Annons:
Etikettavel
Läst 1854 ggr
[Justie]
2014-05-02 21:04

Eksemhästar

Jag bara funderade lite, då jag själv inte hade köpt eller avlat (medvetet) på en sådan individ.

Hur ställer ni er kring eksemhästar i avel? Eller hästar som visat sig lämna avkommor med eksem, går sådant i arv?

Annons:
StuteriSolo
2014-05-02 21:59
#1

Då avelsbasen för russen är så liten och nedärvning av eksem är oklar så är det så att hingstar som själva har eksem inte får fortsätta användas i avel, ston som redan är stamboksförda kan inte få höjd värdebokstav.

Däremot kan ett sto med eksem när hon visas som reåring inte stambokföras eller få diplom.

Om man har ett sto som får eksem senare i livet vet man ju inte om det är arv eller miljö, själv skulle jag inte använda en häst i avel som har svåra problem redan från unghäst.

Det är en komplex fråga utan klara lösningar, en ovanlig linje på en häst gör kanske att man väljer att avla ändå, en del kombinationer kan ge eksemavkommor utan att föräldrar eller halvsyskon har…

Linnea
2014-05-03 09:15
#2

Det är säkert delvis ärftligt men eftersom det handlar om en allergi så kan ju alla få det oavsett om föräldrarna har det. Det kanske finns olika typer, både ärftlig och inte ärftlig men än finns det för lite forskning kring detta.

Själv hade jag nog inte avlat såvida inte just den individen var väldigt viktig genetiskt. Är det en häst som drabbas sent i livet och som redan har avkommor som inte tycks ha eksem hade jag kanske fortsatt men inte på en häst som från unga år har stora problem. Hade absolut inte betäckt en eksemhäst med en annan eksemhäst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

MagganS-B
2014-05-03 17:19
#3

# Du kan inte betäcka en eksemhäst med eksemhäst därför att hingstarna som visar eksem blir kasserade!

silarp
2014-05-04 08:59
#4

har väldigt liten erfarenhet av exemhästar….. och blir nervös så fort mina skrubbar sej mot nått…!
För att det ska vara riktig exem, är det manen o svansen man ser det på då?

MagganS-B
2014-05-04 12:12
#5

# 4 På en "riktig" eksemhäst ser du på att svansen är kal längst upp likaså att manen är borta till stor del. Sen blir skinnet hårt och tjockt där dom kliar, liksom elefanthud. En del kliar så det blir sår, inte bara i man och svans, utan även på ryggen…….Om eksemen är så svår att det blir sår så känns det nog bäst att avliva hästen hur fin den annars är, eftersom lidandet är stort!

Sen finns det hästar som kliar sig för att det är skönt och lite man eller svans kan gå åt, men jag anser att det inte är nån större fara.

Linnea
2014-05-04 19:09
#6

#5 Min häst kliar så det blir sår om man inte sköter det. Vilket jag självklart gör. #3 Det är inte säkert ägaren anser att det är eksem och hingstarna kontrolleras ju inte varje månad direkt. Det kan ju dyka upp närsomhelst.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
ryttarn
2014-05-04 20:21
#7

Jag har en avkomma eTejas Monljus 540 och Troll Twix. TT kliar sig ganska rejält om man inte sköter det. Men med Boett täcke och smörjning med mjukgörande salva så är hon helt symtomfri.

Avkomman, Isilon Almaréa är nu fyra år och visar inga som helst tendenser till att klia sig. Hon är dessutom en kanontrevlig individ med mycket bra förutsättningar för travet.

Förutom att TT har mycket bra meriter från travet är hon en riktig allroundponny med meriter i både hoppning och dresyr. Dessutom en älskad ponny som blivit vald till stallbästis på årjängs travskola…….

Jag kommer troligen att betäcka TT igen i år med Isilon Alasé. Eftersom Lasses förfäder (så långt jag har kunnat kolla)inte har visat någon tendens eller fått avkommor som påvisat  exem så ser jag ingen ökad risk med detta.

Så länge inte en entydig forskning visar att svidknottallergi är ärftligt så tänker iaf inte jag att avstå användandet av ett sådant kanonsto som TT i avel.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

lil-sis
2014-05-07 19:38
#8

Min elva kliade sig förra året, inte så det blev sår och hon var mjuk och fin i mankammen, när vi visade henne på sommarpremieringen så kände domaren igenom hela mankammen eftersom manen var så kort.

Jag kommer nog inte avla på henne i vilket fall, hon är lite i hårdaste laget rent psykiskt för att vara ett solklart avelsmaterial än så länge iaf.

Upp till toppen
Annons: