Annons:
Etikettallmänt
Läst 1456 ggr
Tinula
2014-04-08 20:52

Russen ska rädda landskapet

En kort artikel om hur russen ska rädda landskapet!

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9704334

Annons:
giffan
2014-04-08 23:09
#1

Karsk 525 kommer ha tre avkommor med i projektet. Ska bli roligt att följa.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Reko
2014-04-09 10:02
#2

Jag var med och levererade i helgen tre stycken hingstar som ska vara med.

MagganS-B
2014-04-10 09:07
#3

Här på Gotland har vi ett ganska stort hingstbete på södra Gotland där man verkligen kan tala om att russen är landskapsvårdande, ligger söder om Hemse, precis på gränsen mellan Grötlingbo och Fide…..

Ett par km från oss har det funnits ett stort änge där man kunnat släppa hingstar också, högst 5-6 stycken. Tyvärr är gården såld, så några fler hingstsläpp blir det nog inte där.

Förhoppningsvis kommer projektet att sprida sig efter utvärdering…..russ är bättre på att "landskapsvårda" än ex.-vis nöt. Inte lika duktiga som får!

PernillaJ
2014-04-10 12:09
#4

#3 Hästar och får betar inte riktigt på samma sätt, men om du läste i artikeln i senaste Gotlandsrusset (sidan 18) står det: "/---/ en svensk studie visar också att hästbetade marker ofta har högre artrikedom än fårbetade." Det är väl bl a sånt SLUs projekt ska utforska; intressant.

MagganS-B
2014-04-10 13:24
#5

# 4 Kanske jag läste det….nej, fåren "tar allt"! Hästarna är lite med kräsna. Det behöver man inte forska för att se, men kul det där med artrikedomen! Hästarnas hovar sprider nog också mer frön än lammen, jag har sett det i min sommarhage att växterna "flyttar på sig"!

silarp
2014-04-12 09:15
#6

som #5 säger… får tar "allt"… medan nötter o hästar är lite snällare…
Nötter tar nog hårdare, och sållar lite mindre än hästar, men dom är en bra kombo tycker jag.. att släppa in kreatur en gång på hästbetet tidigt på säsongen (och faktiskt en gång till senare) ger bättre bete för hästarna längre fram sedan…

Släpper man på djur senare på beten, dvs juni el kanske juli el augusti första gången på ett bete, då är nötter mycket bättre på att äta ner det då mycket grövre gräset… Nötter tar då också i större utsträckning mer buskar o sly… än framförallt hästar gör…

En stor skillnad är ju dock, att man oftast kör runt flockar på 20-35 nötter i en grupp, ibland fler… och intensivbetar/flyttar ofta, på ett annat sätt än man gör med hästarna… enklast att ha hästar hyffsat "nära" stall o annan utrustning… därav försöker man ju avpassa med antalet och få betet att räcka hela sommaren på ett annat sätt… man vill ju ha LAGOM bete, LÄNGE!
Medan nötter/produktionsboskap, behöver Mycket MER bete, typ JÄMT!
Vi har ju också krav på hur ett skött bete ska se ut för att kunna lyfta bidragen för dessa osv…
Så har vi det HÄR iaf..!

Annons:
MagganS-B
2014-04-12 09:42
#7

# 6 Mina russ äter slyet före midsommar medan det änu är nytt och fräscht!

silarp
2014-04-12 09:44
#8

 #7 precis… om man släpper dom på betet före den tidpunkten!
Men om man har obetade beten i juli tex, DÅ är nötterna bättre på att rensa upp än hästar…

Upp till toppen
Annons: