Annons:
Etikettavel
Läst 3847 ggr
Erja
11/12/14, 1:29 PM

Statistik betäckingar / registreringar

Finns det färdigt statistik hur många ston är betäckt i år och hur många föl är född/registrerat?

Annons:
Emmelie93
11/12/14, 2:54 PM
#1

318 betäckta russton iår. Vet ej hur många födda föl.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

MagganS-B
11/12/14, 3:29 PM
#2

Kommer bara att födas strax över 200 föl eftersom vi vet att en del försvinner "på vägen"! Snudd på katastrof! Men så blir det när ekonomin är sämre och efterfrågan minskar. Det hjälper inte att rasen är utrotningshotad och att man får fölbidrag, tyvärr!

Erja
11/12/14, 3:55 PM
#3

Så under de senaste tio år har betäckningar gått ner 50%! Ja-a, vad kan man säga :(

I Finland har vi egen ras, kalltblodigt Finsk häst - som ni har Nordsvenska - och vi har gått ner till 1400 betäkningar med dom. Och det är helt katastrof här, det har bildats t.ex. adress som ska skickas till riksdagen. Det behövs nu statens stöd.

Vad kan vi göra för russ?! Jag har betäckt sju ston så jag har verkligen gjort nånting  😉

Tusen
11/12/14, 5:48 PM
#4

Vi får hoppas att projektet kring "Russet som naturvårdare" faller väl ut. Då kanske fler vill ha russ på sina marker. Kanske det är nästa steg.

orangeh
11/12/14, 8:24 PM
#5

Mina ston vill inte ens bli med föl, annars hade det stått ett föl här i år och två nästa år. Men icke! :/

Emmelie93
11/12/14, 9:47 PM
#6

Jag själv har betäckt alla mina ägada ston (4st)! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Annons:
StuteriSolo
11/13/14, 10:45 AM
#7

Vi betäckte inte någon i år, men fick föl både 2013 och 2014 efter uppehåll sedan 2007.

Tusen
11/13/14, 11:59 AM
#8

Jag skulle kunna betäcka varje år om det bara fanns köpare. Nu gör det inte det och jag har tyvärr inte obegränsat med utrymme eller pengar för att ha ponnysar i olika åldrar gåendes hemma livet ut. Önskar jag kunde ha ett eget "Lojsta Hed" här hemma. Skulle jag vinna flea miljoner skulle jag absolut satsa på mitt eget "lojsta hed". 😍

Reko
11/13/14, 12:15 PM
#9

#8 Jag har en annan bild än du och har också betäckt fler ston än förra året. Tre russ har jag sålt i år (körda) och har en bekant som sålt fem unghästar. Det är mycket roligare att se positivt på framtiden!

Reko
11/13/14, 12:19 PM
#10

I senaste Ridsport görs en sammanfattning av årets betäckningar och där konstateras en uppgång hos nordsvensken efter förra årets låga betäckningssiffror. Med krafttag går det att ändra!

Tusen
11/13/14, 12:41 PM
#11

#9 Så roligt! Då kanske det börjar vända nu då?!

Emmelie93
11/13/14, 1:18 PM
#12

Jag har heller inte haft problem med att sälja hästar…. för någon vecka sen sålde jag en valack som var både riden & körd för en rätt bra peng.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tusen
11/13/14, 1:30 PM
#13

Färdiga hästar tror jag säkert att man kan få sålda, men alla unghästar? Ska det verkligen behöva gå minst 4 år (eller mer) från att fölet är fött tills dess att jag får mina uppfödningar sålda? Ja, förmodligen och då har jag inte plats att ta föl varje år. De ska ju ha någonstans att vara också innan de blir "färdiga".

Äldre hästar har vi också sålt men om man inte kan sälja av unghästarna måste jag ju vänta tills de äldre blir sålda innan jag vågar ta nya föl. Och då blir det inte så många betäckningar.

Annons:
Reko
11/13/14, 1:54 PM
#14

#13 Tittar du på köpesannonser verkar B-ponnyer vara unghästar fram till 15-årsåldern. Då blir det få föl, även för min del…

VeronicaP
11/13/14, 2:26 PM
#15

Nästa år ska vi betäcka ett russ

Linnea
11/13/14, 2:39 PM
#16

#3 Enligt Hippos.fi är finnhästen Finlands nationalhäst. Kanske skulle införas här också och då borde det ju bli antingen nordsvensken eller russet som blir nationalhäst. Kanske får lite mer uppmärksamhet då.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
11/13/14, 3:55 PM
#17

#14 Jag tror du förstår vad jag menar med unghäst.

Erja
11/14/14, 8:59 AM
#18

Jag vet och förstår att alla kan inte betäcka så många ston / varje år. Men vi måste agera innan rasen är helt försvunnit.

Emmelie93
11/14/14, 3:42 PM
#19

Jag tror mycket på att båda förändrarna ska ha presterat något för att man ska kunna sälja unghästar bättre! Det finns många russ där varken mamman eller pappan inte har gjort ett smack. Förutom utställning då….

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

ryttarn
11/18/14, 6:54 AM
#20

#19 Ja, jag tror det oxå. Men det finns ett annat problem och det är kunskap. Alldeles för många russspekulanter har ingen aning om vad som får ett russ att prestera. De tror att bara russet är efter någon av de tre populäraste hingstarna så kommer de vinna SM. Utbildning om vad som får en ponny att prestera och extriörkunskap borde ligga högt på schemat för travskolor och ridskolor men saknas tyvärr ofta helt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
MagganS-B
11/18/14, 4:24 PM
#21

#20 Dessutom tror folk att dom högättade russen springer av sig självt, men man måste träna även dom och dom flesta hästar måste lära sig vad det är man begär av dom…..inte alla vet från början var målet är!

Erja
2/23/16, 7:10 PM
#22

Nu vet vi hur många föl är född - eller registrerat - från 2014 betäckningar.
Det finns nu 205 russföl i register födda 2015.

318 betäckningar > 205 registrerade föl = 65 %

Hur många betäckningar var i år?
Det blir brist om russ t.ex. i travtävlingar om några år.

Stallmima
2/23/16, 8:16 PM
#23

#22  Oj det var många som försvunnit, undrar var de restrerande har tagit vägen?  Skall inte dessa redovisas på något sätt?

Reko
2/24/16, 10:16 AM
#24

#22 393 ston betäckta i fjol.

Tusen
2/24/16, 11:07 AM
#25

#23 Alla ston tar sig ju inte (och betäckningen skall ändå registreras) andra kastar innan det är dags för fölning och några dör vid födseln (strax innan, under eller strax efter). Så finns det ett litet antal som inte registreras. Men jag tycker nog att russuppfödarna är väldigt mycket bättre på att registrera sina uppfödningar, än många uppfödare av andra raser.

Erja
2/25/16, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Jag är ju orolig om dom siffror att hur många blir inte dräktig eller kastar, det är nånting man borde ta redo och följa dom siffrorna också. Tror också att mesta registrerar födda fölen.

Vet inte hur Blå Basen funkar för dom som är administratörer där - kunde man söka därifrån olika information; t.ex. dräktighets-%, fölnings-% ? Det är nånting man skulle vilja se som stoägare från olika hingstar.

I Finland, på vår fin Heppa-system, där hittar man "allting" på ett sidan (bild).

Stallmima
2/25/16, 8:08 PM
#27

Finland har ju överlägset bra registreringssida för hästar, man ser verkligen allt  👍

Annons:
RC71
2/26/16, 12:49 PM
#28

Det är stoägarens ansvar att resultat av betäckning rapporteras in oavsett om det fötts ett föl eller inte.

Upp till toppen
Annons: