Annons:
Etikettur-spår
Läst 1657 ggr
Fiffilura
2014-04-13 16:51

Kastrering

Nu kanske detta inlägg hamnar knasigt då frågans ursprung handlar om hundars kastrering…

Jag har precis kastrerat min Rodhesian Ridgebackhane. Det är ett väldigt sjå. Vi hade tur som fick hämta hem honom samma dag, har en kollega vars hund fick  ligga kvar över natten. Min hund är sydd och har nån slags "trycktampong". Han äter smärtstillande.

Om jag jämför med när mina russ blivit kastrerade så gjordes det stående med lugnande och lokalbedövning. De syddes INTE för att det skulle läkas inifrån och ut. Smärtstillande fick de förmodligen, men kommer inte ihåg hur länge.

Jag kan inte heller komma ihåg att katterna syddes…. Och grisar, de får väl inte ens bedövning…..

Är det något speciellt med hundars kastrering eftersom det verkar så "stort"?

Annons:
Tusen
2014-04-13 18:56
#1

Jag har pratat med vår veterinär och kastrering är väldigt olika på olika djur. Dels beror det på hur tjock sädesledaren är, dels vilket djurslag.

Men vi har kastrerat hund (en liten dock) och han fick inget smärtstillande efteråt, däremot sövdes han under själva ingreppet. Hundars testiklar tas ut framåt mot penis och sys därefter ihop. Katter skär man bara upp själva pungpåsen och plockar ur testiklarna. Liknande kan man göra på mindre hingstar. Större hästraser sys.

Kanin är en annan typ av djurslag som är väldigt knepigt att kastrera. De sövs och där sys även sädesledaren ihop innan man syr ihop pungen.

Grisar bedövas numera enligt lag.

Fiffilura
2014-04-13 19:36
#2

Aha! Tack för bra svar!
Trodde det var precis som med t.ex. katter. Det förklarar också att han har den här trycktampongen? Det borde vara ett lite större ingrepp på hundar då alltså jämfört med t.ex. ett russ eller katt.

Varför sys större hästar?

Emmelie93
2014-04-13 19:42
#3

Jag vet flera veterinärer som inte syr större hästar heller… Men det är väl från veterinär till veterinär? :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tusen
2014-04-13 20:13
#4

#2 Det beror lite på hur stora sädesledarna är om det behövs sys eller inte.

einarsson
2014-04-13 22:56
#5

Hundar har väldigt vid inguinalkanal (hålet där kärl och sädesledare går ut från buken), så på dem måste man sy/ligera fast bukhinnan runt sädesledare och kärl, för annars är det stor risk att de får bråck (vävnad och ev. tarmar kommer ut från buken. Vissa hästar har också vida inguinalkanaler (vanligt på varmblodstravare), därför är det vanligare att man kastrerar dem liggande och syr dem. Vissa tar dem stående och syr inte, men detta är lite av en chansning. Katter, grisar och många hästraser är detta "problemet" mycket ovanligt på.

VeronicaP
2014-04-13 23:38
#6

Har aldrig sytt någon häst varken stor eller liten, tror faktiskt att de beror på veterinärn som gör det

Annons:
Upp till toppen
Annons: