Annons:
Etikettbetäckningar-fölningar
Läst 3667 ggr
Qalaspuff
10/24/14, 11:11 AM

Hingst som lämnar snällla avkommor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten fundering. Mitt sto Guldhagens Debbie har så pass tufft psyke att jag vill vara så säker som möjligt på att hingsten jag ev. betäcker henne med lämnar lugna, snälla, gärna lite mesiga avkommor. Sedan är Debbie isabell och dessutom maxad så en hingst utan gulanlag som lämnar litet är en bonus! Länk till Debbies stamtavla: http://www.blabasen.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=137021

Annons:
Tusen
10/24/14, 11:27 AM
#1

Nu finns ju inte varken Drömprinsen eller Trojka Viking i aveln men de lämnade i allmänhet väldigt rara avkommor. De blev väl kanske inte mesiga men lugna och kloka. Kanske någon nära släkting till dessa hingstar kan passa. 

Tyvärr känner jag inte till så många hingstar vars avkommor jag har bra koll på. Annars finns det ju fantastiskt många fina hingstar som lämnar trevliga avkommor fast jag tror  att de blir vad man gör dem till, dels att stoet är den som präglar sitt föls temperament mest. Det är ju hon som fostrar.

Qalaspuff
10/24/14, 11:39 AM
#2

#1 Tack för svaret! Och det är väldigt sant. Debbie är väldigt väluppfostrad, men vägen till den hon är idag har varit långt från enkel p.g.a hennes stentuffa psyke. Allt nytt välkommnar hon med stress och ilska, aldrig träffat en annan häst som blivit så arg, därav min önskan att betäcka med en hingst som lämnar snälla, gärna åt det mesiga hållet, avkommor.

Emmelie93
10/24/14, 11:54 AM
#3

Skotte! Jag har 2 st efter honom, en 3åring och en 1åring! Kanon snälla bägge 2! Riktigt kloka är dem också! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Reko
10/24/14, 12:02 PM
#4

#3 Nja, Skotte har ju gulanlag liksom stoet så riskerar man en blåögd gräddvit avkomma. Kanske sonen Ernst Ronaldo i så fall?

Hagelberg
10/24/14, 12:17 PM
#5

Jag personligen gillar Skotte, han lämnar snälla barnponnyer. Eftersom han är gulsvart får du testa någon av hans söner. Zatsiki är isabelle och Cayenne ganska stor. Kvar har du Ernst Ronaldo, testa honom. Jag har själv provat alla tre sönerna och tycker alla avkomer jag fått är mjuka i psyket.

Qalaspuff
10/24/14, 12:22 PM
#6

Det verkar ju peka på Ronaldo då! Det trixiga är väl bara avståndet, och med tanke på hans karriär lär han nog inte vara ute för att lånas ut till Norrbotten heller! Hur är det med semin för russ, existerar det eller blir det svindyrt?

Annons:
Emmelie93
10/24/14, 12:42 PM
#7

Oj! Min andra kommentar skickades inte. Tänkte skriva att jag missade din sista mening ang gulanlaget! Annars finns det Njord! Väldigt fin hingst, jag själv har brtäckt mitt sto med honom i år! Väldigt fint psyke! :) Han har tävlat höga klasser i körning, han har även kvalat till SM i brukskörning till nästa år!

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Emmelie93
10/24/14, 12:45 PM
#8

Tror ingen hingst står på semin längre… Tyson gjorde ju, men går även nu på naturligt. Ja det är rätt dyrt med semin. Kliniken nära oss är ganska billiga i alla dina priser, och dem tar runt 2000-2500 per seminering… Sedan ska ju frakten för sperman tillkomma.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Hagelberg
10/24/14, 1:40 PM
#9

Ojdå, Norrbotten var ju lite långt. Boka Joker lämnar nog mjuka avkommer. Sibborps Wiktor verkade mkt trevlig i psyket när han visades fram i våras. De står lite närmare, annars måste finnas trevliga hingstar i norra Sverige?

Qalaspuff
10/24/14, 2:01 PM
#10

Debbies pappa Allgunnens Yes samt Edgar är de hingstar jag vet står nära. Men med Edgar blir det lite mycket släktingar i stammen känns det som, honom använder vi hellre till något av våra andra ston till! Var står Sibborps Wiktor någonstans?

Reko
10/24/14, 2:19 PM
#11

#10 Östergötland! Du har ju Stuves Monopol och Glorias Cumulus hyfsat nära men de vat jag inte närmare hur de är eller lämnar.

savrarpstuteri
10/24/14, 10:52 PM
#12

Sibborps Wiktor var en liten hingst som gick direkt till hjärtat när jag såg honom i våras när han blev godkänd ❤️!
Vilken utstrålning…..temperamentsnedärvning vet man ju inte än.

garrilina
10/25/14, 8:18 AM
#13

I Hälsingland står våra hingstar Kurant 462 och Mellanbyns Aragorn 679 båda lugna hingstar och vi tycker är att Kurant lämnar avkommor efter sig som inte blir så vassa även om modern är det. Aragorn är Kurants son och han är lugnare än sin far och har verkat sin andra säsong inom aveln i år.

Annons:
isla
10/25/14, 10:12 AM
#14

Sibborps wiktors halvbror, Wilnius (samma mamma), ägde vi flera år och han hade ett kanonfint psyke. Om jag minns rätt så gick han i ridverksamhet innan han kom till oss och hos oss gick han både som "barnponny" och som handikapphäst. Han var kanon med både föl och ston och gick med unghingstarna vintertid. Vad jag vet så hade även Wiktors pappa ett bra psyke.

Christensson
10/25/14, 10:41 AM
#15

Jag tycker du ska köpa en trevlig unghäst efter ett annat sto så slipper du (kanske) samma problem med den som du haft med denna. Köper du en gul fölunge så får du ett vackert par!?  Det är stoet som präglar fölungen - den kommer med stor sannolikhet bli ganska lik sin mor.  Köper du en kan du välja både färg och kön och kolla temperamentet…….

Den hingst som jag vet som förärver ett mycket bra temperament är Ilead.

Qalaspuff
10/25/14, 6:13 PM
#16

#15 Det är något jag funderat på också, men saken är att jag vill ha ett föl just efter henne eftersom hon har flera väldigt bra egenskaper utöver sitt instabila psyke, som sin körbarhet, sina rörelser och sin kapacitet för saker. En Debbie med stabilare psyke hade varit det bästa russen jag haft, mest troligt! Därav mitt intresse i att betäcka henne, sedan har jag sett flera ston som mognat enormt efter att ha fått vara mammalediga, också en anledning till att jag vill betäcka henne. Det är dock inte 100% säkert att det blir några föl för hennes del, det återstår att se!

MagganS-B
10/26/14, 9:55 AM
#17

#16 Dom flesta hingstar jag känner är väldigt trevliga, har inte hört om nån som varit helt galen…..Det mesta hos hingsten beror också helt på hur han är uppfostrad. Att säga att nån hingst är snällare än en annan är svårt. Jag tror din Debbie lugnar säkert ner sig om hon får ett föl! Sen gäller det att skapa ett förtroende människa/föl så fort som möjligt!

Qalaspuff
10/26/14, 7:40 PM
#18

#17 Väldigt sant! En del hästar är ju bara lite nervigare än andra, snäll är fel ordval egentligen, de blir ju som sagt vad man gör dem till, så det har du rätt i! Det har funkat bra med övriga föl vi haft; att man pysslar med dem från det att de föds och framåt så blir de riktigt trevliga, borde funka lika bra i det här fallet kan man tycka!

silarp
10/27/14, 8:44 AM
#19

…nja…. riktigt så enkelt är det nog inte… .tyvärr…
men det finns andra trådar om ämnet…
Jag anser att jag behandlar alla mina föl på samma vis, även unghästar och uppåt… MEN jag har ändå fått avkommor som INTE fungerat lika "enkelt" som dom andra, utan haft ett HELT annat temperament, -tom halvsyskon till andra som är HUR coola och okomplicerade som helst,, så nog vill jag ändå påstå att hingstvalet har betydelse..!

Qalaspuff
10/27/14, 7:44 PM
#20

Det är ju inte bara en sak som avgör hur en häst blir, alla delar spelar ju roll, såsom temperament som nedärvs från föräldrar och sedan hur fölet uppfostras och hanteras, så egentligen har båda rätt om man bara plusar ihop hingstval och uppfostran/hantering från födseln!

Annons:
silarp
10/27/14, 9:25 PM
#21

japp, men om man har ett från början lite "vassare " sto, hade jag valt en cool o "snäll" hingst… kanske inte lika "vass" alltså…

Qalaspuff
10/27/14, 10:28 PM
#22

Det var precis vad jag var ute efter med Debbie, förstår precis hur du menar!

janehellen80
10/28/14, 11:58 AM
#23

Hadar är supergo kille … har träffat många avkommor till honom å har ett själv.. Gin är ju supertrevlig kille med och har två avkommor efter honom som är trevliga.. dock e dom bara 6 mån nu .. men med rätt hand från början tror jag du vägleder ditt föl rätt oavsett hingstval.. nu när du vet hon är tuff så börja hantera fölet tidigt .. Lycka till m ditt hingstval

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

[Justie]
10/28/14, 10:35 PM
#24

Jag rekommenderar Ernst Ronaldo :) Han är dessutom inte så stor 🙂

Tinula
10/29/14, 7:58 AM
#25

Jag tänker vara en supertråkig surtant och säga att jag inte tycker du ska betäcka henne alls. Ett sto med ett stentufft psyke, som stressar upp sig och lätt blir arg. Ett sto där det har varit en lång resa att få henne så väluppfostrad som hon är idag. Ett sådant sto hör, enligt min mening, inte hemma i aveln alls. Det finns inga garantier för att du får ett trevligt föl efter det stoet bara för att hingsten brukar lämna lugna trevliga avkommor.

silarp
10/29/14, 9:32 AM
#26

Jag tror att #25 kan ha rätt, men det kan endast ägaren avgöra som känner stoet bäst!
Och det här med att vara "med fölet" från början, kan låta enkelt och självklart…. men jag vet av erfarenhet, att det kan vara lättare sagt än gjort! Har man ett surt o vasst sto med en eller ett par mycket trevliga egenskaper som du väldigt gärna vill avla på, då får man ”ta ” arbetet som man då vet om och kan vara förberedd på ska komma…

Jag förstår mycket väl att man vill betäcka SITT sto, och sentementaliteten i det, för jag är likadan själv… men med mitt egna sto Tekla, har jag fått arbeta mer än dubbelt så hårt för att komma halvägs gentemot vart jag kommit med mina andra unghästar vid samma ålder..

Jag anser inte att jag är någon direkt nybörjare, men min tekla har testat varenda gräns, och klampat över de flesta också,,,, men efter att ha testat tesen ”envisast vinner” och försökt tänka att hon kanske ”mognar senare”… så har jag faktiskt en 3,5 åring som nu är inriden iaf,,, och som är HUR trevlig o mysig och snäll som helst-och även trafikvan och snäll mot barnen. Hon är otroligt lätthanterlig idag, om än lite envis och bestämd i sitt sätt, MEN, -hon blir aldrig en renodlad barnponny för nybörjaren, och med henne är jag MYCKET väl medveten om, att föl som kommer därur, kan bli  riktiga bassar!Hon var ett föl jag umgicks med dagligen, men som inte LÄT sig umgås med ALLS, hon var otroligt sur och skarp och vägrade umgänge-förutom på SINA villkor…
Tillslut lät jag henne vara 6 månader, över en betessäsong… HON fick komma till MEJ, jag tog aldrig ett steg mot henne….
Sen har jag tagit det steg för steg därifrån

Annars KAN man ju faktiskt som någon nämnde, faktiskt köpa in ett föl med annan stam/temperament, som blir så mycket lättare att forma som man vill från början!

Reko
10/29/14, 9:46 AM
#27

#26 Men kom det beteendet från mamman? Du har ju flera avkommor till samma sto så du kan jämföra. Köper man ett föl känner man inte stoet på samma vis och kan få ett likadant sto som det man har. Om man inte tror det går att förbättra något med avel förstår jag inte varför man avlar alls. Går det inte på en generation får man försöka längre. Avel är långsiktigt!

Annons:
silarp
10/29/14, 12:21 PM
#28

##28 nej, från pappan! Därav menar jag ju att hingstvalet också är viktigt! De andra är coola som filbunkar…. Så XL kändes som ett klockrent val.. tänker absolut försöka välja honom igen senare på ovan nämna Tekla…
Men jag håller absolut med dej!
Särskilt inom russen är vi ju bortskämda med att ha ett stort urval av exteriört mycket goda både hingstar och ston, även prestationsmässigt är det gott om fina och duktiga tävlingshästar inom flertalet grenar…
Barnponnyer (som det naturligt blivit att jag ”avlar” på, ieoch med att jag har barn som varit små… som nu börjar bli större…) är det långtifrån alla som ”duger till”, men man ska alltid ha en tanke med varje avkomma, annars blir det inte kul alls att lägga tid och energi på den sedan!

Tinula
10/29/14, 12:32 PM
#29

#27 För mig är avel att förstärka de bra sidorna hos mitt sto, inte försöka avla bort de dåliga, även om det i det långa loppet förhoppningsvis blir en bieffekt.

När jag vill betäcka ett sto sätter jag mig och tittar på henne. Vad är det som gör henne så bra att jag anser att hon bör gå i avel, vad har hon för positiva egenskaper. Har hon några mindre bra egenskaper? Vilken hingst kompletterar henne? Med vilken hingst kan jag förvänta mig att få ett föl som är bättre än föräldradjuren?

silarp
10/29/14, 1:12 PM
#30

#29…. om det förhoppningsvis är en bieffekt, ser jag gärna att de egenskaperna försvinner direkt… i nästa led…
Gör ungefär som du, jag försöker avla fram en häst som jag själv skulle vilja ha, då känns det väldigt ärligt när man ev ska sälja,,,, mycket lättare att sälja en häst man själv tycker mycket om !

Reko
10/29/14, 2:06 PM
#31

#29 Läs #16 igen om du inte har gjort det för ts ser positiva egenskaper hos sitt sto som hon vill bygga vidare på. Såklart vet man aldrig om det är de positiva egenskaperna man får med men det vet man inte om man köper ett föl heller.

Qalaspuff
10/29/14, 5:11 PM
#32

Det är fortfarande inte bestämt om jag faktiskt ska betäcka mitt sto, och som #31 sa så finns det även positiva sidor hos mitt sto, som jag gärna vill avla vidare på. Men naturligtvis har jag varit tveksam till att betäcka henne just p.g.a hennes psyke.

MagganS-B
10/29/14, 10:12 PM
#33

Dom flesta ston som kan upplevas som vassa och lite heta brukar nästan alltid lugna ner sig och bli mer medgörligare om dom haft ett föl, precis som om det där med mammarollen gör så dom mjuknar lite. Det är min erfarenhet…..

Tinula
10/30/14, 7:47 AM
#34

#33 Därom tvistar väl de lärda? Men låt oss säga att det är så, tycker du att det är försvarbart att eventuellt föda upp ytterligare en häst med skarpt temperament bara för att stoet ska bli lugnare? Är det inte bättre att låta bli att avla på de stona, et finns ju trots allt väldigt många bra ston.

Annons:
MagganS-B
10/30/14, 8:30 AM
#35

#34 Tycker inte att vi skall ge folk en massa pekpinnar här, utan det är upp till var och en att följa sin tankegång…..Sen kan man undra, varför har hästen "skarpt temperament"?????

Jag har haft ston med både "skarpt temperament", dåligt psyke och helt coola, alla sorter,  under alla mina år som uppfödare. Kan inte se att avkommorna blivit knäppa…..

Tinula
10/30/14, 8:37 AM
#36

#35 Nähä, förlåt. Trodde det här var ett diskussionsforum, det vill säga ett ställe man diskuterar och lägger fram åsikter på. Och min åsikt är ett hästar med ett tråkigt temperament inte ska gå i avel. Men om till och med erfarna uppfödare har hästar med dåligt psyke i avel är det kanske inte så konstigt att russen aldrig blir av med sitt rykte som envisa hårda ponnyer som inte passar sig för barn?

silarp
10/30/14, 12:01 PM
#37

Håller nog med.. MEN sedan kan jag tycka att det är en stor skillnad mellan skarpt temperament och dåligt psyke!
Jag avlar själv på en häst med lite skarpare temperament, men jag skulle aldrig avla på (eller för den delen behålla) en häst med dåligt psyke…

En häst med dåligt psyke är ju en häst som är ostabil, "mår dåligt" eller uppför sig dåligt.. en häst med skarpt temperament kan ju ha många fördelar som tävlingsponny tex, då de kanske är lite mer "taggade", framåt och ligger i bättre…
osv…
Skarphet är inte alltid nödvändigtvis dålig… till skillnad ifrån min defenition av en häst med dåligt psyke…

StuteriSolo
10/30/14, 9:37 PM
#38

De allra bästa tävlingsponnyerna är ofta litet "knäppa" och definitivt inte lämpliga som nybörjarponnyer, det är ju oftast det som gör dem till de fantastiska tävlingsindivider de är. När man avlar har man ju en tanke bakom varför och hur man skulle vilja en avkomma, när det nu används så oerhört få hästar i aveln i russrasen är det ju extra viktigt med varje avkomma som kommer fram. Att betäcka ett knepigt sto med en hingst som ger bra temperament på sina avkommor oavsett sto är ju ett sätt att avla bort ett icke önskvärt sorts temperament. Sedan får man ju avgöra om stoet är lämpligt för avel, man får ju filura på saken en stund först i vilket fall som helst. Precis som "knäppa" hingstar kan det ju vara hormoner som spökar, i en vild hästs normala liv så får ett sto oftast föl redan vid tre års ålder.

VeronicaP
10/31/14, 12:11 AM
#39

Vissa hästar är ju lite skarpare men oftast är de ju de som brukar bli bra i slutändan ;)

Tyvärr kan ju även hästar fördärvas när de är unga och på det viset bli stressade och skarpa , och som de kan lämna över till sina avkommor, men jag har märkt att de avkommorna brukar bli hur jäkla bra som helst i slutändan bara man ger dem tiden att tänka efter vad man begär av dem , sen så behöver  man ju inte avla med två skarp skallar ihop ;)

Så jag tycker du gör helt rätt att kolla runt, har du möjlighet åk hem och hälsa på hingstarna i deras hemmiljö så ser du ju hur de uppför sig där mm

Lycka till i ditt letande :D

MagganS-B
10/31/14, 2:05 PM
#40

#36 Jag kan inte påminna mig att någon av mina avkommor varit mer knäppa än andras……Ursäkta, jag tyckte bara att du använde fel ordval i ditt inlägg! 

Som sagt, man skall inte döma hunden efterhåren….hästen kan faktiskt ha varit med om nån upplevelse som gör att dom blir speciella, kalla det gärna dåligt psyke, men för den skull inte lämnar knashästar! Jag håller fortfarande på att du som uppfödare/ägare själv danar hästen, sen om den har livligare temperament eller är en latoxe, det är medfött. Psyket och hispigheten är inte medfött, och går faktiskt att jobba bort till mesta delen!

giffan
11/1/14, 12:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Finns säkert massor med hingstar till ditt sto. Men jag bara Älskar Karsks psyke. Han är snäll trevlig och alla avkommor jag har sett och haft att göra med är kloka och trygga.

Har själv ett sto som nu är två år e Karsk, med en mamma som inte har det trevligaste humör alltid. men den avkomman är jätte trevlig.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Annons:
crazycattiz
11/1/14, 8:22 AM
#42

Jag betäckte mitt sto som har en vilja av stål och som av många uppfattas som extremt vass med Karsk och fick världens trevligaste avkomma. Som tvååring var han men på travskolans läger och 2011 som 3årig såldes han som barnponny (då fortfarande hingst) till en idag 10 årig tjej. De håller ihop fortfarande men nu är han valack. I honom finns verkligen allt det bästa från Karsk och jag kunde inte ha hittat en bättre hingst till mitt knepiga sto :D

Qalaspuff
11/1/14, 1:05 PM
#43

Ja, Karsk hade jag fullkomligt glömt bort! Honom har jag sett på travet några gånger. Fin är han i alla fall! Var står han någonstans nu?

giffan
11/1/14, 6:46 PM
#44

Karsk står just nu i Lindesberg. Men han ägs av Eva hjälm som bor i Östhammar. Han är verkligen en underbar hingst och alla avkommor som Eva har fått är super trevliga. Han har bra exteriör och det ärver han vidare.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: