Annons:
Etikettstostammar
Läst 1952 ggr
sarahansen
2014-09-11 15:16

Nyfiken på

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är inte så himla insatt i de mer "traditionella" stammarna, dvs icke travstammarna så det har varit lite krångligt för mig att få någon riktig bild utav mitt stos stam då jag aldrig tidigare hört talas om den. Är lite väl inrutad på travstam med kända topptravare men vill gärna lära mig mer om alla sorters härstamningar. Jag har själv försökt kika på blåbasen och även sökt här på sajten men inte riktigt funnit det jag letat efter. Så nu provar jag att fråga er, mer erfarna uppfödare och russägare :) Jag köpte mitt sto förra hösten och visste ingenting eller ens hört talas om hennes stam så skulle vara kul att veta lite mer.

Mitt sto heter Faxa 

e. Oidipus 489  u. Jixa 3368  ue. Anix 367

Jag skulle vilja veta mer om dem, gärna se bilder! Har bara hittat några bilder på Oidipus men inga på Jixa, så om någon har bilder på dem eller på någon av hästarna ur Faxas stam så får ni gärna visa dem.  Om ni har syskon, skriv och berätta gärna! Är det en bra stam? Faxa är aldrig visad men jag har tänkt att visa henne om jag vågar 😉Har bara varit på en utställning tidigare och det var supernervöst även om det bara var Drop-In! Trav är det vi brukar ägna oss åt men hade varit roligt att testa på någonting nytt om jag nu törs haha. Har även tänkt ha henne till avel i framtiden.  Så dela gärna med er om det ni tycker och tänker kring stammen i sig för som sagt jag hade aldrig hört talas om den tills Faxa blev min.

Annons:
sarahansen
2014-09-11 15:18
#1

Bilden i #0 visar Faxa hemma på gårdsplanen

Helena_G
2014-09-12 08:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej! Faxa är en uppfödning från Rungegårds i Tingsryd. De har bla en helsyster till Faxa som heter Ixan. Hon går som fölsto. Tror att även halvsystern Gisla är kvar som fölsto. Jag äger Ixans förstfödda föl En väldigt trevlig tvåårs hingst vid namn Metro efter Theodor. Bifogar bild på min lille prins

Helena_G
2014-09-12 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Hmm, blev ju fel bild. Testar igen ;-)

sarahansen
2014-09-13 14:01
#4

#2 Vilken fin kille! Ser lite likheter mellan dem ;)

Har kollat deras (Rungegårds) hemsida men tycker inte att jag hittar något om själva hästarna eller liknande, mer än det som fanns tillgängligt när det skulle vara auktion tror jag det var. Har för mig att jag såg att Faxas syster skulle säljas på den men vet inte om hon gjorde det men fann ingen bild på henne tyvärr. Alltid kul att se bilder på syskon och släktingar men verkar tyvärr inte finnas så mycket sådant på dem. Bara leta vidare och hoppas på napp 🙂

PernillaJ
2014-09-13 14:14
#5

#4 Det finns en jättefin artikel om Rungegårds Stuteri i tidningen Gotlandsrusset nummer 1/2004, med historiken från begynnelsen på 1950-talet.

sarahansen
2014-09-13 16:26
#6

#5  Jag får inte den tidningen så kan tyvärr inte se den artikeln, hade varit roligt att läsa

Annons:
MagganS-B
2014-09-14 09:03
#7

#6 Eftersom du äger ett fint russ så tycker jag att du skall gå med i din lokalförening av Svenska Russavelsföreningen eller som direktmedlem , då får du tidningen Gotlandsrusset regelbundet! Dessutom stödjer du Russavelsföreningens arbete!

Upp till toppen
Annons: