Annons:
Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 832 ggr
nika85
5/18/14, 9:35 PM

Betäckande valacker

Vad har ni för erfarenhet av betäckande unghästar? Kastrerade min tvååring i februari och nu har han börjat betäcka ett av stona i hagen. Hon verkligen ber om det och det är än så länge bara henne man har sett honom betäcka. Kommer han att förbli sån eller kan detta beteendet försvinna? Han är inget hingstig. Uppvaktar inte. Det är just detta stoet som är på honom nu väldigt intensivt. Kan jag aldrig släppa honom med ston igen?

Annons:
PernillaJ
5/18/14, 9:40 PM
#1

Jag skulle aldrig ha en valack som visar minsta tendens att betäcka tillsammans med mina ston. Är alldeles för rädd om mina ston och deras potentiella framtida avelskarriär. Fråga en stuteriveterinär vad hen har för åsikt om valackbetäckningar så får du höra kraftord.

Läs mer t ex i den här gamla tråden.

nika85
5/18/14, 9:45 PM
#2

Nu var det inte det jag frågade. Klart jag förstår att stoägare inte vill ha sina ston betäckta i ett kör. Jag undrar om det är ett beteende som kommer kvarstå eller om det är möjligt att det försvinner. Min häst har fått flytta ut ur hagen. Letar ny lösdriftsplats men det är inte så lätt .

Linnea
5/18/14, 9:47 PM
#3

Min valack försökte betäcka första vintern han gick med sto sen slutade han. När stoet brunstade våren därpå så gick han bara därifrån och verkade tycka att hon var skitjobbig. Så, ja det kan försvinna men det är inte säkert.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CarinaA
5/19/14, 7:18 AM
#4

#2 Bra svar på tal där ;-) ! Folk måste våga ställa frågor här utan att få missriktade/skarpa/ svar ! "Kan jag aldrig släppa honom med ston igen" ? det säger mig att : JA,han var borta från hagen !  O att det var denna frågan hon ville ha svar på !

PernillaJ
5/19/14, 7:36 AM
#5

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade frågan.

Upp till toppen
Annons: