Annons:
Etikettridsport
Läst 4919 ggr
janehellen80
2014-10-16 11:44

Dressyr russ?!

Vart hittar man vilka russ som gått/går dressyr… Får bara höra att om min tös ska bli ngt får man skaffa annan ras… Vet ju att russ går dressyr men vad heter dom? Någon som kan hjälpa mig…

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
Linnea
2014-10-16 11:48
#1

Det är rätt jobbigt att få fram.. i Tdb kan man inte söka efter ras. Klart ett russ kan bli bra på dressyr, det beror mest på ryttaren/tränaren.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silarp
2014-10-16 12:12
#2

Jag KAN ha fel, men båda Ias ponnys Njord och Wilda har väll tävlat åtminstone "lägre" klasser dressyr (för mej är det ieof höga klasser vad det än är eftersom jag själv bara kört LD med en 3,5 åring en gång!)
och så KAN jag ha fel, men "Avrak" finns väll en tråd som heter här med en ponny vid det namnet som tävlar…LA?

silarp
2014-10-16 12:13
#3

…och så den duktiga tösen som red den "isabellfärgade" russvalacken på västruss utställning… Ider kanske han hette? Där var väll ett riktigt vackert ekipage!

Emmelie93
2014-10-16 12:40
#4

Jag har sett några när jag tävlade dressyr! Och om jag inte minns helt fel så vann den ene bägge sina klasser! :) Ska se om jag kan få fram vilka russ det var. :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

carcha01
2014-10-16 13:02
#5

I den här tråden finns några exempel: http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/51f0352b8e0e74699c003125-russ-som-tavlar-dressyr.

För några år sedan tävlade Georg Ryrstedt framgångsrikt med russet James Bond i dressyr. Sedan finns det förstås en del fälttävlansryttare med russ. En av delgrenarna i fälttävlan är ju dressyr.

Ska man söka i tävlingsdatabasen får man nog kolla bland B-ponnyerna vilka som har russhärstamning! Lycka till! :-)

janehellen80
2014-10-16 13:25
#6

Tack.. Ider hette den Isabelle färgade.. Var det inte en godkänd hingst som tävla m en pojk för några år sedan ?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Annons:
jennyjenny
2014-10-16 13:29
#7

Här är en länk till västruss där det står om Ider. Verkligen jättefin ponny :-)

 http://www.vastruss.se/?p=2772

MagganS-B
2014-10-16 22:00
#8

Emelie Nyreröd red ett russ härifrån som hette Leon, han var e. Dröm Jr. u. Loella, hade innan dess travat 2.09!

Tessan08
2014-10-16 23:23
#9

Marika Strömberg har två fina russ, syskonen Exact 630 och Pärlemo som tävlar körning, dressyr och hoppning :)

Tjiwi
2014-10-17 07:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Min gamla GRUS 363 tävlademed vinst i L:B. Härmed Hanna Kruuse

Tjiwi
2014-10-17 07:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Wilda tävlade en säsong me vinst i L:B och en start i L:A. Med Maja Ignell

Tjiwi
2014-10-17 07:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Njord gick några unghäst klasser och kvalade och deltog i Ungponny Championatet som femåring, även han med Maja.

Tjiwi
2014-10-17 07:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Fax 554 var som femåring tvåa i Ungponny championatet, bland C ponnyer. Har ingen bild därifrån men här är han. 😍

Annons:
silarp
2014-10-17 08:56
#14

Sällsynt vackra russ!! Tycker det är jätteflott me de små russen som rids så fint i dressyr! Dock är det INTE lätt att hitta de här små duktiga tävlingsryttarna till sina russ!
Försöker få min dotter att bli intresserad av dressyr, eftersom jag AVSKYR varenda steg o kurva när vi ska försöka hoppa, (o fridha tycker inte heller hoppningen ä jättekul…..) så jag ser gärna att det blir körning eller dressyr som blir intresset sedan….!

Fler bilder!!! Jättekul att titta på!!

JuliaC
2014-10-17 10:46
#15

Tarpans Kick e. Stilig-T u. Tarpans Ecki GR 35 tävler dressyr o hoppning  LA

Tarpans Kick

Fiffilura
2014-10-17 20:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Min Arvak tävlar framgångsrikt i dressyr. De vann division1 i våras och gick upp i elit, där de dessvärre kom sist. Men de var enda b-ponnyn! De kom två i Upplands DM i år.

Det som är så synd är att ryttaren inte hinner ta ponnyn i så mkt högre klasser med tanke på ålder. Och värre blir det, fr.om -17 gäller 13 som övre gräns (idag 14 inom dressyr).

isla
2014-10-17 22:19
#17

Så kul att läsa om alla duktiga russ! Fortsätt med ert fina arbete med era russ och fortsätt gärna skriva om era framgångar här. Är så kul att läsa om och även bra information för de som surfar efter information om huruvida russet är värt att satsa på som tävlingsponny eller ej. För russet är verkligen en fantastisk ras som passar alla discipliner!

janehellen80
2014-10-18 08:06
#18

Tack för alla bilder !! Eggar min tös å fortsätta kämpa!! Ska sätta igång en ponny till att utbilda inom dressyren ..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

orangeh
2014-10-18 22:26
#19

Min Bella startade mycket i både hoppning och dressyr i hennes förra hem. Hos mig har vi bara startat dressyr en gång i en klubbtävling vilket slutade i "vinst". Hade absolut startat henne mer om hon inte varit så svår att lasta. 

Bella gillar dressyr väldigt mycket både för vagn och med ryttare! :)

Snoffan03
2014-10-19 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Herrejisses, här skulle vi lätt kunna bildbomba! Kämpa på med era russ därute! Som nämnt ovan så har vi tex James Bond som faktiskt vann A-finalen bland B-ponnyer vid 16 års ålder!

Vi har ju själva bla Pärlemo 4545 som har varit med i alla ungponnyfinaler hon kunnat vara med på. Vartannat år som hoppponny å vartannat år som dressyrponny. Hon och Pelle Russ 611 (bägge två födda på heden e John Russ) skall ju i år få chansen att visa var russen kan i dressyrväg på SIHS (Stockholm International Horse Show) på Friends Arena! 😃

Pärlemo har vunnit Distriktsmästerskapen här på ön bla. Hon tränas just nu i dressyr av Erika Vistrand som oxå rider henne i Friends. Hon hoppas av min grabb Oliver som även börjar få lite kläm på dressyren (men hoppning är ju såå mkt roligare enl honom). Förra helgen var vi på Ponnyallsvenskan med 4 st ljusfuxrussin i laget!! Jättefina var de!

Här en bild på Oliver när de tävlade dressyr Div 2 förra helgen. 😃

Annons:
Snoffan03
2014-10-19 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Och här en bild på Pärlan och Erika som ska visa henne i Friends Arena.

Snoffan03
2014-10-19 01:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Å här är Snoffan igen efter en bra dag på jobbet! 😃 Sista omg i Ponnyallsvenskan Dressyr Div I, seger i bägge klasserna, lagseger i denna omgång och totalseger med laget i Div I det året. 😃

Snoffan03
2014-10-19 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Å här är laget med 4 st härliga ljusfuxar som tävlade förra helgen! 

Det är från vänster: Nellie Käldare på Duschess 5209, Erika Vistrand på Tärnan 5056, Elena Hallgren på Prissen och Oliver Sternhag på Pärlemo 4545.

Snoffan03
2014-10-19 01:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Å så har vi Pärlemos hel-lillebror Exact 630 som tävlar i svår klass körning och var 4 på SMet i år som enda b-ponny i klassen. Han har även tävlat fälttävlan (där dressyr som bekant ingår) med seger i debuten mot c- och d-ponnyer även där.

Han har i sin tur lämnat sonen Helix från Puser som i år vann Riksfinalen i gångarter för körda b-ponnyer med 9,5(!) i betyg för traven. 

Så med det vill jag bara säga ATT RUSSEN KAN VISST!! 😃😃😃 Kämpa på bara!!

Reko
2014-10-19 06:52
#25

#20 Så kul att ni kommer till Stockholm och SIHS!

silarp
2014-10-19 08:31
#26

säger som #25!! KUL! Grattis!! Snygga russ! Ljusfuxarna är ju bara superläckra i laget ovan!

Annons:
janehellen80
2014-10-20 21:25
#28

Tack superkul!!!

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

sandra75
2014-10-21 09:55
#29

Ja tror verkligen inte det är russen som begränsar i dressyren, det är bara ont om duktig ryttare som kan visa upp dem! Verkligen jättekul tråd! Man blir riktigt inspirerad, jag skulle vilja starta någon CR med mitt russ,  tyvärr får jag ju inte tälva henne eftersom jag är långt över 13 😛Kanske ska regga henne som häst ;)

Linnea
2014-10-21 10:04
#30

#29 Jag har startat pay & jump med mitt russ men ska nu satsa mer på dressyr istället. Det blir mot storhästar eftersom jag närmar mig 30. Ser inga problem med det, bara kul om man kan vinna över "de fina dressyrhästarna"! 😃

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silarp
2014-10-21 14:18
#31

tror också att det som begränsar russen snarare är de dumma tävlingsreglerna, än deras kapacitet! Jag anser att det är av större vikt med ryttare av rätt VIKT istället för ÅLDER…. 
Sen att man inte ska tävla mot BARNEN,, det är ju en annan femma…

sandra75
2014-10-22 10:03
#32

Spårar ur - Jag funderar på om det skulle finnas intresse och att man skulle kunna främja flera klasser för oss vuxna som rider ponnier? Jag håller ju lite halvt på med körning oxå och jag älskar att den grenen inte på samma sätt som dressyr & hoppning har samma begränsningar i ålder & storlek eller ras varken på "kusk" eller häst/ponny även om det oxå finns olika "klasser".

Linnea
2014-10-22 10:09
#33

#32 Jag hade gärna tävlat min som ponny mot andra vuxna.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
2014-10-22 11:56
#34

Jag tycker också att det är synd att det inte finns vuxenklasser för russen, både i hoppning och dressyr. Tror många fler skulle satsa på russ då! Skulle vara mycket bra för aveln också!

Annons:
jennyjenny
2014-10-22 13:12
#35

Jag är också för klasser för vuxna på ponny! Men kanske att ponnyföreningarna och russföreningarna får gå i bräschen för sånt. Ofta kan man ju anordna det som ridklasser/engelska ridklasser i samband med utställningar. (Mitt russ är ett föl, men jag hoppashoppas ju på att jag ska kunna rida lite på honom så småningom)

sandra75
2014-10-22 13:45
#36

Inspirerad, så snart vi satt dendär samlade galoppen så ska vi se till att komma iväg på lite Pay & Ride/CR till våren :) Tror att vi vuxna ponnyryttare måste börja med att visa oss ute så att folk inser att vi finns och att det finns intresse! :)

janehellen80
2014-10-22 16:33
#37

Håller med !! finns egränsat m ryttare och tror folk just säger russ ej håller så skaffar sig dom en annan ras… Har lite planer inför vårkanten som ska tas upp på möte… hoppas få m mig någon på min sida ang detta … säger inte vad riktigt än !!

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

silarp
2014-10-23 08:49
#38

#37 låter lovande!!!

Fiffilura
2014-10-23 21:20
#39

JAG tror mer på att höja åldern för b-ponny.  JAG tror även på att ni som föder upp behöver satsa mer på russ med hög ridbarhet. Nu är det mest trav, avel och utställning. Se till att era russ blir ordentligt inridna och sälj dem som tävlingsponnyer. Satsa på att få ut russen på tävlingsbanorna. 

Lönsamt? Förmodligen inte. Men idag är russ inte några populära ridponnyer. Tyvärr. Det har jag hört flera gånger.

Detta är min bild och min åsikt. Jag håller inte på med vare sig trav, avel eller uppfödning. Jag är bara en ponnymorsa med många tävlingshelger per år på alla nivåer, både inom hoppning och dressyr.

Russen är fantastiska, synd att inte fler vet det bara!!

silarp
2014-10-24 09:03
#40

#39 hör precis samma som du säger från mina ponnymammor till kompisar, själv är jag inte där eftersom min dotter nyligen blivit allergisk blir säkerligen tävlandet begränsat också… men att köra in och rida in nogsamt och sedan försöka få till lite finish på det, är något jag tror är ett KRAV på ALLA uppfödare, även om jag själv älskar utställningar och premieringar, så är ju detta något man kan lägga energi på under tiden man försöker få dom i form…

och jag kan inte förstå .. återigen, hur man kan  välja en het welsh el annan ridponny till sitt BARN, när det finns energiska, trygga, pigga och vänliga russ med fötterna på jorden, som också KAN hoppa o uppenbarligen gå bra i dressyr också.. jag tror en stor del av svaret ligger i att de pga sin storlek fastnar i B ponnyträsket….
Alltså blir en BARN/nybörjarponny, när barnen blir liiite större och lite duktigare, satsar man på maxad C eller tom maxad D till sitt barn för att få en tävlingsponny man kan behålla länge…
där är ju inte russen hur man än beter sej….

Fiffilura
2014-10-24 18:18
#41

Mina russ må vara fantastiska i sina grenar MEN de har inte visat sig från sina bästa sidor vad gäller nybörjarponnyer och trygga….. Se Arvak-tråden så förstår ni vad jag menar….

Annons:
Fiffilura
2014-10-24 20:21
#42

Det här måste vara ett riktigt ovanligt russ;

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=846702&inriktning=&typ=

Lena90
2014-10-24 20:41
#43

#42 Wow! 👍 Vilket russ!
Hade varit så kul att hitta en liten western ryttare till min Aurora, tror hon hade passat till det :)

Carpe diem!

Fiffilura
2014-10-26 17:25
#44

Idag blev det dubbelplacering för vår Arvak.

MEN i La:1 var det ett annat russ med; Do it Douglas heter han. En riktigt liten söting <3
Så roligt när det är andra russ med.

Ytterligare ett annat framgångsrikt russ var c-ponnyn Dagg som vann det mesta på lokal nivå i Gävle och Dalarna med omnejd.

Scillajsa
2014-12-03 22:45
#45

Fax tävlade up till LA som ungponny, han fick otroligt mycket beröm när vi var ute på tävlingar.. Han gjorde verkligen jätte bra reklam för russen runt omkring här iaf :)

Upp till toppen
Annons: