Annons:
Etikettstostammar
Läst 1377 ggr
Boschkis
2014-06-22 10:19

Vad säger denna stammen?

Hej! 

Har ingen större erfarenhet av gotlandsruss men hade två stycken för många år sedan när jag var ung, måste varit med start 2001 när jag var 10 år och en 3-4 år framåt. Det var mor och dotter som jag mest red i skogen och tävlade lite hoppning med. Tyckte väldigt mycket om dem men det är först nu på senare tid som jag börjat intressera mig av stammen på dem. Avlar man specifikt mot en gren inom russaveln också som man gör inom t.ex halvblodsaveln? Travdelen vet jag ju men tänkte på ridgrenarna? Är någon av dessas stammar inriktade mot något speciellt? Är det "bra" stammar? Helt enkelt vill jag veta allt stammarna kan säga om hästarna 🙂

Det jag vet är att båda är klass 1 hästar (tror mamman blev diplom året efter?) Och att mamman kom från Lojsta Hed. 

Stammen på dem: 

Otilia 3618 född 1993

e. Othelo G 431

ee. Kanyl G399

eu. Ocala 2707

eee. Porter 343

eeu. Nina Pan 1353

eue. Axel 318

euu. Netta 2131

u. Berta 2497

ue. Hubertus 299

uu. Bruna Böna 2148

uee. Dusty 211

ueu. Ragita 685

uue. Ponte 230

uuu. Bönan 1241

Russin född 1997

e. Major G 418

ee. Furir 354

eu. Certina 2688

eee. Briljant 322

eeu. Mona 1657

eue. Center 330

euu. Martina 2149

u. Otilia 3618 (stam se ovan) 

Finns det några som är duktiga på gamla russtammar här får ni gärna dela med er av allt ni vet om dessa stamtavlor :-)

I want to take time to remember, cause I always make time to forget. When it usually ends in disaster, I know it's not over yet.

Annons:
Tusen
2014-06-22 11:39
#1

Russet är en allroundhäst och även om man avlar mot trav till viss del så är även dessa russ duktiga i fler grenar.

Många russ är utmärkta hopponnysar och kan samtidigt tillhöra traveliten.

Tyvärr är det få russ som får visa upp sig inom dressyrsporten men de som får chansen brukar kunna hävda sig bra där.

Galoppsporten är väl den gren där russet har svårast att hävda sig men även där finns det undantag. En del russ är supersnabba i galopp.

Så om man tittar på stammen på dina russ så är de inte direkt avlade mot trav även om de har släktingar som gått riktigt bra i trav.

Här kan du läsa mer om Otilia

och här kan du läsa mer om Russin

Båda russen är klass I hästar och missade diplomet med endast en fjuttig poäng.
Dessa är absolut värda att avla på. Bara att välja en fin hingst och vad den sen gör beror mer på dig än på stammen. 
Lycka till! 🙂

Upp till toppen
Annons: