Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1330 ggr
__Prenses
9/22/14, 7:42 PM

Ett bra kraftfoder åt mitt russ

Hejsan! Nu behöver jag lite råd och tips av de som har haft russ länge.
Jag har ett russ på åtta år, haft henne i fyra år och har inte gett henne något kraftfoder på dessa år jag haft henne.

Jag har inte haft henne aktiv igång utan sporadiskt och väldigt lätt under de senaste tre åren. Men nu i sommar har jag ridit aktivt och försökt hålla igång henne åtminstone 4-5 dagar i veckan, hon har gått på gräs men har inte gett några tillskott pg.a hon alltid har haft för mycket socker i sig vilket har synts på hovarna och att hon samlar fett vid mankammen.

Jag har nu insett att dethär funkar inte mera för hon har inte alls musklat sig ordentligt under sommaren och funderar nu vad som är ett bra kraftfoder att få henne att bygga muskler bättre.

Vad ger ni och i vilken mängd ? Är väldigt rädd att överutfodra och få en fet och ev. fångrisk.

Annons:
silarp
9/22/14, 8:18 PM
#1

lite lustigt att hon lagt på sej i mankammen där o samlat på sej…. men inte musklat sej…? det borde funnits tillräckligt med förutsättningar för det då, när det blivit så… Har du bild?

karisma
9/23/14, 7:20 AM
#2

Analysera fodret annars går det inte att rekommendera något och framför allt om du är rädd för fång på din häst Är det fett eller muskler i nacken ?

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tusen
9/23/14, 12:29 PM
#3

Russ behöver sällan eller aldrig kraftfoder. Däermot kan de ibland behöva mer protein vid muskelbyggande. Då är lusern det bästa. Då är risken för fång minimerad. För övrig klarar sig russ utmärkt på ett energifattigt och sockerlågt hö/hösilage. Tillsätt endast vitaminer och mineraler.

__Prenses
9/24/14, 6:28 AM
#4

Tyvärr har jag ingen bild, men jag kan ta om det är nån som är intresserad av att se. :) Lusern låter bra isåfall!

PernillaJ
9/24/14, 8:34 AM
#5

Lusern (alfalfa) är en ört eller baljväxt med betydligt lägre sockerinnehåll än gräs. Inget fodermedel kan helt friskrivas från risken att orsaka fång, men lusernens låga innehåll av lättlösliga kolhydrater gör att detta fodermedel kan vara ett bra komplement till hö/ensilage med lågt proteininnehåll.

Upp till toppen
Annons: