Annons:
Etikettavelsvärdering
Läst 978 ggr
Jennie_A
6/12/14, 10:20 PM

Hjälp med tyda storeglemente 2014

Hej, Kan någon vänlig själ hjälpa mig att tyda denna text i storeglementet fr 2014 (text hämtad från avkomma värd 30 poäng). "ar km-tid under 2.00.0 eller placerad 1-3:a i årgångslöp, samt vara visad och tilldelad lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder" Betyder det att bara den som är placerad 1-3 i årgångslöp ska vara visad med 35 poäng eller bättre, eller även den som gått under 2 min? Ser också att man ändrat i reglementet från 2013 att en avkomma som då var värd 20 poäng för att den sprang km under 2.25, nu även måste vara visad med minst 35 poäng. Hur kommer det sig tro? Tack! /Jennie

Annons:
VeronicaP
6/13/14, 12:04 AM
#1

Som jag tyder det så ska den antingen har sprungit under 2 min eller blivit topp 3 i årgångslopp.
och att den ska vara visad med minst 35 poäng.

Helt ärligt så har jag trott att de för 20 poäng alltid ska ha varit visad med minst 35 poäng , men de kanske de inte varit , fast de tycker jag inte är fel .

StuteriSolo
6/13/14, 7:13 AM
#2

eftersom det står "och" gäller det ju båda kraven. Prestation och bedömning

Jennie_A
6/13/14, 8:19 AM
#3

#2 nej det står "eller".

palomia
6/13/14, 8:56 AM
#4

Både 2-minuter och plac i årgångsloppet skall vara visade. Det mest logiska är väl att dom är visade någon gång för att föräldrarna skall kunna tillgodogöra sina avkommors exteriörpoäng och inte bara tävlingsprestationer. Ser jättemånga i blåbasen som startat på travet men aldrig är visade. Synd på föräldrarna som "tappar" en ev höjning.

Jennie_A
6/13/14, 9:37 AM
#5

#4 tack för förtydligande! Jag tycker att det är synd att det är ett sånt krav för lämnar ett sto 10 avkommor under två minuter men ingen är visad så är hon inte värd höjning (eller så får de se till att gå under 1.50 allihopa 😉).

Tusen
6/13/14, 11:32 AM
#6

#5 Men kan inte någon av avkommorna visas nu då? Eller är de döda?🤔

Om avkommorna fortfarande lever kan man kanske kontakta ägarna och be dem ställa ut i alla fall en gång. Förhoppningsvis får de då minst 35 poäng.🙂

Annons:
Jennie_A
6/13/14, 12:43 PM
#7

#6 Pyroman bor i Finland så det är ju inte helt enkelt. Tyvärr visades han inte innan han exporterades och han springer ju som en raket nu förtiden… Som TUR är så visades i alla fall Supernova innan hon exporterades till Frankrike.

Tusen
6/13/14, 2:36 PM
#8

#7 Men nog räknas väl de finska utställningarna också till stoets meriter? Eller…???
Nu har jag inte kollat så därför frågar jag. Är det så att alla de avkommor som travat under 2 minuter eller varit bland de tre i årgångsloppen, måste visas. Eller räcker det med några stycken?

För ni har väl visat era?

Reko
6/13/14, 2:54 PM
#9

#8 För att tillgodoräkna sig travmeriter måste avkomman vara visad exteriört. När kommer kravet på det motsatta, dvs ett diplom räknas inte förrän stoet ridits eller körts? Jag tycker det är ett tokigt krav som ställer till det mer än nödvändigt.

Tusen
6/13/14, 4:02 PM
#10

#9 Men det omvända kravet finna väl också? I alla fall för hingstar, va?!

VeronicaP
6/13/14, 4:04 PM
#11

#9 om man skulle kräva att treåringar måste köras eller ridas så tror jag att vi kommer få alldeles för många förstörda ponnyer då faktiskt inte alla är mogna att köras ridas in….

Tusen
6/13/14, 4:06 PM
#12

#11 Men de behöver väl inte köras och ridas som treåringar. Man skulle kunna få diplom senare i livet om man vill vänta med att köra in eller rida in sin ponny. Det skulle ju kunna funka.

VeronicaP
6/13/14, 4:17 PM
#13

Amen ska man behöva vänta på diplomet för inte ska man behöva ändra på 3 årsdiplomet , tycker att man måste kunna få behålla saker som varit, det är en tradition i alla raser för 3 åringar. Vad jag inte fattar är varför i såfall inte bruksfolk kan ändra sig och visa fram sina hästar, vi gör både också med våra :))

Annons:
StuteriSolo
6/14/14, 9:45 AM
#14

"ar km-tid under 2.00.0 eller placerad 1-3:a i årgångslöp, samt vara visad och tilldelad lägst 35 poäng exteriört vid lägst ett års ålder"

Tusen
6/14/14, 8:28 PM
#15

#13 Det var bara en idé.

Reko
6/16/14, 7:12 AM
#16

#11 Diplom som treåringar, ja! Men för att få tillgodoräkna det för föräldrarna också en bruksmerit. Egentligen tycker jag det är tramsigt att en travmerit inte kan räknas utan en exteriör bedömning när inte det motsatta gäller. För mig är det två likvärdiga meriter och det optimala är både exteriör och bruksmeriter. #9 För hingstar, ja men inte för ston, nu längre. Förr i tiden krävdes ett bruksprov för stambokföring men det är så längesedan så då krävdes också föl vid sidan. Jag hade tyckt det varit bra om vi fick se fler russ som avlade bruksprov på premieringsplats eller ännu hellre kom dit med tävlingsmeriter i bagaget.

Upp till toppen
Annons: