Annons:
Etikettridsport
Läst 2945 ggr
ponnylisa
2014-09-24 16:19

Kan mitt russ hoppa 60 cm?

hej! jag är en tjej på 13 år som ska tävla på min favorit ponny oliver, som är ett litet russ :) jag är rätt bestämd i hoppningen och det går oftast bra! men med oliver så har jag bara hoppat 40 cm och aldrig 60 cm ( som jag ska hoppa på tävlingen )  oliver är rätt busig och svänger oftast förbi hindret, är det för att hindret är för högt eller för att han bara vill busa? har ni några knep för hur jag ska göra? :)

Annons:
LinaN
2014-09-24 16:36
#1

låter som om ni inte har rutin på hoppningen. Satsa på att få en bra och lydig häst på hinder innan ni tävlar. Och börja på en nivå som ni kan hemma.

Att de sticker vid sidan av är oftast för att de inte blir tillräckligt inramade mellan skänkel och hand och för att både ponnyer och stora hästar är rätt lata, kan de slippa så gör de gärna det ^^ Brukar han smita förbi åt samma håll varje gång (min häst tex smiter alltid åt höger om han smiter) så kan det vara så att du är svagare på den sidan och inte ger honom stöd.

Så sikta på att starta en klass som är 40cm, de flesta klubbar har så låga starter. Jag har en häst som hoppar 70-90 hemma på träning och med andra ryttare än mig, men vi hoppar kring 40-50cm barbacka hemma så därför har vi tävlat i 50 och 60cm klasserna eftersom de är närmare det vi är mest vana vid. Vi har tävlat 6-7 gånger och nu i höst ska vi anmäla oss till en 70cm-klass för att testa på och våga lite mera. Jag anmäler numera till två klasser, en "lägre" och en "högre" så anmäler jag till 50cm så brukar ajg även anmäla till 60cm.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Dumpuck
2014-09-24 16:36
#2

Vi hade ett russ som vi hoppade 80cm med, ett f.d travruss. 
Är man som ryttare balanserad, mjuk och smidig så tycker jag inte att höjden spelar någon större roll. Såvida det inte handlar om dessa extremenister som ska få hästen att hoppa ett hinder vars höjd bara är någon cm ifrån hästens egna höjd, det är jag helt emot och anser vara totalt onödigt.

Men är man osmidig, obalanserad och klumpig som ryttare så anser jag att man hellre tar ett lägre hinder, även om hästen klarar det så kommer den att få jobba så mycket mer. Vilket inte är rättvist och i värsta fall gör hästen illa sig på grund av ryttaren.

Att din häst svänger förbi hindret kan bero på mängder av saker, hindret är läskigt, du stör hästen, ni kommer fel, hästen har ont, inte får tillräckligt stöd m.m. 
En f.d nordsvensk till mig sprang bredvid för minsta lilla störning från ryttarens håll, Hon skulle aldrig acceptera en okunnig och obalanserad/osmidig ryttare utan hon krävde en fullt balanserad, närvarande, mjuk och smidig ryttare som visste vad den höll på med.

Om jag vore du så skulle jag först och främst ha fokuserat på att komma i underfund med varför hästen gör som den gör innan jag ens funderat på att starta med den. Att tävla kan stjälpa mer om det är något underliggande som gör att hästen springer förbi.

ponnylisa
2014-09-24 16:46
#3

tack för svar! ni hjälpte mig verkligen 😃 oliver brukar alltid smita åt vänster håll, hela tiden ^^ jag är en rätt balanserad ryttare och märker att oliver är hoppglad! men han fjantar sig rätt mycket :) jag är redan anmäld till hoppningen så jag får väll se hur det går :)

StuteriSolo
2014-09-24 21:00
#4

Tänk på att russ är smarta, och ser de att de kan smita undan så är det klart att de provar det 😃

ponnylisa
2014-09-25 07:55
#5

russ är rätt så smarta faktist! så jag får försöka rama in dem mot hindret

:)

Tessan08
2014-09-25 22:07
#6

Tänk på att styra mot mitten av hindret och att du själv "ser" framåt och över hindret, tvekar du tvekar han och springer förbi. Lycka till!!

Annons:
Dumpuck
2014-09-26 12:52
#7

Om det är vänster han brukar smita åt så kan det bero på att du kanske inte stödjer och ramar in honom tillräckligt på vänster sida, det blir som en lucka då som han passar på att smita igenom - för att han kan. 
Rannsaka dig själv när du tränar, hur sitter du, hur känns stödet från båda benen - är de lika? Lutar du minsta lilla åt något håll m.m.

Är mycket man tror sig göra rätt men som blir väldigt fel, fimla dig själv och be någon kunnig kolla igenom filmen. Då får du en helt oberoende bedömning och ett rättvist svar på hur du rider, man kan få en riktig aha-upplevelse av att se sig själv på film. Mycket kan dyka upp som man inte trodde.

Exempel kan vi ta mig själv med min hundträning. Jag kände att det gick bra till med allt tills min pojkvän filmade, då upptäckte jag att jag går och sneglar bakåt mot hunden när jag platsat honom - jag trodde jag kollade ganska rakt fram men tji fick jag. 

Ännu bättre alternativt är att be någon filma dig och lägg upp filmen här på forumet, då kommer du få många oberoende och bra svar.

elvirawz
2014-10-02 18:21
#8

Känner ett russ som hoppat 100cm 😉

elvira.horseworld.se

Anemona
2014-10-03 06:08
#9

Det finns russ som gladeligen har hoppat hinder så höga som sin mankhöjd. Då har de varit mycket väl tränade och förberedda under lång tid och ryttaren skicklig och kände sina russ mycket väl :-D

sandra75
2014-10-03 13:20
#10

Mitt ganska lite hoppade russ har hoppat både 60 & 70 och med rutin & mindre ryttare tror jag hon kan hoppa högre.  hon är ca 123cm i mankhöjd.

Prova att löshoppa, om ditt russ är ovant får han bättre rutin och balans vid hoppningen.  Kanske ställer du för stora krav för tidigt, om ni inte har rutin tillsammans, prova lägre höjder tills både du och han känner er säkra. Mitt russ springer inte förbi utan brukar suga tag bra i hindrena, men har hon en osäker ryttare så passar hon gärna på och då är det svårt att få henne att sluta om man inte är riktigt bestämd. Tror hon känner på sig om  ryttaren kan rama in och verkligen vill hoppa ellr inte, som sagt var russ är smarta!

Samma i dressyren, med en obalanserad och osäker ryttare blir hon ofta seg och långsam och travar eller fattar inte gärna galopp, med en mer säker ryttare är hon som en liten turbohäst ;)

SoyaPonny
2015-06-30 14:47
#11

Min shetlandsponny hoppar 60 cm med mig på och han är inte så stor alls. cx

ching ching chong

MagganS-B
2015-06-30 20:47
#12

Lova Ess som f.ö. tävlar i trav i Skåne (är utlånad), hoppade över grinden galant för nåt år sen, den var 1.35-1.40! Kände sig lite ensam i bantningshagen! 😉 Nu har vi rörgrindar…..lite högre!

Upp till toppen
Annons: