Annons:
Etikettur-spår
Läst 1469 ggr
__Prenses
4/15/14, 3:55 PM

hjälp med val av ny arbetsplats

Okej! Nu har jag fått två riktit bra alternativ med möjlighet att jobba.

Det första alternativet är en stadig tjänst med 100 %. Litet daghem och arbetstiderna är från 5.00 - 11.10. Detta har jag jobbat med i två år nu och trivts riktgit bra. Ett stort minus är att det är 60km till och från jobbet och att jag hamnar stiga upp 3.20 för att hinna mata ponnyerna och åka iväg till jobbet. i måndaden går det åt ca. 2500kr i bara bensin.
Ett osäkert kort pga. barnantalet minskar ganska drastiskt med åren pg.a liten by.
Dethär gör att jag kan jobba med ponnyerna dagtid och på vintern då det är ljust utomhus vilket jag uppskattar. Däremot har jag ganska mycket vila vintertid då jag själv brukar vara lite nere då.

Det andra alternativet är på gångavstånd fem minuter. Också ett 100 % jobb med stadig tjänst. Ett större daghem med arbetstiderna 8.50 - 16.30. med en grupp på ca. 20 barn. Gruppen kommer vara mer en utmaning..
Efter två år på en avdelning byter man åldersgrupp på daghemmet så då får jag möjlighet att vara med annan grupp med andra tider.
Men med denhär möjligheten så kommer jag kunna spara ca. 4000kr i månaden.
En växande by där man bygger och får barn till höger och vänster.
Ett minus är att jag vintertid inte kommer kunna jobba med ponnyerna dagtid utan endast kvällstid, och ev. morgontid en kort stund. Tänkte börja stiga upp där vid 6/6.30 så kanske hinner med nån av dem före jobbet då. 

Så…. what to do ? Vad skulle du välja ?

Annons:
Tusen
4/15/14, 4:15 PM
#1

Helt klart det närmsta jobbet. Vi har tränat våra ponnysar i mörker i flera år, varenda vinter och det har gått alldeles utmärkt. Att få kortare restid till jobbet och dessutom mer pengar gör att man kan göra ännu mer med sina ponnysar på den lediga tiden. Jag skulle inte ha tvekat en sekund.

Annette
4/16/14, 6:54 AM
#2

Håller med #1. Kortare resväg är guld värt.

giffan
4/16/14, 8:20 AM
#3

Kortare resväg ger ju möjligheter till annat. Du kanske kan lasta någon ponny och åka till ridhus för dom sparade pengarna under vintern.. Eller träna på annat sätt. 

Jag personligen skulle må dåligt av att gå upp den tidiga tiden i en längre period så det jobbet skulle falla bort för mig oavsett.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

__Prenses
4/16/14, 12:35 PM
#4

Tack för goda råd, jag var helt upp och ner igår över valet men gjorde upp en plus och minus lista med båda möjligheterna och den som vann var den som ligger närmare mitt hem. Så fro.m  augusti har jag då en helt ny arbetsplats. Just nu känns det lite konstigt då jag varit i 4 år på samma arbetsplats, men det kan vara riktigt nyttigt att börja på nytt.

Och för pengarna jag sparar skulle jag vilja bygga och fixa till en riktigt ordentlig lösdrift för ponnyerna, och ev. ett litet flyttbart stall. Ett nytt släp vill jag också införskaffa i framtiden, men inte ännu eftersom jag renoverade upp ett ifjol.

[[Narwayn]]
7/15/15, 11:57 AM
#5

Jag blev erbjuden ett par riktigt bra jobb. Ett jobb som låg längst ifrån där jag bodde var ju bara så där över 1500 mil (nepp, jag skrev inte fel :P), så jag valde det jobb som låg mig närmast (3 km från där jag bor) och som såklart kändes väldigt bra :)
Vi har satt upp bra med belysning så jag kan urskilja vad som är bak och fram på ponnyerna i mörkret :P

Upp till toppen
Annons: