Annons:
Etikettallmänt
Läst 2387 ggr
strindberg07
2014-06-08 19:39

Tragisk olycka som ledde till döden...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår den 7/6 - 2014 dog mitt Gotlandsruss ute i hagen… 😢

Vi vet inte riktigt vad som har hänt, men med våran och veterinärens teorier tror vi att vi har kommit fram till vad som hände;

Han sprang förmodligen i hagen då han jagade ett nytt russ som kommit in i flocken. Han klev på en pinne med framhoven varav pinnen flög bak rätt in i vänster ljumske på pulsådern… Pinnen lossnar och det blir en tunn hinna som efter ca. 25m spricker och släpper ut mycket blod i en pöl. Han fortsätter gå och efter ca. 25m till så spricker den igen och det blir en till (något mindre) blodpöl. 10m till och han föll ihop och dog… (mellan pölarna så var det en tunn stig med blod i gräset från honom fram till dit pinnen låg).

Detta hände förmodligen tidigt på morgonen. Jag gick ut i hagen då en tjej tyckte han låg väldigt stilla. Jag tänkte väl att han bara sov eftersom han kan göra det ibland. När vi kom fram till honom så insåg jag att han kommer sova för alltid. Jag vart jätteledsen och gick till stallet igen. Jag är jätteledsen fortfarande och kommer vara det så länge min hjärna och kropp säger att jag är det. 

Vi hade känt varandra i två år den 5/5. Han blev endast 7år och 26 dagar… Han var knappt inriden, endast insutten, när vi köpte honom. Vi har tränat NH och kommit varandra mycket nära. Han var en väldigt speciell ponny med väldigt mycket åsikter om allting. Vi har tränat och tävlat i ponnygalopp som har varit vår stora passion här i livet. Vi har även tävlat en gång i dressyr och två gånger i hoppning. Vi har hoppat ett hinder som var 90cm på träning.

Gårdagen var som en mardröm, det känns inte som att det var han som låg där i gräset, död… Det känns inte som att det var han jag klappade för sista gången igår… Det går inte att förstå att det var just han som det hände…

Jag ville bara skriva av mej det som har hänt.

Vila i frid min älskade lilla skrutt-ponny! ❤️🌺 Mitt hjärta är brustet men du har det bra, det vet jag! 💔

Jag fyller 13år i Juli, jag hade tänkt att önska mej saker som jag hade kunnat ha till dej Strindberg. Nu vet jag inte vad jag ska önska mej…

En ny häst tror jag inte att jag kommer vilja ha än, ingen kommer vara som du, det vet jag… Jag trodde jag skulle få säga hej då till dej när du åkte iväg i en transport till ett annat hem för att jag hade blivit förstor för att kunna rida dej. Jag trodde inte att jag skulle få säga hej då till dej för att du dog. 

Detta skrev min bästis till oss:

"I våra ögon rinner tårar och våra hjärtan skriker av sorg. Idag flög världens bästa ponny till himlen för att hålla koll på sin människa från ett annat håll.

All styrka till Familjen Nolerud som idag förlorade en familjemedlem och livskamrat. ♡"

Jag vill även tacka alla som har stöttat mej när Strindberg levde och nu när han är borta! Det betyder så mycket för mej även om det inte går att trösta förlusten av min bästa vän…! ❤️

"I takt med varandra har du och jag andats, men nu andas du inte alls…" 

Det blev ett väldigt långt inlägg, men jag saknar honom så… 😢 Tack till alla ni som läste detta!

Hälsningar en väldigt ledsen fd ägare och ryttare till det               underbara Gotlandsrusset Strindberg! 😢 PS. Min mamma stog som ägare, och hon är också väldigt ledsen för det som har hänt. Han var som sagt en speciell ponny med en speciell plats i våra hjärtan. Han hade nog en speciell plats i de hjärtan hos alla de han träffade också.

Annons:
strindberg07
2014-06-08 19:44
#1

"Livet är alltför hårt och orättvist… Ofta drabbas de hårdast som förtjänar det minst. Igår miste en underbar, mycket speciell och stark liten häst livet och vår goa "stalltjej" Elin miste sin trogne ponny och vän. Det är svårt att se en mening när sånt händer!
Elin, våra tankar är hos dej och de dina, och hos "Berra" som nu galopperar runt i hästhimlen…"

Detta skrev en annan bra kompis till oss också.

Fannyih
2014-06-08 19:46
#2

Beklagar, styrkekram ❤️🌺

nika85
2014-06-08 20:07
#3

Beklagar sorgen efter din kära vän.

Stallmima
2014-06-08 20:12
#4

Usch jag lider med dig, vet alltförväl hur det är att mista den man har kär 💔  styrkekramar 🌺

Lena90
2014-06-08 21:52
#5

Så sorgligt, beklagar djupt :( Har upplevt liknande när min gamla shettis dog plötsligt i hagen en dag, vi tror att det var hjärtat på henne. Det är en sådan ckock för en och att man inte fick säga hejdå och det gör mycket ont. Hoppas att din sorg med tiden mildras och att du en dag får uppleva kärleken med en annan häst.

Carpe diem!

strindberg07
2014-06-08 22:10
#6

Tack så mycket allihopa!

Annons:
elvirawz
2014-06-08 22:11
#7

Stackars dig och stackars Strindberg 😭 Sänder alla styrkekramar som finns till dig och din familj!

Bevara alla underbara minnen med honom, så kan du tänka tillbaka på dom med ett leénde om några år, även om det är svårt att tänka så nu ❤️

En liknade incident hände i mitt stall, ett dräktigt sto lade sig på en pinne och dog, och fölet överlevde bara i tre dagar 😕

elvira.horseworld.se

IdaAnnie
2014-06-08 22:21
#8

Styrkekramar!

Fiffilura
2014-06-08 22:40
#9

<3

trolldalen
2014-06-09 07:40
#10

Tårarna rinner när jag läser om dig och din ponny. Ibland tar livet slut alldeles för snabbt och för tidigt våra älskade hästar. Det är lika jobbigt om man är ung som du eller äldre som jag är. Beklagar din och hela familjen förlust av eran ponny❤️

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

MagganS-B
2014-06-09 08:15
#11

En sån sorglig historia! Man kan aldrig förutse vad som kan hända! Hoppas verkligen att du inte slutar med hästar för den här sakens skull, du låter som om du verkligen är jätteduktig! Kramar till dig!❤️

Gnistra
2014-06-09 08:20
#12

#10 jag ragerade lika dant! En stor styrke kram till dig i din sorg, det kommer att kännas tufft en tid men du kommer så småning om att orka vidare. så var det för mig i alla fall! Kram!

strindberg07
2014-06-09 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack allihopa! ❤️ #11 Jag kommer inte att sluta med hästar pga det här som nu hände. Men jag kommer ha ett uppehåll i att ha egen häst. En annan tjej i stallet har sagt att hon kommer tvinga upp mej på en häst i slutet av veckan om jag inte redan har gjort det. 😉 

Just nu känner jag mej inte så ledsen, eftersom jag vet att han har det bra. Min lilla skrutt-ponny! ❤️💋🌺

Annons:
orangeh
2014-06-09 20:11
#14

Usch vad hemskt! :( Styrke-kramar!

Tessan08
2014-06-10 06:30
#15

Så hemskt, beklagar sorgen

minihamster
2014-06-10 08:14
#16

Men usch, vilket jobbigt sätt att förlora sin ponny på. Beklagar verkligen sorgen. Strindberg hade nog ett bra liv med dig som ägare så länge han levde. Styrkekramar till dig❤️

//Josephine :)

murkla
2014-06-10 10:17
#17

Usch  tårarna bara rinner när jag läste . 

Styrkekramar.

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

strindberg07
2014-06-10 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tak så mycket allihopa! ❤️ Det vart inte ett så långt uppehåll i att ha egen häst som jag trodde. Gårdsägarna som äger gården som Strindberg stog på, gav mej en tidig födelsedagspresent. Dom gav mej deras oinridna lilla D-ponny sto Cheyenne Lady. 🌺 Jag tror att dom räddade mitt sommarlov lite grann… Jag är dom evigt tacksam! Så nu har jag att göra på lovet iallafall! 🌺

Tack för dessa underbara år Strindberg! Du har varit en speciell men alldeles underbar liten ponny! Kommer sakna och älska dej för alltid! ❤️💋🌺

Stallmima
2014-06-10 19:58
#19

#18 Det var en väldigt fin gest från gårdsägaren, lycka till!  🌺

MagganS-B
2014-06-10 23:23
#20

Lycka till med din nya ponny, synd hon inte är ett russ….. 😉

Annons:
__Prenses
2014-06-11 07:42
#21

En av mina kompisars hästar har det hänt nästan samma sak för i förra veckan, bara att en pinne hade gått rakt upp i leden så nu rinner ledvätska ur leden vilket inte alls är bra heller… :/ Inte stor chans hon kommer klara sig heller tyvärr. :(

Sköt om dig, vet hur det känns att förlora en kompis. :(

Upp till toppen
Annons: