Annons:
Etikettridsport
Läst 4722 ggr
Holmarn
8/20/14, 9:35 PM

Rida in russ

Hej! Jag har fått en förfrågan om att rida in en 7 årig russvalack, dock kände jag att jag egentligen är lite stor för det, är 170 o väger 68 kg, samtidigt tänker jag att det kanske inte spelar jättestor roll om det bara är just inridning av honom och han är ju helt färdigväxt, vet inte hur han är byggd, ska åka o kika på fredag, men vad tycker ni? Är det dumt att påfresta hans rygg såpass eller går det bra? Har en tanke om att jag kan vänja honom vid sadel/träns, jobba mycket från marken med tömkörning osv, sitta in honom+ vänja honom vid de olika gångarterna o sedan låta ägarens 11-åriga dotter fortsätta med min hjälp från marken… Vad tror ni? Jag vill ju inte förstöra ponnyn direkt!

Annons:
MagganS-B
8/20/14, 11:25 PM
#1

Om ponnyn är färdig är det ingen fara alls, det gäller ju inte att galoppera omkring på fälten eller hoppa höga hinder. Tycker det verkar vettigt som du skriver om hästen är stor och kraftig!

nika85
8/20/14, 11:31 PM
#2

Jag väger några kg mindre än du, är lika lång, jag skulle aldrig sitta upp på min russunghäst. Honom håller mina barn på att sitta in, de är 6 och 9 år. Sen finns de ungdomar o vuxna i stallet som är lagom storlek för att jag ska kunna ta hjälp av dem. Men jag vet inte vad som är rätt. Jag känner mig bara alldeles för stor och du får väl gå på känslan helt enkelt.

Tusen
8/21/14, 7:16 AM
#3

Nästan 70 kg på en ponny som ännu inte byggt upp de ryggmuskler som krävs för att bära en ryttare ställer jag mig mycket tveksamt till. Den dagen ponnyn är tränad för ryttare tror jag däremot inte att din vikt kommer vara något problem.

StuteriSolo
8/21/14, 8:25 AM
#4

Om hästen är körd redan så borde det inte vara något problem, men är hästen helt oanvänd är jag tveksam, vi brukar köra in våra unghästar, och när vi börjar rida har de oftast hunnit tävla en säsong som treåringar, då är det inga större problem att börja rida sedan.

Jojjan97
8/21/14, 8:49 AM
#5

Jag började sitta in min russkille när han var ca 3,5 år. Då vägde jag ungefär 57kg och var runt 162 cm lång. Jag tog det väldigt lugnt med hans inridning och började nog inte med galoppträning föräns ungefär 1 år senare. Nu var han mycket körd innan + att han är rätt stor och grov. 

Som dom nämnt här ovan så tror jag inte det kommer vara något problem om hästen är körd och tränad innan. Sen beror det ju helt på hur hästen ser ut i kroppen, men är hästen den större modellen och lite grövre tror jag absolut det skulle fungera bara man tar det lugnt och inte rider/sitter allt för ofta i början! :)

http://johannasfotografier.weebly.com/


MagganS-B
8/21/14, 9:05 AM
#6

#2 Det var ingen unghäst, han var 7 år!

Annons:
silarp
8/21/14, 9:56 PM
#7

nu harklar jag mej lite…
enligt någon ridsportsförbundsregel (eller vart sjutton de nu va jag läste om den här "regeln"… så ska ryttaren inte väga mer än 20% av vad hästen väger….
Jag väger ca 52-54 kg, och är 169 lång. jag rider mina STORA russ, (en just nu tex som jag rider in som är 3, och 128 hög… vikt kanske runt 350?)  jag rider INTE det lilla russet som är 120-123… kanske jag skulle kunna ieof då hon är 5 och grov o stabil… men det gör jag ändå inte.

Alla här verkar tycka det är helt ok med än högre vikter på ryttaren än min är…. -men då blir jag så förvånad.. .att vi inte kan tänka oss ha några egna "russtävlingar" eller "russmästerkskap" eller andra evanemang, där vi vuxna kan vara med på russen (om vi är proportionerliga till våra russ såklart!) utan allt som anordnas är för BARNEN bara… ?

Om mitt barn ska rida sitt russ, åker jag inte på russevanemang där de finns barnponnyklasser osv, om jag inte ändå SKA DIT…. -oftast har man ju en bit att åka…då kan jag låta barnet vara med o "tävla" eller rida hos lokalklubben…
är det inte dags att kliva ur vagnarna och ordna ridklasser  utan åldersgräns, -m,en kanske med viktgränser eller annan uppstyrning istället?

De viktgränser som vi uppenbarligen tycker ä helt ok när nån frågar här, och som vi då rider efter till vardags…?-varför kan det inte få gälla på ett eller ett par russmästerskap om året? Tillsammans med nån anordnad egen riksutställning eller utställningar i de olika klubbarnas regi??

jag skulle gärna vara med i dressyr el western eller hoppning eller nått annat, om det fanns ….

Tusen
8/21/14, 10:44 PM
#8

#7 Du är välkommen till Sundbyholm nästa sommar. Vi har väckt upp det gamla Allroundchampionatet. Där tävlar man i dressyr, hoppning, trav, galopp, exteriör och TREC. Inga begränsningar på ryttare eller kusk mer än att de ska vara hyffsat matchade med hästen. Inga åldersgränser utan alla tävlar mot alla.

Tusen
8/21/14, 10:52 PM
#9

#7 Att ryttarens vikt skall vara max 20% av hästens vikt är ingen regel. Det är mer en tumregel. Det finns mängder med olika omständigheter som gör att detta inte är helt geonomförbart.

silarp
8/22/14, 9:34 AM
#10

9…självklart…..men av mitt resonemang kanske ni ändå förstod poängen ! Skulle gärna åka på det, men det brukar vara förlagt under någon av våra skörden tyvärr….som bonne föröker man inte planera större utflykter än till grannbyn sommartid…premieringar o utställningar möjligen-om de ä nära…

jennyjenny
8/22/14, 9:47 AM
#11

#7 Det finns möjligheten att delta med ponnyer oavsett ryttarens ålder i ridklasser som ibland ordnas i samband med utställningar. Är man bara proportionerlig så går det ju utmärkt  Tex har Skaraborg Ponnyavel ridklasser 10 okt. 

Men visst är det kul ifall det skulle vara ridklasser med bara russ på till exempel riks :-)

StuteriSolo
8/22/14, 11:42 AM
#12

…och i westernridning är man välkommen att tävla med sitt russ, där finns inga åldesrbestämmelser utan alla tävlar mot alla. Däremot finns det speciella ungdomsklasser, men det är en annan sak 😃

silarp
8/22/14, 1:13 PM
#13

#12 ja, det pratade vi om i en annan tråd! och det var kul att höra! Något jag tänker försöka sikta på framöver, tror dock att hästen måste vara minst 4,,,,!

#7 det visste jag inte, att skaraborgs ponnyavels ridklasser var för vuxna, trodde även dom var för ungdomar/barn!
Den är nog dock den 5e oktober…!
Hoppas att även lokalföreningarna kommer lägga till lite "vuxenklasser" i framtiden!

Annons:
jennyjenny
8/22/14, 2:21 PM
#14

#13 Ja, du har rätt, det var den 5:e oktober.

Ridklasserna brukar ha en eller två klass med obegränsad ålder också, så det är värt att kolla upp dem :) 

Har alldeles nyss lagt handpenning på ett russföl och håller tummarna för att han blir av det större slaget. Själv är jag 161 cm och väger strax över 50 kilo, så jag hoppas att han kanske kan bära runt mig lite när han blivit ordentligt musklad i kroppen.  Jag får se lite hur det känns då.

silarp
8/23/14, 8:22 AM
#15

#14 jaha! det tänker jag minsann hålla ögonen öppna efter framöver jag också då!
och grattis till fölet! Med den storleken o vikten ska det nog inte vara några problem!

lil-sis
8/24/14, 6:24 AM
#16

Ponnygaloppen har 58kg som Max på B-ponny. Deras riktlinjer tycker jag är en bra grund. Sen får man ju titta på sin ponny om det är en liten speta eller något mer rejält. Ridklasserna är som åldersindelade och att ekipaget är proportionerligt.

Tusen
8/24/14, 10:00 AM
#17

# 16 I ridklasser är det dock ingen viktgräns vilket jag tycker kan vara mer befogat än åldersgräns. Med tanke på hur mycket ridutrustningen väger ( jämfört med monte' - och galopputrustning) och att hästen landar på två ben efter ett hinder.

lil-sis
8/24/14, 6:01 PM
#18

#17 Proportionerligt tar hand om vikten. Alla ridklasser är inte working hunter utan det finns släta klasser också för överåriga ponnytanter ;)

Tusen
8/24/14, 6:14 PM
#19

#18 Oh, nej! Det gör det absolut inte. Det finns en hel del unga korta ryttare som tillsammans med utrustning på både sig och hästen, tillsammans väger långt mer än monte' - och galoppryttare gör med sin utrustning. Och jag har sett betydligt större ryttare rida ridklasser än de som rider monte' eller galopp. Så det resonemanget håller faktiskt inte. testa och väg allt som en ponny får bära under en hopptävling (ryttare, sadel, all utrustning som ryttaren har på sig då den tävlar) så får du se att proportionella ryttare inte alltid klarar en total vikt på under 60 kg t.ex.

silarp
8/24/14, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

#19 håller med dej! Det drar lätt iväg! En lätt sadel väger ca 5-6 kg ändå, med allt tingeltangel! Stövlar o ev om man har väst o hjälm.. det blir några kilo det…!

Jag är en gammal tant på 37 bast, jag väger mellan 51-54 kg, rider just nu in mitt treåriga sto Tekla.  Rider mer eller mindre oregelbundet, men ca en eller max 2 ggr per vecka i 10 min en kvart åt gången, i varierad terräng, varvar även lite "längre" rundor med att hoppa av och gå…
hon är endast riden i skritt och trav ännu sålänge…

Såhär ser vi ut…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
silarp
8/24/14, 7:19 PM
#22

varför två gånger…? Admin får gärna ta bort en… SÅ rolig är inte bilden…

MagganS-B
8/25/14, 10:25 AM
#23

En riktig eldkastare…….VARFÖR ANVÄNDER MAN SADEL NÄR MAN RIDER IN RUSS? 🤔

lil-sis
8/25/14, 11:09 AM
#24

Men att domare inte vågar säga ifrån när det drar iväg är ju inte reglernas fel… Dessutom så igen, jag tror de flesta idag är lite väl känsliga. Folk sätter en maxvikt på sina 160-halvblod på 60kg…

(For the record, jag rider inte ens mina D-ponnyer innan jag är nere på mer acceptabel vikt igen och russet kommer jag rida men inte särskilt mycket utan det handlar mer om att få till grundskolningen även uppsuttet. Hon är dock ingen ungponny längre när det kommer ske).

Tusen
8/25/14, 11:51 AM
#25

#24 Jag menar inte att domarna gör fel. Jag menar bara att även om det SER proportioneligt ut så behöver inte det innebära att allt väger under t.ex. 60 kg. Ryttarens utrustning inklusive sadel (och dess utrustning) kommer lätt upp till 10-15 kg beroenda av vad man använder sig av för utrustning och kläder. (Och nu pratar jag INTE om det som galopp- och montéryttare har). Det säger sig ju självt  att en ryttare med en vikt på 45-50 kg absolut inte kommer att se oproportionelig ut på sin ponny, men vikten blir rätt stor ändå. Och skulle sedan den lilla ryttaren vara lite kraftigare (ha muskler tänker jag på nu-inte fett) så lär det inte vara något en domare kan avgöra enbart genom att titta på ekipaget.

Linnea
8/25/14, 1:56 PM
#26

#23 Det är väl ändå frivilligt?……

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
8/25/14, 2:24 PM
#27

#26 Jag skrev inget om att det var tvång, men det känns förmodligen mer behagligt för hästen utan sadel tills den vant sig!

Annons:
lil-sis
8/25/14, 3:31 PM
#28

#27

Varför skulle det vara behagligare att bli inriden utan en (välanpassad) sadel? Den fördelar ju trycket bättre än ryttarens rumpa.

Tusen
8/25/14, 4:05 PM
#29

#28 Den slipper ha en gjord åtdragen runt magen t.ex. 😛😉 Men det är väl en smaksak. Dessutom (handen på hjärtat) är det nog väldigt vanligt att man inte har mycket välanpassade sadlar till hästar som rids in. De bygger ju nya muskler och att köpa nya välanpassade sadlar under hela inridningsutbildningen tror jag det är få som har råd med. Man tar nog och försöker hitta en sadel som duger innan man fixar en riktigt bra sadel. Det tror jag i alla fall.🙂

lil-sis
8/25/14, 4:18 PM
#30

Mina rids inte in som omusklade tanisar, så sadlarna brukar passa ganska länge.

jennyjenny
8/25/14, 7:45 PM
#31

#20 Jag tycker det där ser trevligt ut! Hon bär upp dig bra 👍

silarp
8/25/14, 8:02 PM
#32

#31 tack!
och #20, har börjat rida henne i sadel ganska nyligen, det känns som att hon tycker det är lättare faktiskt, jag har bara ridit barbacka förut.
Jag tycker det hör till när man rider in, att man rider både med och utan sadel, jag rider likagärna utan eftersom jag ofta får skav..
MEN jag vill fortfarande understryka.. jag rider SÄLLAN, däremellan cyklar vi (jag cyklar och hon springer…) och tömkör osv… Cyklar har vi gjort 2-4 ggr per vecka 3-7 km per tillfälle sen april.
SUTTIT har jag gjort på henne sen i julas, men "rida" först på senare tid. Mycket begränsat alltså.. men eftersom hon igår på stamboksföringen mättes till 127, så misstänker jag att hon slutar strax under 130, vilket BORDE kunna duga för motionsridning åt mej o henne i framtiden… Min dotter rider henne lite ibland också, men inte utan lina!

MagganS-B
8/26/14, 10:52 PM
#33

# 30 Ingen har påstått det heller, men du kanske vet att när man rider in så byggs andra muskler upp än när man kör…..

silarp
8/27/14, 8:02 AM
#34

I fallet med min ponny ovan, har jag brutit mot mina väl invanda regler att alltid köra in först, och rida in senare… pga den enkla andledningen att just denna ponny visat med all tydlighet att hon inte är särdeles förtjust i att släpa saker bakom sej… detta grejjar vi med emellanåt ändå såklart, men jag tänker inte tvinga fram en inkörning bara "för att de ska vara så" heller…
I hennes fall ledde det till onödig "stress" och att hon inte tyckte det var alls kul när man lade på selen…
Då kan man ägna sig åt något som hon faktiskt verkar digga mer.., och försöka göra det med förstånd.

Annons:
Linnea
8/27/14, 9:30 AM
#35

#33 Hon kanske tömkör/tömlongerar…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

ostsiv
8/30/14, 11:28 PM
#36

# 22. man kan ta bort inlägg själv….

silarp
8/30/14, 11:29 PM
#37

säkert,,, men HUR?

Tusen
8/31/14, 3:42 AM
#38

Nej, tyvärr kan man inte ta bort inlägg själv. Det kan sajtvärden göra. Maila och be om hjälp

MagganS-B
8/31/14, 9:34 AM
#39

#37 Tog bort det dubbla…..

lil-sis
8/31/14, 2:01 PM
#40

#35 Ungefär så ja. Arbetar mina mycket på töm, med bommar, ut i skog och mark osv för att få en allroundmusklad häst från start. Sedan är det naturligtvis inte samma sak med och utan vikt men skillnaden blir inte så stor att sadeln inte passar efter en månad.

Upp till toppen
Annons: