Annons:
Etikettallmänt
Läst 1589 ggr
[elaktroniqe]
5/25/14, 8:05 PM

Bilder på fuxar/gulanlag!

Som jag förstått det är gulanlag inte allt för vanligt vad gäller gotlandsruss? Jag tycker att fuxar och isabeller är extremt snygga och vill se bilder på era gotlandsruss som är lite ovanliga i färgen. Sen undrar jag om det finns några godkändes russhingstar som är fux eller har andra gulanlag?

Annons:
Tusen
5/25/14, 10:15 PM
#1

Till en början är inte fux och gulanlag riktigt samma sak.
Fux är en grundfärg, liksam svart och brun. Gulanlaget är ett annat anlag som kan kombineras med grundfärgerna.
Brun blir då gulbrun, svart blir gulsvart och fux blir isabell.

Ja, det finns flera godkända fuxhingstar. Fuxfärgen är inte så ovanlig bland russen. Däremot är det lite färre med gulanlag. Gulbruna, gulsvarta och isabeller är  något mer ovanliga men inte helt.

Dubbelgula (b-ö-g) är däremot ovanliga eftersom det inte får förekomma inom russaveln. Skimmelfärgen finns inte och skäck är det i så fall mer ovanligt men finns ändå. Även godkända hingstar.
Jag tror det finns godkända russhingstar i alla godkända färger.

Läs mer i bifogad fil.

StuteriSolo
5/25/14, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Guldhagens Debbie , isabell. pappa rödsköck, mamma gulbrun(därifrån gulanlaget kommer)

Fuxhingstar kan man nästan gödsla med, så många är de, de med gulanlag är dock färre. Tyfon som gick på lojsta hed är gulbrun och har lämnat en hel del roliga färger efter sin visit på heden 😃

Mixie
5/25/14, 10:51 PM
#3

Skotte finns ju! Han är väl gulsvart? :)

//Mickan

Tusen
5/25/14, 11:54 PM
#4

Här kan du se alla godkända hingstar för i år.

Går du sedan in på blå basen och slår upp deras namn så ser du också vilken färg de är registrerade med.

Reko
5/26/14, 7:24 AM
#5

Här kan du se bild på Arn de Gothia 640, en isabell hingst i Västra Götaland. http://gotlandsruss.ifokus.se/discussions/5381f303ce12c40a2d000b42-kortur?discussions-1

ryttarn
5/26/14, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mina föl förra året eArn De Gothia. Isilon Mirwa och Isilon Nirmë. 
Mirwa är uJubla II och Nirmë är uJaritza

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
[Justie]
5/26/14, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Silas som är isabellskäck, hans mamma är fux och hans pappa är gulsvart.

orangeh
5/26/14, 11:29 PM
#8

Kolmans Polar J:r är godkänd fuxhingst. Kolla godkända hingstar på http://gotlandsruss.se/Hingstlista-2014.html så kan du se alla godkända hingstar. Finns även bilder på dom. Många fina färger på flera av dom!

Upp till toppen
Annons: