Annons:
Etikettavel
Läst 2853 ggr
Tusen
7/6/14, 8:18 AM

Hur tänker ni uppfödare?

Nu när ponnytravet har minskat ( och verkar minska ännu mer framöver) , som tidigare hade en stor del av marknaden, undrar jag hur ni resonerar som russuppfödare. Avlar ni för eget bruk numera eller säljer ni mer till annan verksamhet numera? Att antalet födda föl minskar varje år, talar ju sitt tydliga språk, men ännu föds det ju dock c:a 500 föl varje år. Vart tar de vägen? Hur kommer ni att göra i framtiden? Finns det en marknad för russet utanför ponnytravet? Hur ser den marknaden ut? Törs man sälja ett russ som ridponny utan att den ska få byta ägare vartannat år? Ni som har erfarenhet av detta, kan ni berätta lite om hur ni tänker och hur ni gör.

Annons:
ryttarn
7/6/14, 11:59 AM
#1

Jag betäckte inget förra året och det blir inget i år heller. Får se hur jag gjör framöver. Men att gå tillbaka till 2-3 betäckningar/år som jag haft tidigare är inte troligt. Händer det inget radikalt inom ponnytravet som gör att efterfrågan ökar där kommer jag inte betämer än ett sto at år……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Plupp73
7/6/14, 12:49 PM
#2

Hade tänkt börja med russuppfödning tidigare, men har nu snarare tanke på att enbart föda upp för familjens eget behov, dvs något föl då och då med vårt sto.

PernillaJ
7/6/14, 1:00 PM
#3

#0 "Att antalet födda föl minskar varje år, talar ju sitt tydliga språk, men ännu föds det ju dock c:a 500 föl varje år."

Tyvärr är det färre än så. Jag tror inte vi kommer upp i 500 födda russföl per år ens om vi räknar in dansk, finsk, norsk och nordamerikansk avel.

Antal registrerade gotlandsruss-föl i Blå Basen de senaste åren (föl i bilaga till grundstambok inom parentes):

  • 2013 - 266 (inkl 2 i bilaga)
  • 2012 - 285 (inkl 2)
  • 2011 - 325
  • 2010 - 341 (inkl 2)
  • 2009 - 399 (inkl 13)
  • 2008 - 379 (inkl 3)

Jag bifogar en pdf-fil med diagram över betäckningssiffror för gotlandsrusshingstar i Sverige 1960-2013.

silarp
7/6/14, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

ja… alltså TYVÄRR har jag hört hur "ridfolk" resonerar, Och det är inte i några vackra ordalag som russen beskrivs ur ”ridponnyperspektivet”… vilket jag brukar höja ögonbrynen ordentligt över… folk  menar att russen inte duger i konkurrensen, eller att dom inte kan komma upp i klasserna (”man ser ju aldrig russ högre upp juh-de duger inte till de”) helt enkelt sett för lite russ, eller - har för dålig erfarenhet- o är för rädda för att prova…
JAG kan inte förstå varför ett russ tex, som är maxad B, skulle vara sämre än en welsh med samma mått?
Har det med högbenthet att göra???

Jag kan också förvånas över att det finns russägare som säljer kanonfina, väl ridna och tom körda och barnvänliga russ för ”skit o ingenting”… så fort det är en ”ridponny” eller en welsh,,, så är priserna markant högre-för betyligt sämre barnponny. För det är väll det man vill ha när man köper en B ponny??
Visst söker man kanske en ponny som kan bli duktig på att hoppa tillsammans med ens barn, men åtminstone JAG vill i FÖRSTA hand ha en lugn o trivsam ponny som tar väl hand om min unge! inte en flaxmåns som flyger som en vimpel med mitt barn på!
Gärna en som fler i familjen kan ha nytta av!
Jag avlar MAX ett föl per år, och förmodligen betäcker jag inget nästa år, och kanske inte heller året därpå… det beror på om jag får sålt de jag redan fått fram, och på hur mycket dottern kommer vilja rida osv.. Nu har jag ieof haft RIKTIG tur och hittat riktigt bra nya ägare till mina 2 russ som jag sålt sista månaderna, och jag har fått ut det pris jag absolut tycker dom är värda. Detta är en förutsättning för att jag ska fortsätta avla på dom.

JAG försöker avla på temperament tillsammans med god exteriör, och det ska vara en BARNponny!
Min uppfattning, är också att russen verkar vara billiga i drift, försäkringar o foder osv, samt mycket tåliga och robusta!

Reko
7/6/14, 3:50 PM
#5

Ridna hästar finns det marknad för men vi är för dåliga att utbilda dem tycker jag. Vi borde synas mer på treårstest, kvalietsbedömning och unghästklasser. Syns vi på tävlingar finns vi också med i folks medvetenhet. Gärna körtävlingar också!

nika85
7/6/14, 5:14 PM
#6

Kan man vara med på treårstest? Jag har en tvååring som jag vill göra så mycket jag bara kan med. Vad finns det för något jag kan ställa upp i med honom? ( hör inte till tråden så misstycker ni så strunta i att svara)

Annons:
Tusen
7/6/14, 6:16 PM
#7

Du kan absolut visa han på treårstestet. Det har vi gjort med vår uppfödning och våra tvååringar skall visas nästa år.
Sen finns det 4- och 5-årstester också. Bara att anmäla.
Hur dessa tester kan du läsa om på denna .länk  Dock rider man aldrig ponnysarna i treårstesterna.
Sen kan man alltid ställa ut på vanliga utställningar också.

Tjiwi
7/6/14, 10:21 PM
#8

Som tävlingsponnyer utanför travet hävdar de sig bra, mina russ som är tävlade i rid grenar och kör grenar har gjort det.

Jag kan stolt berätta att på helgens tävlingar på Flyinge deltog det fem russekipage. Ett i medelsvår enbet ponny, ett i medelsvår par ponny, ett i svår enbet och två ekipage i svår klass ponny. Duktiga ungdomen Oskar Mortensen från Skåne fortsätter  imponera med sin Hiimän, blev totaltvåa i medelsvår enbet, jag ( Ia) vann dressyren och blev tvåa totalt i medelsvår par, Marika med Exact gjorde sin andra svårklasstävling i enbet och vann precisionen, Ewa Nowen vann både precision och totalt i den svåra parklassen med sina fina russ och där var även Maria J från Gotland med, dock inte med i toppen denna gång då hon hade en ny häst med. Så denna helg har vi gjort ordentligt fin reklam för åra russ!

Tusen
7/7/14, 12:48 AM
#9

Lite drygt 250 föl per år och ingen större efterfrågan. Det ser illa ut för russtammen. Man skulle kanske försöka göra ett "Lojsta hed" på fastlandet också för att fler skulle kunna se vår utrotningshotade ponnyras.

lil-sis
7/7/14, 7:16 AM
#10

Jag tror man måste satsa på att visa de mer som större ponnyer och lägga lite krut på att få de utbildade ordentligt innan de säljs. Det är svårt med B eftersom det oftast är rätt små barn som ska ha ponnyerna och då vill man ju ha en välutbildad och rutinerad ponny. Inte föl eller ungponny. Jag har två russ men ingen av de lämpar sig som barnponnyer, de är för tuffa i psyket. Treåringen är visad i år med gångartsdiplom och hoppade 7-8, ska visas på sommarpremiering och kvala trav i år, min lilla förhoppning är prestationsbevis. Och nästa år kvalitets (om vi hittar en bra lagom liten ryttare) och KBI. Min tanke är alltså att göra ett riktigt allroundruss och jag tror det är vägen att gå. När hon lägger travskorna på hyllan så vill jag testa tremomentskörning fullt ut och så rida förstås (159cm över havet och tills dess är matchvikten 55kg igen). Vad jag svamlar! Utbildning av vuxna och synas än mer tror jag alltså är melodin för att folk ska börja köpa russ.

Tusen
7/7/14, 9:17 AM
#11

Hur avlar ni idag? För eget bruk eller tror ni på att ni kommer att få era uppfödningar sålda inom en snar framtid. Att sälja äldre välutbildade ponnysar tror jag fortfarande är möjligt men har ni plats och tid för detta och vilket pris betingar då dessa välutbildade russ? Jag undrar om det inte är så att dessa välutbildade, äldre russ säljs till ett klart underpris. Köparen får liksom utbildningen på köpet. ;)

[cancan]
7/7/14, 10:39 AM
#12

Jag har helt slutat med uppfödning. Kommer endast att föda upp för eget bruk hädanefter.

Har nyligen köpt tillbaka en uppfödning som inte haft de bra.

silarp
7/7/14, 10:53 AM
#13

MIN uppfattning Är att ett välutbildat russ inte bör ligga under 35 000kr, jag anser också att det räcker att ett russ är grundutbildat och inkört för att det ska ligga på minst 25000…. Här förutsätter jag att det är ett barnruss i grunden…oavsett stam/exteriör….

JAG vet att det finns  många kanonduktiga russ som tävlar både körning och ridgrenar på hög nivå,, men häromkring, och på de tävlingar som finns här i regionen,,, kan jag inte nämna någon som tävlar med russ… det brukar jag få pekat på mej också, när jag pratar med ridfolk som är aktiva häromkring.. om russ…
Jag tänker ALLTID när jag avlar, utifrån att avkomman ska vara kvar hos mej, den ska vara framavlad med den attraktionen, både stammässigt och temperamentsmässigt. Sedan är russ inte staplingsbara, precis som de flesta andra ponnys… därav måste man kanske ändå sälja, men när jag tar föl, vill jag att platsen ska finnas till den blivande fölungen.

Jag tycker det är RIKTIGT konstigt att man glatt kan betala 25000 för en welsh som tävlingsponny, med ett ”bra” tävlingstemperament, bara för att det ”ska va såna” för att "kunna" hävda sej på tävlingar, medans man knappt är villig att betala mer än max 10 000 för ett russ som är supercoolt och dessutom en van o trygg körhäst!
Detta är för mej ett mysterium!!!

Annons:
Faradiba
7/7/14, 11:18 AM
#14

#13 Både Bergs HK och Herrljunga RK har startande russ i dressyr o hoppning med placeringar :) Dock kanske inte i de högsta klasserna än men det kommer med vanan.

Jag tycker inte det är svårt att sälja skolade russ, däremot om de inte är inkörda och inridna så blir marknaden mycket mindre. Även unga russ tycker jag det är svårt att sälja.

Jag vet att även welshuppfödare har svårt att få betalt för sina djur så de har det inte bättre än oss. På ngt vis är det finare med importerade djur än svenskfödda 🤔.

Vi avlar på de ston vi har och räknar med att avkommorna blir kvar längre och kräver mer arbete. Vi lägger mest energi på körning eftersom vi inte har några små ryttare.

MagganS-B
7/7/14, 12:14 PM
#15

Har inte betäckt i år och har bara ett sto kvar i fertil ålder här hemma, kanske blir det något mer föl, har inte funderat så mycket på det. Vi har ju hela tiden avlat på att få fram trevliga ponnytravare, men både efterfrågan och priser har dalat, så två 1-årsston går kvar här ett tag till!

silarp
7/7/14, 2:43 PM
#16

#14 kanske där dom ä då!
Nä, kanske ungponny welsh inte heller är lätt i kat B, men sen upplever jag att d räcker att dom  ä inridna för att det ska vara lättare….
Håller med ang importen! Det verkar vara fint att importera! Som en garanti för god kvalitet? Jag tror inte det är det bäst som säljs, så så särskilt gott vet jag  inte om det är….
Har även lyckats sälja mina ungponnyer och fått de priser jag önskat, men annars hade jag inte heller sålt…och så har jag ju bara någon då och då också!

Reko
7/7/14, 3:31 PM
#17

#16 Har du fått ut de priser du nämner i #13 för de hästar du sålt? Jag har sålt flera russ i vår men de har "bara" varit körda och flera spekulanter har hört efter om de också varit ridna vilket inte varit fallet. Det är bara att titta under köpes-annonserna för att se att det finns efterfrågan på välridna B-ponnyer.  Själv väntar jag tre föl till nästa vår om allt går bra och de + de unghästar jag har kommer att utbildas i körning och ridning innan de säljs.

PROS
7/7/14, 4:52 PM
#18

Avlar bara för eget bruk ed föl någon gång då och då, har ingen förhoppning om att kunna sälja russ för fantasisummor (35000kr) det är efterfrågan som styr priset, en docksöt Welsh med luftig rörelser och bra hoppteknik och kanske lättare för unga ryttare att rida på än russ som oftast har mer egen vilja. russen är lite mer robusta/grova och ofta lite små feta i modellen jämfört med många Welsh.(detta är min gen syn på b-ponnys/ridponny)

silarp
7/7/14, 8:46 PM
#19

#17, Jag har tyvärr inte kunskapen att utbilda mina särskilt mycket, och de ponnys jag sålt som varit över fölålder, har varit inridna, ridna i alla gångarter i minst 1,5 år av mej… jag har aldrig tävlat i annat än  låga westernklasser och körning, därav kan jag inte utbilda dom till att göra så mycket mer än gå rakt, på volt, vara mjuka o goa, lugna i övergångarna, öka o minska, någon sidförflyttning, hoppa dom LIIITE, löshoppa, .. . och kanske nått mer som jag inte kommer ihåg nu.. de har utöver det varit mycket trafikvana och väl körda, och mycket körda. Dock som sagt inte några fina galoppombyten eller såntdär lite svårare…(jag är kanske inte jättetung, men man känner sej lite sån ändå på dom lite mindre russen…)

Därav har jag inte fått ut riktigt de priserna enl ovan (som jagsyftade till välutbildad i tävlingssyfte ), men 22-25 är väl ok kan jag tycka för en valack/hingst el ett medelålders sto, och 10 känns  också helt ok för ett 1 årssto… 8 för ett stoföl… det känns som sagt helt ok. Utöver detta vill jag nämna att jag är extremt nöjd med samtliga köpare till dessa..!
Hade jag däremot haft någon duktig ryttare som kunnat utbilda och kanske startat dom lite i div tävlingar (pay and jump o lite dressyr o såntdär), så hade jag förmodligen tagit ut mer… nu har jag tyvärr inte de möjligheterna … än… innan dottern ev blir intresserad om nått år…

StuteriSolo
7/8/14, 8:12 AM
#20

Vi fortsätter som vanligt, betäcker någon då och då. Marknaden är ju som den är, och vill man sälja för att det ska fortsätta avlas och tävlas så kan man inte ha för många unghästar…  De som blir kvar utbildas efter sin ålder, vi har dock ingen ryttare som kan tävla dem i traditionella ridgrenar, western kan vi själva tävla i 😃

Annons:
Lena90
7/8/14, 8:41 AM
#21

Jag avlar just nu för eget bruk. Har min 5-åring och min 1-åring och det får nog vara där så länge. Har betäckt min fjording och får förhoppningsvis föl nästa år som sedan ska säljas. Sen kan det nog bli aktuellt med ett russ föl :)

Jag har problem att hitta ryttare till 5-åringen. Har lagt ut annonser lite här och där men inget napp alls än. Hade velat ha henne mer riden och utbildad för att utöka hennes allround bredd.

Carpe diem!

silarp
7/8/14, 8:55 AM
#22

#20… lite nyfiken… då det var många årsen jag tävlade western i nån form… hur ser reglerna ut där med ponny/häst? tänker på lägre klasser western riding, el trail tex… 
FÅR man tävla ponny där, eller är det samma regler som hopp/dressyr?

janehellen80
7/8/14, 10:41 AM
#23

Fick höra att i dressyr lämpar sig inte russ alls.. så nu till hösten är jag å min tös taggade att utbilda mitt ena russ i just dressyr för att motbevisa :) dock får jag även utbilda mig själv med då dressyr inte vari av intresse :)  men jag hoppas vi lyckas och att hon å ena tösen kommer rida dressyr :)  wich me luck !!

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

StuteriQveiar
7/8/14, 11:39 AM
#24

Jag kommer nog betäcka båda mina russton nästa år, mer för min egen skull. Detta trots att jag föder upp kaspiska hästar med (mindre-medelstorlek av russ i mkh). Dessa två raser är båda utrotningshotade, men HELT olika i exteriör och temperament! Jag anser att det finns plats för båda dessa raser pga sin olikhet, och trots att mankhöjden är som ett mindre russ, gör det att de har olika allroundegenskaper. Russens styrka är att de är mer robusta o därför mer allround, tar mer vikt, kan dra mer mm. Intelligensen är lika hög hos båda, men tar sig olika uttryck. Man märker även av att det ena är mer ett "bergsdjur", de andra mer "skog/ängsdjur", och därför reagerar på de "varningstecken för rovdjur" (fladdrande föremål, saker som dyker upp bakifrån oväntat, mm) olika. Kaspierna är vackra, och väldigt lätta, slanka och högställda än russ. Russen är mer anpassade till vårat klimat än Kaspierna. En Kaspier är lättare att övertyga när det gäller inlärning, ett russ måste ofta övertygas om varför den ska göra det (vilket är intelligent i mina ögon, och fantastiskt roligt enl mig). Kaspier står gärna tätt, året runt, utan någon egen "integritetssfär", ett russ har en egen integritet och väljer mer aktivt vilka som släpps in. Båda dessa beteenden är väldigt roliga att se, främst hur de agerar mellan raserna. Russen är mer "rasistiska", dvs tyr sig mer gärna till en av egen ras än kaspierna. Misstänker att detta har att göra med i vilken miljö de är "skapta/genetiskt anpassade" till. I bergen kan man inte lika lätt schasa undan någon utan dödsfall som konsekvens, dvs fall från klippor, trånga klippavsatser, skydd från bergsrovdjur mm. Russen gillar att gömma sig i skogen, ha span i större/met utbredd flock då de inte har haft rovdjur som anfaller uppifrån, och att det är förhållandevis slätt land på Gotland -snabbare förflttning, fler "gömställen" mm. Som sagt var, jag kommer att försöka ta minst något föl varje år för att bevara raserna… Naturligtvis är även jag tvungen att följa marknaden… Men, men, önska/försöka är åtminstone vad jag jobbar för och som är mitt livskall… Trots ett par år borta ur russaveln… /Anna

passis
7/8/14, 12:23 PM
#25

Jag fortsätter avla men bara åt mig själv,  inte försäljning. Eftersom jag sysslar med bevarandeavel helt utan tanke på förbättring, förändring eller utveckling finns det knappast några köpare av mina russ. Extremt värdefulla gener men sällan exteriör eller prestationer som duger på marknaden tyvärr.  Så något föl varje år och så byggs stallet ut i samma takt.

Skulle jag hitta en köpare kan jag bara ta ut en symbolisk summa för hästen. Hittar jag däremot två köpare kan jag ta lite mer. Fantasisummor kan bara bli aktuellt med många intresserade köpare.

Men jag har detta som en stor hobby och har inga tankar på annat än att det ska gå med rejäl förlust, vilket de flesta hobbyer gör.

HelenE86
7/8/14, 1:41 PM
#26

Jag betäcker enbart om jag har plats för att behålla (även om inte det är grundtanken). I år har jag betäckt ett sto. Hingsten behåller jag som hingst sålänge det finns intresse för honom:-) Jag önskar jag kunde sälja avkommorna ganska snabbt men det verkar väldigt trögt. Jag tycker dock att reaktionerna när man är iväg med sina russ bland ägare till andra raser är positiva. Får ofta höra att dom är fina, uppför sig trevligt (extra impade om det är hingst man åker med) samt att dom rör sig fint, löshoppar bra osv.. Negativa kommentarer hör jag bara av dom som inte känner rasen alls. :-)

StuteriQveiar
7/8/14, 2:48 PM
#27

För att inte hamna i blåsväder måste jag förtydliga att min kommentar inte är sagd för att propagera för de kaspiska hästarna, utan för att tala om att jag vill arbeta för bevarande i första hand. Att propagera och sprida vilka underbara ponnyer russen är. Har du vunnit ett russ hjärta har du en vän för livet…

Annons:
Gnistra
7/9/14, 10:30 AM
#28

Jag har ett sto i avel men skulle vilja använda flera.. då jag lärt mig den bistra erfarenheten, att väldigt många spekulanter tycker att det är besvärligt med  -Öläge då jag bor på Gotland.  Då det blir en extra kostnad /tid för att komma o kika vid leverans av russet.

Ett annat problem som jag ställs inför är brist på ryttare i rätt storlek som kan hjälpa till att utbilda/ tävla, medan inkörningen oftast ej är något problem.

Själv har jag lyckats att sälja mina uppf. bla till Finland och till Norra sverige-där russen tydligen ej är så många i antalet o dessa individer är god reklam för vår ras !

 Det händer att jag får mail från lyckliga russ ägare som använder ord som:

Hon är fantastisk, vår dotter får sånt självfortroende av att umgås med henne, eller

sådana gulliga tjejer (russ- ston) snälla o trevliga hela tiden, med starka personligheter…

Vi måste kämpa på för denna underbara ras och dess framtid, tillsammans!

HAR TILL SALU:  t ex 3-åriga Zolist , e. Panter - Bond, inkörd och till salu, gärna till travet!

StuteriSolo
7/9/14, 1:07 PM
#29

#22 Finns inga speciella häst/ponnyregler ,inom western, det enda är att ungdomar tävlar i egna klasser, men får såklart tävla i vuxenklasser ändå, dock inte tvärtom. Alla tävlar mot alla och den med bäst poäng vinner, finns massa olika grenar att välja på och det är fantastiskt roligt.

rebeccajansson
7/9/14, 2:13 PM
#30

Jag har kvar min gdk hingst som nu är 23år. Han får betäcka tills vidare. Sålde mitt dräktiga russto som ska föla nu i juli till en avelsintresserad kusk som skall starta henne nästa år igen då hon har bra travrekord & har mer att ge på travbanan. Har kvar stoets & hingstens 1åriga dotter i min ägo som varit utannonserad sedan hon låg i sin mammas mage utan en enda spekulant…suck…trots att hon är mkt välhanterad & har travmeriterade föräldrar som tillhört sin årskulls snabbaste russ inom travet. Tävlingshästar verkar det ännu finnas en marknad för men unghästar & avelshästar verkar gå riktigt trögt. Alla vill ha färdigutbildade hästar & helst slippa betala för dem.

Min mamma äger ett russto som fick föl iår & är ombetäckt med vår hingst. Vi har haft 3 utomstående ston på betäckning iår vilket ialf känns glädjande.

Min syster har i mån av tid & plats tagit hem unghästar på hantering och inridning/inkörning sedan har jag fotat och annonserat ut dessa russ åt deras uppfödare. Vi har sålt flera iår. Det har blivit ett litet extraknäck & jag får hela tiden förfrågningar om mer hjälp med annonsering.

VeronicaP
7/12/14, 4:18 PM
#31

Att inte jag har betäckt beror ju inte på att de säga minska på ponnytravet (vilket inte jag har märkt av, ska bli kul att få se efter årets slut hur många starter det varit mm)

Tror eg att de bara är ponnytravfolket som tänker som att aveln minskar pga det.

Jag tror att de är marknaden överlag som gör att de minskar.

Själv är det för att jag tycker vi ska ha tid och råd att ta hand om dem till vi får dem sålda för det vi begär för dem.

silarp
7/13/14, 8:00 AM
#32

#29, Så intressant det lät! Tänker på att man då kan välja en lämplig gren, och sedan alltså rent hypotetiskt kan jag som vuxen tävla i tex western riding el trail, med min stora B eller lilla C ponny,  (antar så länge ekipaget ser harmoniskt ut…?)
Min akilleshäl är att jag är väldigt lång (nästan 168-169 med MYCKET långa ben) men jag väger inte så mycket (under 55 med alla kläder o skor på) …. Så det hade varit kul att testa nån gång när ponnyn når rätt ålder.. har en aktiv förening mycket nära..

Qalaspuff
7/13/14, 9:42 PM
#33

#32 Jag och mamma (Stuterisolo) väger mellan 55-60kg och är 163 respektive 164cm långa. Vi har absolut inga problem att rida våra russ i varierande storlek, så storleken på dig lär knappast vara något problem! På mitt maxade russ har även en kompis som är ca 174cm lång ridit utan problem, då väger han dock bara 60kg också.

lil-sis
7/14/14, 11:54 AM
#34

#23

En av de roligaste dressyrponnyerna jag ridit var just ett russ :)

Det är för övrigt något jag tror jag ska pyssla lite med sen när vikten är tillbaka på under 60 om något år, utbilda små ponnyer, jag är bara 159 så det blir inte så konstigt :D

Annons:
Anneberg1
7/14/14, 1:43 PM
#35

Jag har kollat ett tag efter ridet russ och de som tävlats och är bra barnponnysar kring 30' ligger inte ute länge. Hör någon som vet sitt värde; http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=827659&inriktning=&typ=10

PernillaJ
7/14/14, 2:01 PM
#36

#35 Athos, född 2000 e Allgunnens Qvantas G 457 - Mon Cherie 3245 e Major G 418, uppf. Kim Hellgren, Björketorp. Mycket välmeriterad ponny. Intressant nog, och väldigt deprimerande, nämns inte rasen "russ" eller "gotlandsruss" någonstans i annonsen 😮

silarp
7/15/14, 8:30 AM
#37

#33! SKÖNT ATT HÖRA!!

Upp till toppen
Annons: