facebook:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.936336796390614.1073741889.180244391999862&type=1

MagganS-B
2015-03-30 08:11
#89

Tydligen modernt med fuxar…….Var finns dom andra färgerna som är typiska russfärger?

VeronicaP
2015-03-30 09:42
#90

Snyggt med fuxar :D  Fast de är ju inte färgen som gör hästen 😉

Men där är ju både bruna , Isabeller , ser ut att vara någon bleksvart eller gulbrun med och tom någon tigrerad , så där är väl en massa russ färger 🙂

Annons:
Tusen
2015-03-30 10:09
#91

Två tigrerade varav en bleksvart och tigrerad. Skitcoolt! Gick tyvärr inte igenom..😕

PernillaJ
2015-03-30 10:36
#92

#90 #91 Om vi ska vara petiga visades 5 tigrerade hingstar:

  • Equus Feruss, isabell tigrerad
  • Salut KL, brun tigrerad
  • White Russian, brun tigrerad
  • Trusst Me 687, brun tigrerad
  • Guld Wille Viking, (blek)svart tigrerad
Tusen
2015-03-30 13:26
#93

T.o.m. det. 😉Konstigt att ingen gick igenom nu när det väl bara är Norrvedas Guld som är aktiv i aveln och tigrerad. White Russian var väl närmast av dessa? Trodde 38 p skulle kunna räcka med den färgen (+2p) dessutom. 🤔

Emmelie93
2015-03-30 13:32
#94

Dem får +1 för färgen :) Och Trusst Me är också i aveln :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tusen
2015-03-30 14:36
#95

Får man endast +1p färgen? Jaha! Det hade jag ingen aning om. Trodde man kunde få +2 p precis som man kan få vid prestation. Där ser man.

Just ja. Trusst Me. Trodde inte han var godkänd. Inte ens att han var tigrerad då det inte syns på bild. Men du har helt rätt. 🙂

Reko
2015-03-30 15:26
#96

Ni glömmer Linus, han kom tillbaka och kunde lösa licens i fjol. Men det är ändå en sällsynthet att se så många tigrerade russ samlade som det var i helgen.

MagganS-B
2015-03-30 16:12
#97

Det jag är förvånad över är alla fuxar! Fux var förr en ganska sällsynt färg på russ men nu finns dom i överflöd. Är det verkligen meningen att man skall gå ifrån ursprungsfärgerna? 

Likadant ifrågasätter jag varför det står i avelsplanen att man skall se till att hingstar från olika blodslinjer godkänns för att behålla den genetiska bredden…….syns heller inte mycket av eftersom dom, i mitt tycke, alltför ofta blir ratade! Där om någonstans är det väl verkligen befogat med +2!

Annons:
Angel
2015-03-30 17:41
#98

Nu vet jag inte hur läget är med 'hotade linjer', men det borde väl vara viktigare att behålla bredden än att stirra sig blind på poäng..? Andra raser kan säkert luta sig på det, men är 40p verkligen prio ett för våra russ?! Intressant tycker jag :)

PernillaJ
2015-03-30 17:55
#99

Resultat fyraåringar:

  1. Matteus 683, 99898=43 p, GI -17
  2. Rital KL 684, 99888=42 p, GI -17
  3. Libin 700 (prel.), 98889=42 p, GI -17
  4. Umbrid 701 (prel.), 99878=41 p, GII -17
  5. Sibborps Wiktor 685, 99787=40 p, GII -17
  6. Rekyl KL 686, 88798=40 p, GII -17
  7. Trusst Me 687, 88877=38 p, GII -17

Övriga fyraåringar, ej gdk enligt rasvisa krav:

  • Fazit, 77788=37 p
  • LGJS Felix, 77779=37p
  • LJGS Findus, 66698=35 p 
  • Poseidon Trot, 76687=34 p
  • Ragg KL, 87868=37 p
  • Skullagårds Ragnar, 77779=37 p
  • Zidane Zojvide, 66587=32 p
PernillaJ
2015-03-30 17:58
#100

Äldre hingstar:

  • Ernst Ricardo, 78787=37 p

  • Guld Wille Viking, 77788=37 p

  • Björksta Ymer Dar, 87688=37 p

  • Petro, 77778=36 p

  • Greger Gross 572

  • Qum 609, höjning till avelsvärdeklass A -17

  • Najk 486, höjning till avelsvärdeklass A -17

silarp
2015-03-30 18:11
#101

jag fastnade för White russian, och honom hade jag varit sugen på till ett av mina ston, så det var synd att han inte gick igenom tyckte jag! Trevlig modell och rolig färg!

VeronicaP
2015-03-30 18:36
#102

Vet inte om jag tycker att fuxarna finns i överflöd direkt , alla färger finns de väl eg gott om , bara tigrerade är mindre i antalet.

Kan ju vara så att något år är de fler fuxar som visas fram hingstmässigt beror kanske på vilken hingst som var poppis för 3 år sedan ;)

När jag visade min bruna så var de i stort sett bara en massa bruna och inga andra färger :D

Tycker att alla färger ska finnas och att alla är lika mycket värda, sen att man själv har kanske en favorit färg mer än någon annan så kommer de nog alltid att vara .

#101 Tycker också att han ser fin ut , han kanske behöver något år på sig att mogna och växa till sig, var väl rörelserna han sk åkte på och de kan ju bli bättre när de växt färdigt.

Reko
2015-03-30 19:49
#103

#99 Findus och Felix har bytt poäng med varann. Det var Felix som fick 37 och Findus 35 poäng. #100 Vad fick Greger Gross? #101 Kan inte halvbrodern Trusst Me vara ett alternativ? Han är också tigrerad men minimalt. Avkommorna kan däremot bli mer "färgade". När jag var liten hade vi ett sådant sto som fick en avkomma som blev melerad.

Emmelie93
2015-03-30 19:59
#104

#103 Greger Gross var struken

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
PernillaJ
2015-03-30 20:19
#105

#103 Ojsan. Jag har tyvärr inte access så jag kan korrigera i mitt inlägg #99, kanske någon Medarbetare har lust att rätta?

#103 #104 Greger Gross 572 var nog inte struken, jag tror han skulle få en höjning till avelsvärdeklass GI -17 (tack vare exteriöra meriter). Han hade tidigare GII -17, en sån höjning kan göras 'pappersvägen', hingsten behöver inte vara fysiskt på plats vid avelsvärderingen.

Emmelie93
2015-03-30 20:23
#106

#105 ändrat! 

 jag fick den infon av ägaren/vän till ägaren.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
2015-03-30 20:24
#107

Eller ja, att han inte skulle vara på plats.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

MagganS-B
2015-03-30 21:07
#108

#102 Läs stamboken, räkna ut procenten! Jag har personligen ingen favoritfärg (vilket jag heller inte skrev), men det blir lite snedvridet när rasen förut dominerats av mörka färger!

silarp
2015-03-31 13:21
#109

#103.. kanske det… men honom har jag inte " fastnat för"… så det får jag kika på när det blir aktuellt…. 🙂

Fidelia
2015-03-31 17:04
#110

#101 White Russian får en ny chans nästa år. Han ska nu köras och tränas för att kunna slappna av och visa sina fina rörelser han faktiskt har,  när han inte visar piaff. Så du får hålla tummarna för honom då.

Lina-P
2015-04-01 08:21
#111

Vart hittar jag startlistan till wången?

Annons:
Reko
2015-04-01 09:58
#112

#111 I #6 hittar du de anmälda men du kanske menar i vilken ordning de kommer. Katalogen har inte kommit än så något startschema kan jag inte bidra med.

VeronicaP
2015-04-01 11:40
#113

#110 då får vi hålla tummarna till nästa år :D

StuteriSolo
2015-04-01 19:50
#114

#110 men piaff som är så fint 😃 fast domarna har kanske litet svårt att se steglängd och de bogfria lätta rörelserna :D :D, åk ut och träna bland andra hästar så mycket ni orkar, jag har också haft en vackert piafferande hingst….(och tänk om de kunde göra det på kommando också!)

silarp
2015-04-02 08:06
#115

#110 menar du att du ska testa igen?! SÅÅÅ spännande!!!! Piaffen var verkligen fin, men jag insåg oxå att domarna inte vart lika imponerade..! 
Skulle vara riktigt kul om han kunde gå igenom!

Reko
2015-04-02 13:46
#116

#111 9.30 börjar bedömningen av russen.

Benedicte
2015-04-02 23:21
#117

#25, jag har anmäld min Lojstas Starlight, igen, till Boden. I håp om att dom i år ska tycka han förtjänar en plats bland avelshingstarna i Sverige också.  Om jag har förstått rätt så har han en mycke interressang gammal stam, och jag upplevar ofte att få fina kommentarar om hur lik han är den "gamla" russen. Han är mycke bättre tränat den här gången, så jag håppast domaren tycker om hannom. Finns tre fina avkommor i Norge efter hannom. Trava kan han ju också med fina rekordet 1.54.2. Jag håller tummarna för min snälla svarta hingst.

Ändå några hingstar försvinner til tex Norge, finns det flera av oss som håppast att få godkänning också i Sverige. Vi brinner för denna Svenska ras även vi har fina Norska raser. Mina garner uppföder Lyngs ock fjordhäst och dom fattar inte vad jag driver uppfödar "svenska" ponnisar, hehe. Fast russen är ju bäst ;)

Reko
2015-04-03 10:17
#118

Sista anmälningsdagen till Boden i dag. 11 anmälda när jag tittade nyss. 20 st är anmälda till Wången varav 4 st russ.

Annons:
giffan
2015-04-05 08:41
#119

Någon som vet var man kan hitta katalogen?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

giffan
2015-04-07 23:33
#120

Ingen katalog till wången??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Reko
2015-04-08 05:41
#121

#120 SH borde ha att sälja. Det är de som är arrangör.

garrilina
2015-04-12 14:06
#122

Katrinebergs Pardon fick 40 p och nygodkänd i dag på Wången

Tittut
2015-04-12 14:20
#123

Grattis! Vad kul!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
2015-04-12 14:22
#124

Katrinebergs Pardon för ju med sig en inte alltför väl representerad stostam också. Tummen upp för det!

http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=261514

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2015-04-12 14:39
#125

Äntligen! Suck!😃Tog bara 54 år från det jag fick hans mormors mor!

Annons:
Bemydream
2015-04-12 14:42
#126

Vad fick dom andra russen för poäng? :-)

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

garrilina
2015-04-12 14:51
#127

Vet bara i nuläget att Znarv fick 35 p.

PillanHK
2015-04-12 15:03
#128

Här är resultaten med reservationer för att jag kan ha hört någon siffra fel :)

Sibborp´s Zargasso 77688-36p 

Stuffa Runt 76787-35p

Katrinebergs Pardon 89797-40p

Znarv 77687-35p tyvärr fann de ett kraftigt blåsljud på honom

Arn de Gothia 640 upphöjd till GI till 2017

trolldalen
2015-04-12 18:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

Sibborp´s Zargasso

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

trolldalen
2015-04-12 18:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#130

Stuffa Runt

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

trolldalen
2015-04-12 18:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Znarv

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

trolldalen
2015-04-12 18:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Katrinebergs Pardon 

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Annons:
trolldalen
2015-04-12 18:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Arn de Gothia 640

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

trolldalen
2015-04-12 18:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Idag hade vi som var på hingstpremieringen på Wången inte vädergudarna med oss. Snö/slask hela dagen, upp till 10 cm snömodd på vägarna. Men vilken intressant dag. Fina hästar och glada människor med blöta fötter! Elva hingstar visades var av fem vart godkända, ingen dålig siffra. Sen visades det hingstar för sundhetskontroll och höjning. I pausen vart vi bjudna på ett riddarspel som roade publiken.

Sista fotot visar Arn och Per-Anders Sekund titta på blöta benen så kan ni ana hur blöt vi haft idag😐

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

VeronicaP
2015-04-12 21:35
#135

Grattis till  godkännandet av Katrinebergs Pardon

garrilina
2015-04-12 22:06
#136

Tack för bilderna Mari 🙂

Reko
2015-04-13 22:10
#137

#134 Vilka andra blev godkända? Jag hade fullt upp med mitt så jag såg eller hörde inget. Är nyfiken även på de andra raserna.

PernillaJ
2015-04-13 22:37
#138

#137 Katalogen bifogas som pdf-fil. Nygodkända hingstar:

  • Stormtorpets Maximuz, 101-15 cm, 88888=40 p
  • Månstorps Quatro, 104-15 cm, 89789=41 p
  • Katrinebergs Pardon, 128-17 cm, 89798=40 p
  • Mánadis Casper, 147 cm, 88888=40 p
  • Lupin, 153 cm, 88889=41 p
VeronicaP
2015-04-14 10:16
#139

Stort Grattis till alls om fick in sina hingstar stora som små :D

Annons:
Reko
2015-04-15 07:20
#140

På jennystaaf.com finns fler bilder från Wången. Zargasso gjorde dock inget KBI men väl ett FrivilligtKörProv i unghingstutbildningsprogrammet.

PernillaJ
2015-04-26 07:54
#141

Inga nytillskott i russaveln vid gårdagens avelsvärdering, årets sista för hingstar, i Piteå (flyttat fr Boden).

Mintus, 87777=36 poäng, körprov 6665

Lojstas Starlight NG 051, 88677=36 poäng

Bilder finns på jennystaaf.com

Upp till toppen
Annons: