Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2912 ggr
ryttarn
2014-08-06 18:11

Trägolv i stall

På den gård vi funderar på att köpa är det trägolv i stallet. Är det någon här på forumet som har erfarenhet av detta? Tänker givetvis lägga om golvet innan jag släpper in mina pärlor men tänkte höra lite om dimensioner på golvplank och hur ofta det behöver bytas. Vill ju inte riskera att de trampar igenom.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
Reko
2014-08-06 20:10
#1

Trägolv i spiltor har jag erfarenhet av men det är inte det du menar väl?

palomia
2014-08-06 20:20
#2

Jag hade hellre försökt lägga grus/sand pga halkrisk.

ryttarn
2014-08-06 21:47
#3

#2 Grejen är att stallet är byggt i en sluttning vilket gör att "baksidan" står på 1,5 meters pålar. I annat fall hade jag gjutit ett golv men det blir orimligt dyrt att göra här. Halkrisken är nästan obefintlig, man lägger ju inte finhyvlat virke…. Det var trägolv i det stallet jag hyrde i vintras vilket fungerade utmärkt, men då var det ju nylagt och det jag funderar på är hur länge det håller. Vill ju inte gärna att de trampar igenom…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
2014-08-07 11:41
#4

Går de inte att lägga plåtar.. de är ju inte så lätt att trampa igenom.. Sen köpa sån boxmatta i gummi.

alpros
2014-08-07 11:42
#5

Ek håller ju i en evighet, men är dyrt.

Reko
2014-08-07 14:37
#6

#3 Använd samma dimension på virket som det har varit förut. Har det fungerat förut så fungerar det till russ också.

Annons:
ryttarn
2014-08-08 04:14
#7

Är ju två 600kg kallisar oxå, hsr ingen aning om vad som stått där tidigare….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

__Prenses
2014-08-08 06:45
#8

har obehag för trä överlag, man halkar så fort på det, men med en gummimatta över borde det väl inte vara så farligt ? :)

karisma
2014-08-10 09:25
#9

Har haft trägolv nu i femton år Trivs bättre med det än betong tycker inte det blir halkigt Det var gammalt trägolv från början så en del är omlagt och nu 8 år och det syns inte något slitage ännu

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

garrilina
2014-08-10 21:00
#10

Trägolv med grova ohyvlade plankor var det i de flesta stall förut, likaså att det oftast var stenplintar så att det stod en bit upp. Innebär ju att det blir rejält luftat också.  Grannen har sitt stall med en nordis och ett halvblod så och det fungerar då bra.

ryttarn
2014-08-11 12:54
#11

#9 och #10 Vad är det för dimensioner på golvplankorna? Det är väll ffa tjockleken jag är intresserad av……

#8 Lägger man en gummimatta på så stänger du in fukt och skyndar på nedbrytningsprocessen på trä. Bättre att det är så luftigt som möjligt. Dessutom, vanligt betonggolv kan vara vidrigt halt…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Ammiii
2014-08-11 21:31
#12

Vi har trägolv i mina föräldrars stall. Där har stått allt från stort till smått, kraftiga gamla plankor såklart, som gamla golvtiljor. Inte halkade de där!
Vi byggde om och gjorde lite nytt på mitten av 80-talet, då lade vi grus under trägolvet, så det dränerade av. Det har funkat finfint! Inget är bytt sedan dess.

ryttarn
2014-08-12 08:38
#13

#12 Låter tryggt. Då skall jag bara byta ut det gamla som ligger så att jag vet hur och när golvet byggdes :)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
passis
2014-08-16 15:39
#14

Jag har sett ekplank som golv i hästtransport. Dimensioneringen var då samma som om det varit golvskiva för transport. Men eftersom skivorna är limmade för att bli extra hållbara så hade jag nog använt en något grövre tjocklek om jag skulle lagt plank. Olika träslag har också olika egenskap som jag har lite dåligt koll på. Men är det inte så att gran är segare än fur? Ek är antagligen det hållbaraste, men dyrast.

Upp till toppen
Annons: